| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Weberförgasare
|
4 besök senaste veckan (9817 totalt) |
|
Weberförgasare
Är en Weber 40-45-48 DCOE bara en sorts förgasare eller finns det olika "varianter"?? Bestyckning skiljer ju så klart mellan olika motorer men finns det annat som skiljer? _________________ Johan Ekman Austin Healey 3000 MGB GTS |
||
|
Efter "DCOE" så står det en siffra som anger vilken variant du har. Skillnaderna består tex i typ av bränsleanslutning, reglagearm på vänster eller höger sida osv. Om det skiljer något i funktionen kan jag inte svara på men det är inte omöjligt. Vad föranleder frågan?
Guson _________________ Tomas Gunnarsson |
||
|
Re: Weberförgasare
Man kan inte säga att bestyckningen skiljer, utan Weber har en rekomendation för ett ett antal bilmodeller vilken bestyckning som bör sättas i. Har man trimmat motorn så kan man med andra ord få vissa bekymmer om man inte förstår principerna bakom hur man bestyckar. Dessutom kostar alla rör å munstycken rätt mycket. mvh Göran _________________ Hemipanter Göran Malmberg
|
||
|
Ren nyfikenhet, har ju funderat just på siffrorna bakom 40, 42 osv, men finns det någon bra översättningstabell att kika på detta? Bra att veta om man ska köpa begagnat, det finns ju en hel del rally grejor till salu då och då tex, men de är väl bestyckade efter den motor som de satt på...Förmodligen ombyggda... Alltså spelar inte siffran någon roll utan man får se till att köpa så rätt som möjligt, alltså reglage på rätt ställe osv. Att bestycka och ställa in motorn blir en annan sak, weberhandbok, bromsbänk, eller
_________________ Johan Ekman Austin Healey 3000 MGB GTS |
||
|
Re:
Men...40, 45, 48 och 50 är ju storleken på insugshålen. Så det måste ju vara helt olika gjutningar. Så det går inte att blanda. Sedan finns det en massa olika halsringar och en massa rör och mynstycken i. Så ska man köpa beg....ska man nog försöka komma så rätt som möjligt, från början. Annars blir det dyrt. _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||
|
Har haft Weberförgasare på ett par tävlingsbilar. Mycket pålitliga och krångelfria när de är rätt inställda. Enda problemet har (som en del andra har påpekat) varit priset på munstycken mm. Det finns nästan oändligt många olika kombinationer av lågfartsmunstycken, emulsionsrör,halsringar, huvudmunstycken och luftmunstycken vilket gör att det nästan krävs någon med ett brett sortiment delar, kunskap och en bromsbänk för att få ut max ur motorn.
Begagnatmarknaden för delar verkar vara obefintlig, ingen vill sälja..äter-inget-bröd-där-det ligger-principen. Kolla på misab.se där finns en del info _________________ Janne Josefsson Porsche 911 SC 1982 Ford Mustang HT 1965 BMW F11 520D bruksis IPteknik Väst AB SVKG 51 |
||
|
Re:
Man bör tänka på att man INTE skall borra i munstyckena då storleken på dom inte är ett mått utan ett representativt flöde. Då ändarna är koniska ändras längden på hålet om man borrar upp och längden är den del av flödesmotståndet. Göran _________________ Hemipanter Göran Malmberg
|
||
|
Sifforna före DCOE skall givetvis vara lika men siffrorna efter kan vara olika varandra. Jag har en Weber-bok med konverteringskit listade för en massa bilar och exempelvis BMW 2002 skall ha en av varje 45DCOE15 och 45DCOE16. Om du PMar mig din mailadress Johan så kan jag skicka över bilder på tabellerna.
Guson _________________ Tomas Gunnarsson |
||
|
Hai
Nån som vet hur stora DCOE Webrar man skall ha till olika effekter Har en 2 litersmotor 16 ventiler Ex 180 hp, 200hp, 220hp, 240hp resp 260hp Tacksam för svar / Bengt Metz _________________ Bengt Metz Caterham Superlight Såld 227hkr 226Nm Zetec DOHC Quaife type 9 synkad Roadsport C 2003-2005 Roadsport B 2006 Roadsport A 2007-2017 |
||
|
Re: Hai
weber 45or bottnar vid typ 200? Jag åker 50or på min 2.5litare. 220hk 260nm. Varvar 8k. /Erik _________________ Erik Wedlund Nurburgring 7.14.8 BTG Z06 Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo Mantorp 1.23.7 Carrera S Gelleråsen 1.18.40 M3e36 Gelleråsen 1.11.5 996 turbo |
||
|
Misab har en Weberbibel, där står allt detta på ett pedagogiskt sätt förklarat och det finns bestyckningstabeller för olika motorkonfigurationer.
Sprängskisser och all annan teknisk dokumentation finns med. Rekommenderas. _________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||
|
Re: Hai
Man byter halsringarna i förgasaren för olika effekter, men det är ju klar att själva huset bör ha en viss anpassning det med. 200hkr klarar man med 40 i halsring på en 4 cylindrig motor. Då kan 45or va bra. Då kan du halsa ner till 150 å upp till 250 hkr med samma hus. Det förutsätter att kanalerna mellan förgasaren o toppen får rimlig form. Det kan vara så att toppen bestämmer hur stort hus du kan ha. Göran _________________ Hemipanter Göran Malmberg
|
||
|
Göran
Hej Göran Jag fattar nog trögt men är inte 40 i halsring max på en 45a, kör fn med 38 halsring på ca 190 hp Tror jag behöver minst 48or kanske 50or Fler som vill tycka eller rentav nån som vet Weberboken har jag men det finns inga rekomendationer för effekt / storlek / bengt Metz _________________ Bengt Metz Caterham Superlight Såld 227hkr 226Nm Zetec DOHC Quaife type 9 synkad Roadsport C 2003-2005 Roadsport B 2006 Roadsport A 2007-2017 |
||
|
Re: Göran
Det är ingen fara med "fattningen" jag har inte åkt med DCOE själv bara IDA, så jag vet inte vilka halsringar som finns där. Men jag tog ut 427 hkr med 37 i halsring på en 5 liters 8:a. Det blir dryga 200 på halva motorn, en 4:a. Det är ju effekten som kräver luft per tidsenhet. Jag diskuterar utifrån motorn och dess förutsättningar och en utgångspunkt kan vara arean på inloppet i toppen. Det är ingen ide att förgasaren har en överdrivet stor area i jämförelse. Längden på insugningsröret har också en inverkan på flödesmotståndet. Man vill ha en viss gashastighet men litet motstånd, och man vill även ha en tuning längd på kanalen, vilket går lite emot varandra. Så vilken effekt en viss förgasar area kan leverera hänger lite samman med situationen den sitter monterad i. Men säg att 22-27mm^2 halsring per hkr per cylinder kan vara nått att kalkylera med. 50hkr (200 i en 4:a) ger då 37-41mm halsring. Ta inte mina siffror för allvarligt, det var bara något jag kalkylerade fram ur huvudet som snabbast, jag orkar inte kolla i alla mina luntor. Det är bra att inte ha större hus än nödvändigt, med vass kam brukar lågfarts systemet bli knepigt. Göran _________________ Hemipanter Göran Malmberg
|
||
![]() |
Skruva banåkabil
Weberförgasare
|
4 besök senaste veckan (9817 totalt) |