Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2, 3, 4 >> 45315 besök totalt |
Garage ritningar sökes
Har letat på nätet efter lite olika ritninga men bara hittat ritningar på typp 3,5x4 meter men behöver på typ 5x6 eller något liknande. Är den någon här som vet vad man kan leta? Lite OT men behöver ett garage till pärlan(jobbit att flytta runt bilen mellan garage) _________________ Patrik/Jönsson/Emmaboda longlake racing Långasjö |
||
http://www.mellbyindustri.se/ |
||
Byggde mitt mha byggbeskrivning från beijer. Inte alltför svårt att rita och bygga efter en sån beskrivning.
Men man ska nog kolla med kommunen med bygglov och kvalitetsansvarig och annat pappersjobb innan man bygger. ![]() _________________ Johan Ekman Austin Healey 3000 MGB GTS |
||
Inte för att det är dax än...men vad kan man räkna med att det kostar per kvm?
om man bygger själv eller om man låter ngn annan gra det...eller för den delen köper den halvfärdiga typen... ![]() |
||
Beror på..
Kommer inte ihåg just nu vad kalaset gick på (vill nog inte göra det heller ![]() Men för att bygga billigt gäller det att kunna pruta som vanligt och att försöka hitta mindre sågar på landet, det finns rätt mycket att spara på att jämföra mellan firmor också. Det är en del bitar som tar en stor del av kakan tex porten, dörr och fönster där det kan löna sej att pruta ännu mera. _________________ Johan Ekman Austin Healey 3000 MGB GTS |
||
Mitt i dagsläget till 75% färdiga garage byggde vi av skisser och det är rätt bra.
Så här långt har vi lagt ut ca 11.000 kr för 35m2 betonggolv, 8000 kr för Leca blocken, 1000 kr för murbruk, 4500 kr för takplåt, ca 7000 kr för träet till taket och lite till. Ca 2000 kr för isolering. 1100 kr för beg garageport. Återstår målning och riktig elinstallation, det går väl lös på kanske 5000 kr. Så nu vet ni ![]() _________________ Kör cheva numer. |
||
En polare köpte Älvsbyhus tvåbilsgarage. Om jag minns rätt så är han uppe i ca 120 tkr nu. Ca 40 kvm, dubbla portar, välisolerat, 2 fönster, en sidodörr, golvvärme, rinnande vatten, en massa eluttag osv. Då har han gjort allt arbete själv utom att resa väggar och tak.
_________________ Rikard Olson Alfor till bana, gata och i garaget. Blandad kompott till isarna. Opel Vivaro dragbil. BMW F11 till bruks. |
||
Jag planerar också att
![]() Jag har funderat på om jag skall presentera framskidandet av bygget här på forumet. Får väl fixa nån bild på en timmerhög och scanna in ritningen. ![]() _________________ Jörgen Gustavsson |
||
Sen beror det så mycket på om man ska dra in vattenburen värme, vatten, avlopp, oljeavskiljare.... m.m. Men efter att ha funderat lite ( säg gärna emot ) så blir det nog elvärme i garaget, trots fjärrvärme i kåken och endast frostvakt normalt. Inget vatten och ingen golvbrunn. Därmed heller ingen smörjgrop. Men för att summera: om du har riktig ordentlig koll på din materialkalkyl och bygger själv, lägg på MINST 30%. Har räknat med ca 150' för min plan inkl garage, carport, litet förråd och medelålderskuvös (=uteplats utan glas ![]() _________________ Per Hansson https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/ (har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass) |
||
Förresten, tänk på att du inte alltid får bygga vettig takhöjd heller och kanske blir tvungen att bygga smörjgrop. Detta fördyrar avsevärt. Du handgräver med viss svårighet för platta på mark, men handgräva bort 10 m² okänd jord är jobbigare än man kan föreställa sig. Två-tre timmar Bobcat kan rädda ditt liv!
![]() ![]() _________________ Per Hansson https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/ (har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass) |
||
Hittade det här på annons. http://www2.blocket.se/view/2024212.
![]() _________________ Rikard Olson Alfor till bana, gata och i garaget. Blandad kompott till isarna. Opel Vivaro dragbil. BMW F11 till bruks. |
||
om man ska bygga sig en maskinhall eller likn är det inte så fasligt dyrt.
fick en offert på en hall som var 400kvm och 9m hög i nock. då kan man göra sig 2 våningar = 800kvm totalt. den skulle kosta (exkl platta) 190kkr inkl transport. _________________ Dodge pickup -58 Dodge Dart -67 Plymouth Cuda -71 Plymouth Cuda Conv -70 VaGinetta G20 Opel Speedster Ford Cortina Anders Bisting |
||
Skysst bostad kan man få på 400kvm...om man inte vill ha två plan med verkstad. ![]() Kristian har sendan lärt mig att det bara är att klippa till med trippelt gips i garagetaket så har man försäkringen löst... Sen ska man bara övertyga ev. "medfinansiärer" att man visst kan bo en en "maskinhall". ![]() |
||
Skulle jag bygga en verkstad nu så skulle det bli golvvärme. Billig installation om du ändå ska ha betongplatta. Sen sparar du en hel del i uppvärmningskostnad p.g.a att du behöver inte ha så varm i en verkstadslokal om det är varmt på golvet. 15 grader golvvärme känns som 20 grader radiatorvärme. Har du fjärrvärme i huset skulle jag gräva kulvert ut till verkstaden. Vill du inte ha varmt jämt så bör du ha värmeväxlare i huset och ett glykolsystem i verkstaden. Nackdelen med golvvärme i en lokal där du inte har jämn temperatur är att du har ingen möjlighet att få snabb värme. Hela systemet är trögt. Men jag skulle ändå satsa på vattenburen golvvärme istället för elvärme... en sak är säker, elen kommer inte bli billigare !!!! |
||
[quote="Per Wackt"]
Golvvärme är ett lysande värmesystem...om du har tänkt dig att ha konstant/utekompenserad värme. Man bör alltså ha i tankarna att med betongplatta så har ett golvvärmesystem en responstid på ungefär ett dygn. Mao så får man antingen planera sitt verkstadanvändande vintertid ganska väl eller ha det konstant uppvärmt vilket kostar en slant. Själva har vi i vårt lilla krypin (244kvm) ett par elfläktar som vi kopplat över en centraltermostat som vi kort och gott vrider på till önskad temperatur när vi kommer, eftersom responstiden på luftvärme är extremt kort så har vi varmt och fint på ungfär en kvart. När man sen ledsnar på att skita ner sig så vrider man ner termostaten till min vilket innebär ungefär 6 grader och åker hem. Så trots att fläktarna inte är direkt billiga i drift (12kW) så blir det ganska ekonomiskt om lokalen är välisolerad eftersom det går väldigt lite energi för att hålla frostfri temperatur. Dessutom ä initialkostnaden på luftvärme en p**s i Mississippi jämfört med lite mer komplexa system. _________________ Karl Brag |
||
Det där med värmesystem och vad som är bäst/mest ekonomiskt beror ju mycket på vilken drift man räknar med. Vattenburen golvvärme är väl inte såååå billigt? Har inte kollat på länge, men bara materialet inkl shuntreglering, ev värmeväxlare osv. är inte gratis. El är ju bra mkt dyrare än fjärrvärmen per kWh, men jag tror ändå det kan bära sig om man vill räkna med att frysa ned helt ibland om man inte har grejer där som kräver frostvakt. Men jag ska nog inte inveckla mig mer i detaljer eftersom jag inte byggt än.
_________________ Per Hansson https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/ (har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass) |
||
En variant som kankse inte vore så dum om man har fjärrvärme är att köra med vattenburen luftvärme, dvs som en byggfläkt fast med ett vattenbatteri istället för el.
kWh kostnaden blir ju lägre men dock fortfarande en hel del i initialkostnad som pump, kulvert och lite styrpryttlar. Om man ser till att alltid hålla frostfritt så borde man klara sig utan vvx och kan man tänka sig ett lite kantigt on/off-styrsystem så borde det gå att köra oschuntat varmvatten rätt i fläkten... Då lyckas man ju faktiskt kombinera kort responstid och relativt lågt kWh pris. ![]() _________________ Karl Brag |
||
Har ett tvåbilsgarage som jag pressat in 3 bilar i på ca 56m2 som har smörjgrop och elektrisk luftburen värme.
Hade jag skullat bygga idag så: - Försökt satsa på lyft istället för smörjgrop, det är inte så ofta det blir lämplig arbetshöjd i gropen. Grop är underbart jämfört med att inte ha någon grop eller lyft alls, men kommer långt efter lyft ändå. - Självklart byggt större, trångt är det.... - Fortfarande haft luftburen värme m a p på responsen, men haft kulvert in till huset (ca 5 m) och en aerotemper eller liknande. Har huset värmt med jordvärmepump så det hade blivit billig garagevärme oxo. Ultimat hade varit att kunna styra garagetempen innifrån huset, då kan man slå på värmen när man reser sig från matbordet och så är det varmt och gott när man kommer ut ombytt.... typ ![]() - Saknar inte VA i garaget, kan iofs ha att göra med att jag endast har 10 m till tvättstugan i källaren där grovrengöring av skitiga händer sker, samt rengöring av diverse bildelar. PS, fast det är kul att köra bobcat, kanske skulle grävt smörjgrop ändå ![]() _________________ Pär Hylander |
||
Ja aerotemper är inte dumt. Jag har tre stycken liggade som jag ska sätta upp i min verkstad tänkte jag.
Vilken uppvärmningsform som är bäst är givietvis beroende på hur man använder lokalen. Och jag håller med om att golvvärme är klart bäst vid konstanttemperatur och ska man bara ha värme under korta perioder så är luftburet bäst. Så allt är en fråga om hur mycket och under hur långa perioder man använder lokalen. Att ett golvvärmesystem skulle bli så dyrt i installations kostnad kan jag inte hålla med om.... Plastslangen för nergjutning är inte speciellt dyr. Sen det du behöver mer är en cirkulationspump och en skjunt + kulvert. Behöver man värmeväxlare så blir det givetvis dyrare. Jag var hos en kille förra veckan han hade en intressnat lösning. Verkstaden (ca 800 m2) värmdes av en egentillverkad elpanna. Den bestod av ett rostfritt runt rör 100mm längd ca 500 mm i ena ändan hade han satt i en vanlig värmepatron tror den var på 10 kw + en cirkulationspump. Tempen reglerades med hjälp av termostat. Han värmde alltså hela verkstaden till ca 15 grader med hjälp av 10 kw endast på nattström. Värmen gick alltså bara under nätterna under dagarna var det avstängt. En klart billig lösning för att ha konstant värme.... |
||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2, 3, 4 >> 45315 besök totalt |