Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Renault 5 GTE -88 1,8 16v igen, lite film från GR.
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7   >>
1 besök senaste veckan (39850 totalt)
volymmannen
Timmernabben
Här sen Apr 2007
Inlägg: 1013


Trådstartare

_________________
Tony Petersson

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Citera
tumic
Sundsvall
Här sen Feb 2008
Inlägg: 252



är det inte samma bultdelning på veven på f7p?

_________________
Jens Westerlund

Renault Clio 1.8 16V -92
Renault Clio 1.8 16V -91
Citera
volymmannen
Timmernabben
Här sen Apr 2007
Inlägg: 1013


Trådstartare
Re:

tumic skrev:
är det inte samma bultdelning på veven på f7p?

Kanske kan testa inom en ganska snar framtid.. du vet väl att det är större koppling 215mm på dom svänghjulen.

_________________
Tony Petersson

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Citera
tumic
Sundsvall
Här sen Feb 2008
Inlägg: 252



kopplingen har jag koll på, men vore intressant om svänghjulet passade för då köper jag ett sådant när jag ska byta lådan

_________________
Jens Westerlund

Renault Clio 1.8 16V -92
Renault Clio 1.8 16V -91
Citera
volymmannen
Timmernabben
Här sen Apr 2007
Inlägg: 1013


Trådstartare
skall kolla upp det

_________________
Tony Petersson

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Citera
volymmannen
Timmernabben
Här sen Apr 2007
Inlägg: 1013


Trådstartare
Handlat lite roliga prylar till motorn


_________________
Tony Petersson

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Citera
volymmannen
Timmernabben
Här sen Apr 2007
Inlägg: 1013


Trådstartare
börjat skruva med motorn. bara massa strul känns det som.
dom tillsynes identiska spridarna saknar spåret som mina låsklipps använder
Min 9-5 aero turbo passar inte på det köpta turbogrenröret (samma hålbild men fel ändå)
Jag saknar 1 skrapring till oljeringen till en av mina wössner kolvar (blind tyskjävel)
annars går det väl bra >

_________________
Tony Petersson

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Citera
volymmannen
Timmernabben
Här sen Apr 2007
Inlägg: 1013


Trådstartare
fler kolvringar påväg med flygfrakt

_________________
Tony Petersson

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Citera
zkungen
Markaryd
Här sen Mar 2007
Inlägg: 402



Gött att dom hittat den sista kolvringen thumbs up Lite medvind nu då

_________________
Johnny omö Bergkvist


Renault Clio 16v
Citera
volymmannen
Timmernabben
Här sen Apr 2007
Inlägg: 1013


Trådstartare
Re:

zkungen skrev:
Gött att dom hittat den sista kolvringen thumbs up Lite medvind nu då

ja då är det dags att börja skruva lite igen när dom kommer, måla blocket till att börja med och det går ju att göra nu,har sett att dom tagit bort gjutvårtan där oljereturen från turbon är tänkt att monteras, sitter på f7p men inte f7r får se om jag svetser dit en på oljetråget istället, sedan vill jag svetsa om insuget så jag får kortare tryckrör.. finns att göra..

_________________
Tony Petersson

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Citera
Dignell
Västerås
Här sen Mar 2006
Inlägg: 3839

Moderator i ett av underforumen

Re:

volymmannen skrev:
finns att göra..


Ja och det är en månad kvar till den 5:e

_________________
Mårten Dignell - Clio Sport 182
Rejsas Renault Sport sektion
Citera
volymmannen
Timmernabben
Här sen Apr 2007
Inlägg: 1013


Trådstartare
Re:

Dignell skrev:
volymmannen skrev:
finns att göra..


Ja och det är en månad kvar till den 5:e

haha jo motorn skall väl inte allt för lång tid att sätta ihop men resten känns lite jobbigare, det blir R19 16S upp till sviestad

_________________
Tony Petersson

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Citera
volymmannen
Timmernabben
Här sen Apr 2007
Inlägg: 1013


Trådstartare
just inkörd


Riktiga motorer har kolvkylning orginal

Lite bättre hållbarhet och Lättare

_________________
Tony Petersson

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Citera
zkungen
Markaryd
Här sen Mar 2007
Inlägg: 402



Fina bilder det där thumbs up Kommer det upp fler bilder på motorbygget kanske ...

_________________
Johnny omö Bergkvist


Renault Clio 16v
Citera
volymmannen
Timmernabben
Här sen Apr 2007
Inlägg: 1013


Trådstartare
Re:

zkungen skrev:
Fina bilder det där thumbs up Kommer det upp fler bilder på motorbygget kanske ...

ja det kommer, skall bara få en sats kolvringar till så börjar jag..

_________________
Tony Petersson

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Citera
volymmannen
Timmernabben
Här sen Apr 2007
Inlägg: 1013


Trådstartare
Bytte ut fuelrailen i plast till en i alu

Denna skall bytas till en 4bars från Audi

30% kortare växellägen

orginal växellådsfäste som skall tas bort och R5 monterat, hålen finns fast dom inte är använda.

_________________
Tony Petersson

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Citera
Andreas Millbro
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 3008



Ser bra ut! Går det att köra Clio Sportlådan mot de äldre Renaultmotorerna också? Dvs R5GTE, Clio 16v Volvo B18FT?

Är skeptisk till hur länge min låda kommer att överleva så en Clio Sport lådan kan ju karnske vara en uppgradering...

_________________
Bromsar bäst som bromsar sist...
Renault 5 GTE -88
Citera
volymmannen
Timmernabben
Här sen Apr 2007
Inlägg: 1013


Trådstartare
Re:

Andreas Millbro skrev:
Ser bra ut! Går det att köra Clio Sportlådan mot de äldre Renaultmotorerna också? Dvs R5GTE, Clio 16v Volvo B18FT?

Är skeptisk till hur länge min låda kommer att överleva så en Clio Sport lådan kan ju karnske vara en uppgradering...

Är ingen utvändig fysik skillnad på min meganemotor och en clio16v motor är samma växellådsfästen och oljetråg...skall du sätta jc5 lådan på en motor som har plåt tråg original (R5 ) så behöver du byta det till ett alutråg från tex clio lr 19 16v lr megane,då oljetråget är skruvat i vxllådan på dessa.. annars passar det bolt on går tex köra gtelådan på megane motorn, men då hade jag bytt till plåt tråget på megane motorn istället.
och skall du ha en cliosport låda måste du ha en jc5-089 (fas1) som har den mekaniska hastighetsmätaren, dom nyare har det via abs.
Tror att växellådans hållbarhet lite beror på hur man kör åxå, men visst dom är inte gjorda för hur mycket vrid som helst, men K-tec säljer 300hk kit till clio sport och dom kör man med orginallåda frågan är hur länge..
finns ju förstärkningar till gaveln men det kräver att man river lådan och bearbetar lite på den för att få dit förstärkningen..
en clio har väl runt 200Nm orginal ? Får väl se hur mycket vrid min låda gillar 250hk blir det väl iaf så vi får se vad det blir för vrid, vi har ju hyffsat lätta bilar åxå.
Annars får man väl göra som en del i england montera vw lådor som tydligen skall palla en del, har sett en 500hk R5 som har en sån

_________________
Tony Petersson

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Citera
volymmannen
Timmernabben
Här sen Apr 2007
Inlägg: 1013


Trådstartare
Walbro pump hemma.
Sedan har jag fått ett riktigt bra pris på ett Helix kopplings kit med förstärkt tryckplatta och sinterlamell pga litet problem med mina vevstakar som jag löst själv..

_________________
Tony Petersson

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Citera
volymmannen
Timmernabben
Här sen Apr 2007
Inlägg: 1013


Trådstartare


lätt trampat thumbs up


ja skivan sitter fel iaf tycker jag det




Nu är det "bara" resten kvar

_________________
Tony Petersson

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Citera
volymmannen
Timmernabben
Här sen Apr 2007
Inlägg: 1013


Trådstartare
hjälp vad kul det är att tolka franska elscheman. men det verkar snart vara utrett så mitt vems kan kopplas in..

_________________
Tony Petersson

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Renault 5 GTE -88 1,8 16v igen, lite film från GR.
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7   >>
1 besök senaste veckan (39850 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande