Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Racetech
![]() |
1607 besök totalt |
Balansera 60 grad V6
Vi har 2 st Alfa V6 maskiner som bör balanseras. Efter MYCKET websökande så förstår man ju vad det går ut på men samtidigt har vi blivit ännu snurrigare. Frågan är ju om balanseringsfaktorn dvs hur mycket av kolvens och vevstakes övre ända bör adderas till roterande vikterna. Enligt div källor skulle Alfa ha orginal 47%. Andra säger 50%. Vi mätte ena maskinen och den visade sej ha 60% (som inte borde funka enl andra) Vad är vettiga gränser eller optimum man borde sträva till? Är tacksam för all hjälpande information. _________________ Micke Bergman Alfetta GTV 2.0 - Roadsport Alfa 75 TS - Endurance 164 Q4 - Till salu GTj - Project 7xx |
||
Re: Balansera 60 grad V6
Jag kan tyvärr inte svara på vilken balansfaktor du ska ha. Men det beror i vilket fall på vilket varvtal du vill optimera balansen på. Så därför skiljer det sig åt dom värden du har hittat. Mats _________________ Mats Lind |
||
Som jag förstått hittils så har lågvarvade (gat) motorer lägre värden typ 47-50%.
Motorer som går ständigt på >ca 6 krpm kan sedan ha 50-54% Denna samlade info gör det ja bara svårare. Ena motorn blir gatbil maxvarv 7500 Andra bana maxvarv 10000 _________________ Micke Bergman Alfetta GTV 2.0 - Roadsport Alfa 75 TS - Endurance 164 Q4 - Till salu GTj - Project 7xx |
||
Tills vidare är båda maskinerna bara delsamlingar.
Gatmaskinen är min. Lockportaren är mycket nöjd med resultatet och med sina 3.5 liter hoppas vi på >350 kusar. Banmotorn hör till kompisen och jag kan be honnom skriva något när det går vidare. Än så länge har han superlätta kolvar, ombyggd remdragning, mekaniska lyftare och torrsump fixat. Men motorn är ännu i delar. Tanken var att göra veven internt balanserad och då är balanseringsprosenten viktig att veta. _________________ Micke Bergman Alfetta GTV 2.0 - Roadsport Alfa 75 TS - Endurance 164 Q4 - Till salu GTj - Project 7xx |
||
![]() |
Racetech
![]() |
1607 besök totalt |