Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Tig svets fråga tips om inställningar.
3 besök senaste veckan (15023 totalt)
stefan-s
Knivsta
Här sen Feb 2006

Trådstartare

Hallå, Har köpt mig en tig svets nu. En sån här blev det.

http://www.scandtig.se/cgi-bin/ibutik/AIR_ibutik.pl?funk=visa_artikel& . . . .

Skulle behöva lite tips på vad alla rattar betyder och vad man ska bry sig om. Framför allt vid inställning till aluminium.

Man kan se bild på rattarna här.
http://www.scandtig.se/cgi-bin/ibutik/AIR_ibutik.pl?funk=visa_artikel_ . . . .

Down slope och gas after flow vet jag vet det är.

Men resten vill jag ha lite tips på:)

Pre-flow time
Peak current (ampere skala)
Basic current (% skala)
Arc force (ampere skala där också)
Pulse frequency (HZ skala)
Pulse duty (% skala)
clean area width (% skala där också)

Hoppas på att få lite hjälp:)

Mvh/Stefan

Klippan
Här sen Sep 2004

Postar ett inlägg från en annan tråd.

Kan göra en snabb beskriving av vad de gör och ungefärliga värden som funkar bra att börja svetsa med.

Preflow - ställer in hur lång tid innan gasen ska spruta innan svetsen tänds, ställ på ca en sec och sen kan du nästan glömmabort den om du inte ska svetsa något väldigt nogrant typ titan då ska det vara mer.

Peekcurent - ställer svetströmmen ca 30 amp per mm brukar man räkna med som grovinställning sen får man ställa kring det själv.

Basic curret - ur lågt strömmen ska ställas ned vid pullsning är i % av peekcurent

Slopdown - hur mjukt den ska slås av när du släpt knappen ju längre tid desta mondre risk att det blir en dålig avslutning.

Arcforce - har något med pulsningen att göra men inte riktigt förstått mig på den.

Pulls freqens - hur snabbt den ska pullsa.

Pulse duty - hur lång pulsen ska vara

Clean area with - Bestämmmer hur elektroden kommer se ut när du svetsar alu, tipps är att köra mot en tjock alu bit och ställa in tills du får en fin rundning på elektroden vid den stömstyrka du valt.

Gas afterflow - bestämmer hur mycket gas den ska spruta ut efter du svetsat. rekomendationerna brukar vara 10 sec/100amp men det har ingen råd med så jag brukar ha den tills elektroden slutat glöda om det nu inte är titan då är det jävligt nogrant igen.

2t & 4t - är hur du använder av och på knappen på 2t slår du på när du trycker in och slår av när du släååer. 4t startar du när du trycker in och slår av när du trycker in en gång till, bra att ha när man svetsar invändigt i ex insug.

tig /mma - tig eller pinne

AC/dc - det hoppas jag alla kan vid det här laget

wågorn/rakt sträck - puls eller inte puls

De inringade är det som behövs för att köra utan pulsning och ställer man in som svetsen är stäld på bilden funkar den bra med en 1,6mm elektrod på 2mm alu.
Citera
Skruva banåkabil
3 besök senaste veckan (15023 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande