Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
spårvidd fram/bak
1439 besök totalt
emelie
jönköping
Här sen Aug 2008

Trådstartare
spårvidd fram/bak

detta gäller främst min mittmotorbil, men kanske är samma sak som gäller för alla biltyper...

ska man ang spårvidd ha.:
bredare fram än bak?
bredare bak än fran?
lika bred fram som bak?

och isåfall hur mycket skillnad fram/bak?

är detta något som påverkar bilen mycket eller lite? om man skulle ha "lite fel" mot vad teorin säger?

då kan man ochså undra hur mycket som är mycket och lite i detta fallet....

Fixhult
Här sen Apr 2004

Det är väl lite som med däcksbredder, bredare där du har mest vikt.
Öka bredden så ökar greppet i den änden (relativt iaf).

Kvadratiska bilar (samma hjulbas som spårvidd) byter riktning väldigt fort, förlängda limousiner byter helst inte riktigt alls.
Det går att motverka beteendet på många olika sätt men om grunderna är ganska bra så kan man koncentrera sig på finlir istället för att sminka en gris.

emelie
jönköping
Här sen Aug 2008

Trådstartare
spårvidd

tänkte bara för jag tycker mej hört nånstans att man vill ha bredare sårvidd fram än bak.. men så är det kanske inte då i detta fall..

mätte idag sårvidd ca: 163cm fram
167cm bak

total bredd. 186 cm fram, 9" fälg
198cm bak , 12" fälg

Bromma
Här sen Feb 2003

Re: spårvidd

emelie skrev:
tänkte bara för jag tycker mej hört nånstans att man vill ha bredare sårvidd fram än bak.. men så är det kanske inte då i detta fall..

mätte idag sårvidd ca: 163cm fram
167cm bak

total bredd. 186 cm fram, 9" fälg
198cm bak , 12" fälg

Det var ju en skapligt bred spårvidd, det ger att däckssvulsten ligger över 2 meter eller? Då är det bekymmer med vissa regler i racing. Vad är det för bil? Det är så att är bilen bakhjulsdriven och har mycket effekt så ger det lite bättre acc fäste ur kurvorna om det är smalare spårvidd bak. Ofta om man vill utnyttja reglerna och har mer gummi bak så blir det smalare spårvidd där per automatik, som det nu är så har du 14 cm kvar fram att utnyttja, för att ge ett exempel. Skillnaderna blir emellertid inte dramatiska med något olika spårvidder, men det kan vara tungan på vågen för att känslan för bilens balans skall bli bra.
mvh
Göran

jönköping
Här sen Aug 2008

Trådstartare
spårvidd

med däcksvulsten så kommer den inte att bli över 2m

bilen är en lotus esprit som jag breddat skärmkanterna 4cm per sida fram och bak samt att fått hjulen ända ut i kanterna.. då blir det denna bredd..
måtten kan säkert ändra sej någon cm innan hjulvinklarna är inställda..

Bromma
Här sen Feb 2003

emelie skrev:
med däcksvulsten så kommer den inte att bli över 2m

bilen är en lotus esprit som jag breddat skärmkanterna 4cm per sida fram och bak samt att fått hjulen ända ut i kanterna.. då blir det denna bredd..
måtten kan säkert ändra sej någon cm innan hjulvinklarna är inställda..

om det inte finnns utrymme för mer spårvidd fram utan karossändringar så tycker jag du skall åka som det är först. Det är bara å ge akt på hur bilen uppför sig i olika situationer, och om du trivs så kör du vidare bara.
mvh
Göran

jönköping
Här sen Aug 2008

Trådstartare
spårvidd

bra! kul å veta att det inte låter helt galet innan man lackar skärmarna, sen blir det ju lite värre..

Gävle
Här sen Mar 2005

emelie skrev:
bilen är en lotus esprit som jag breddat skärmkanterna 4cm per sida fram och bak samt att fått hjulen ända ut i kanterna..

Får man kanske se en byggtråd på denna skönhet?

spårvidd fram/bak
1439 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande