Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Racetech
Balansera 60 grad V6
1607 besök totalt
grendel
Kyrkslätt
Här sen Feb 2006
Inlägg: 181


Trådstartare
Balansera 60 grad V6

Vi har 2 st Alfa V6 maskiner som bör balanseras.
Efter MYCKET websökande så förstår man ju vad det går ut på men samtidigt har vi blivit ännu snurrigare.

Frågan är ju om balanseringsfaktorn dvs hur mycket av kolvens och vevstakes övre ända bör adderas till roterande vikterna.

Enligt div källor skulle Alfa ha orginal 47%. Andra säger 50%.
Vi mätte ena maskinen och den visade sej ha 60% (som inte borde funka enl andra)

Vad är vettiga gränser eller optimum man borde sträva till?
Är tacksam för all hjälpande information.

_________________
Micke Bergman
Alfetta GTV 2.0 - Roadsport
Alfa 75 TS - Endurance
164 Q4 - Till salu
GTj - Project 7xx
Citera
mats757
Hedemora
Här sen Okt 2009
Inlägg: 72



Re: Balansera 60 grad V6

Grendel skrev:
Vi har 2 st Alfa V6 maskiner som bör balanseras.
Efter MYCKET websökande så förstår man ju vad det går ut på men samtidigt har vi blivit ännu snurrigare.

Frågan är ju om balanseringsfaktorn dvs hur mycket av kolvens och vevstakes övre ända bör adderas till roterande vikterna.

Enligt div källor skulle Alfa ha orginal 47%. Andra säger 50%.
Vi mätte ena maskinen och den visade sej ha 60% (som inte borde funka enl andra)

Vad är vettiga gränser eller optimum man borde sträva till?
Är tacksam för all hjälpande information.


Jag kan tyvärr inte svara på vilken balansfaktor du ska ha. Men det beror i vilket fall på vilket varvtal du vill optimera balansen på. Så därför skiljer det sig åt dom värden du har hittat.

Mats

_________________
Mats Lind
Citera
grendel
Kyrkslätt
Här sen Feb 2006
Inlägg: 181


Trådstartare
Som jag förstått hittils så har lågvarvade (gat) motorer lägre värden typ 47-50%.
Motorer som går ständigt på >ca 6 krpm kan sedan ha 50-54%

Denna samlade info gör det ja bara svårare.

Ena motorn blir gatbil maxvarv 7500
Andra bana maxvarv 10000

_________________
Micke Bergman
Alfetta GTV 2.0 - Roadsport
Alfa 75 TS - Endurance
164 Q4 - Till salu
GTj - Project 7xx
Citera
hauge
Eslöv
Här sen Apr 2006
Inlägg: 785



Samma problem med åttor från andra sidan atlanten. Är 50% nånstans. Har inte heller sett nån vettig förklaring annat än i stil med att det har visat sig funka bra..

_________________
Mats Andersen
Citera
Kohle
Partille
Här sen Okt 2007
Inlägg: 33



Ursäkta OT, men kommer du skriva någon byggtråd om banmaskinen? Hade varit mycket intressant.

Lycka till!

MVH

Victor Kohle

_________________
Victor Kohle

Alfa Romeo GTV6
Ducati 750 SS
Citera
grendel
Kyrkslätt
Här sen Feb 2006
Inlägg: 181


Trådstartare
Tills vidare är båda maskinerna bara delsamlingar.

Gatmaskinen är min. Lockportaren är mycket nöjd med resultatet och med sina 3.5 liter hoppas vi på >350 kusar.

Banmotorn hör till kompisen och jag kan be honnom skriva något när det går vidare. Än så länge har han superlätta kolvar, ombyggd remdragning, mekaniska lyftare och torrsump fixat. Men motorn är ännu i delar. Tanken var att göra veven internt balanserad och då är balanseringsprosenten viktig att veta.

_________________
Micke Bergman
Alfetta GTV 2.0 - Roadsport
Alfa 75 TS - Endurance
164 Q4 - Till salu
GTj - Project 7xx
Citera
Racetech
Balansera 60 grad V6
1607 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande