Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Fråga om burbygge...
<<   1, 2
1 besök senaste veckan (3371 totalt)
Jani Hast
Trollhättan
Här sen Feb 2003

RED44 skrev:
kollade på isolering till rör idag som jag skulle ha till stoppning men dem går inte att ha där rören svänger tex huvudbågenden går inte att svänga så mycket jag ska klä in hela min (halvbur) så jag vill ha nåt som man kan ha i svängarna också några tips?

Går ju att skära ut små tårtbits liknade bitar ut stopningen för att kunna böja det.
Ine helt igenon så den håller i hopp.

Vressel
Här sen Apr 2003

Wärhner skrev:

Jag gjorde så att efter att ha byggt torn (ca 10cm höga) som huvudbågen står på, så spände jag ihop den med ett spännband i nederkant så att buren kunde trilla ned på golvet och på det sättet komma åt att svetsa på ovansidan. thumbs up

Använder man sig utav skarvhylsa emellan V-sträva och huvudbåge samt en hylsa till baksträvorna som svetsas direkt i huvudbågen, så kan man efter att ha passat in buren och punktat den lossa skarvhylsorna och plocka ut buren och helsvetsa utanför bilen.
Jag både bultade och svetsade mina skarvhylsor när buren väl satt på plats.
Mina skarvhylsor som sitter på V-strävan kom jag förståss inte åt att svetsa runt om men det behövs igentligen inte svetsas alls.

/Peter

Nu snackar vi trix! thumbs up

Jag fattar inte helt vad du menar med det sista, kan iofs bero på att jag är trött

Har du nårra bilder eller så?
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002

RED44 skrev:
kollade på isolering till rör idag som jag skulle ha till stoppning men dem går inte att ha där rören svänger tex huvudbågenden går inte att svänga så mycket jag ska klä in hela min (halvbur) så jag vill ha nåt som man kan ha i svängarna också några tips?

Kolla med någon firma som håller på med kylanlägninar........den är start och snygg....och går att böja.

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
pelle persson
Skåne
Här sen Dec 2002

/Peter[/quote]

Nu snackar vi trix! thumbs up

Jag fattar inte helt vad du menar med det sista, kan iofs bero på att jag är trött

Har du nårra bilder eller så?[/quote]

Här är några bilder med bur byggning med skarvhyllsor http://www.02-depan.se/burbygge.htm . Man kan lugnt säga att det går lättare att bygga buren om man kan svetsa skarvarna utanför bilen/fälla bågen...men som rörpulare så har man haft betydligt värre skarvar än dom man får på ett burbygge

Isolering/ finns hos rörfirmor eller som nämts kylfirmor. Det finns även matta som man får skära/klippa ut så att det stämmer till rören/böjarna. Krävs lite vana men det går.

Vressel
Här sen Apr 2003

Pelle Persson skrev:

Här är några bilder med bur byggning med skarvhyllsor http://www.02-depan.se/burbygge.htm . Man kan lugnt säga att det går lättare att bygga buren om man kan svetsa skarvarna utanför bilen/fälla bågen...men som rörpulare så har man haft betydligt värre skarvar än dom man får på ett burbygge

Isolering/ finns hos rörfirmor eller som nämts kylfirmor. Det finns även matta som man får skära/klippa ut så att det stämmer till rören/böjarna. Krävs lite vana men det går.

Listigt!

På dom bilderna fick jag lite andra tankar bekräftade .. Tex att ha trianguleringen fram till tornen helt inne i kupén (så kan man "fälla" upp sidobågarna och svetsa allt utanför bilen. På bilderna är buren dragen till hjulhusen, sparar ju ett par kilo och gör det lättare att komma åt.

Sånna rör vill jag ha!
Citera
mrT
Alideberg
Här sen Jan 2004

haloj om man skall bygga en bur för styrka/säkerhet skulle jag låta den bakre stöttan möta det främre röret (det framåt mot a-stolpen ) som det blir enligt bilden kommer det bli en 15cm rör bit som kommer flexa (huvud bågen ).............så mycket att tänka på buren är inte bara säkerhet ger bilen bra styrka så att chassie justeringarna inte flexar bort

gällande rör isolering så är vanlig vvs isolering bara för syns skull vid en vurpa funkar det ej finns riktig godkänd stoppning som är gjord för ändamålet dyr men bra tror persåker kan fixa

Huddinge
Här sen Nov 2002

Persåkers har burstoppning i 120cm bitar olika färger för 60kr/bit.
Stoppningen har håligheten något offset.

Jag kompletterade precis min burstoppning och handlade där.

Nu: Legends car Ford 37 sedan
Tidigare: 968CS, 997.2 T, 997GT3CS, 996GT3CS, E46M3, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69
Citera
mrT
Alideberg
Här sen Jan 2004

stoppning som är testad och godkänd

For race cars we recommend this new SFI 45.1-approved high density padding. The ultimate in roll bar padding, these half-circle pads have a very tough hard outer shell. They are very durable to withstand the normal wear and tear a race car interior endures. This padding won't burn or melt molten bits onto you. Easily mounts with a self-adhesive backing.

3 fot 18$

Fråga om burbygge...
<<   1, 2
1 besök senaste veckan (3371 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande