Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2 >> 3 besök senaste veckan (8677 totalt) |
Bilder på justerbara topplagringar (ge mig) och ideer
Dags för inspiration. Jag behöver bilder på div. topplagringar för att själv kunna suga åt mig ideer till min egna bil. Tittade i volvonytt efter bilder men upptäckte att det mest var närbilder på en massa turboaggregat. Om någon bil väl hade topplagring så var det bara synligt på ett översiktsbild ![]() Jag sökt och funnit lite.. men mer skulle inte skada.. gärna bilder på isärplockade topplagringar på ett överskådligt sätt. ![]() _________________ Brukshäcksarsenalen: Citroën Xsara Picasso 1,8 -05 Opel Vectra 1,8 -09 |
||||
Sanden i göteborg säljer fina justerbara topplagringar, Billiga är dom också
![]() tror att dom kostar 3200:- för 2st. http://www.sanden.nu/images/art/fjäd _________________ Andreas Zolnir |
||||
Smaskens! Noteras genast på inköpslistan... om man nu inte slår näven i bordet och bygger rörframvagn och dubbla A-armar... Men man ska juh hälst bli färdig nån gång oxå ![]() |
||||
_________________ Per Hansson https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/ (har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass) |
||||
Precis, du ska väl ha nåt att göra nästa vinter oxo... ![]() _________________ // Mats Karlsson http://www.matsgarage.com Biltråd 1: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=85101 Biltråd 2: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=115095 |
||||
|
||||
Fick precis en korkad budget ide..
Topplagringen sitter idag med 2st M8(har jag för mig) genom tornet, skulle det gå att bara skära upp dom hålen så dom bli ovala för att kunna ställa camber? Räcker det med 2st M8 för att hålla lagringen på plats? Det verkar enl. illustartioner i haynes som det är förberett i "toppplattan" för att sätta dit ytterligare 2st om behov finns. Nackdelar är att det fortfarande kommer sitta med en gummilagring + att castern får se sig nedprioriterad och satsningen sker på endast camber.. Duger det till första säsongen? Har jag någon tankemiss någonstans? ![]() _________________ Brukshäcksarsenalen: Citroën Xsara Picasso 1,8 -05 Opel Vectra 1,8 -09 |
||||
Det kan nog duga gott. Så är det ju original på många bilar fast med 3st M8. Tex volvo 240 ![]() |
||||
Det är tre skruvar på 405 oxå om jag inte har både dåligt minne och hallisar i kombination. Men du behåller det stora axiallaget, eller hur? Isåfall så får du kanske shimsa med lite brickor för att inte det lagret ska bli alltför snedbelastat. Då undrar jag om ramen för gummibussningen/bälgen är tillräckligt styv för att tåla punktbelastningen? Men man måste prova/mäta för att kolla om det öht behöver shimsas vid en sån flyttning.
Men plats i tornet att flytta omkring fjäderbenet har du ju med 2.25"-fjädrar. Edit: radiallaget -> axiallaget _________________ Per Hansson https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/ (har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass) |
||||
I tex Grp.N är det tillåtet att utöka antalet skruvförband till max 3 och M8 om det inte är så original.
Kollade senast på en Pega med detta idag. Rallybil dock. Så fila du hålen avlååånga. ![]() ![]() Men jag skulle nog nöjt mig med att fila dom i en ledd, alltså camber och sen köra caster original sas... Eller svetsa lite i tornen och lägga den acster man vill ha och sedan göra avlånga hål för camber. Vet en Porsche som kommer få denna lösningen. ![]() ![]() |
||||
Caster bli såkart nedprioriterat.. kan lösas om jag filar avlånga hål i toppplattan för casterriktning och i tornet för camber..
Vad jag minns så sitter det bara 2st muttrar på ovansidan, men enl. haynes bilder här så finns det 2skruv och en styrpinne. BTW hur långa bör hålen vara ung för att nå ca 3°.. Vi kan utgå från att jag inte filar så jag kan ställa positiv utan har det ändläget org. så det lätt kan ställas för gatkörning _________________ Brukshäcksarsenalen: Citroën Xsara Picasso 1,8 -05 Opel Vectra 1,8 -09 |
||||
Vem är BTW? hmm eller är det en förkortning????
3grd med 500mm långt fjäderben ger ca 26mm långt spår. tan(3)*500 ---> 26mm sin eller tan spelar cyckelpump vid små vinklar. Ser man på johann:s bild så syns det också ca hur mycket man måste flytta. _________________ Johan Sjölinder |
||||
Jag vet en porsche som redan har fått denna lösning ![]() |
||||
ok, är det det diskusionen handlar om så... ![]() "Jag vet en BMW som ska få "riktiga" topplagringar... Ööhhh, nu bidde det lite dumt här... ![]() ![]() ![]() |
||||
om man tittar på bilden med det "Sellholmska utbudet" så använder vi den exentriska med en massa hål runt kanten uppe i högra hörnet av bilden. Kombinerar men den med Volvoburkens eminenta fjädertorn med två avlånga hål och ett fast hål (bakre) och dessutom masserar mittenhålet för dämparen med tryckluftsfilen så kan man välja och vraka i camber/casterutbudet
![]() _________________ Karl Brag |
||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2 >> 3 besök senaste veckan (8677 totalt) |