| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Bygga ny bakvagn på Volvo 240
|
2 besök senaste veckan (5013 totalt) |
|
Hej. Ska bygga ny bakvagn på min 240:a, den kommer mestadels att användas på bana. Har alltid tänkt att det ska bli stel axel med 4-länk, och wattlänk. Men nu i dom senare dagarna så har jag funderat lite på en multilänk upphängning från 960. Självklart så ska hela upphängningen redesignas så i princip så kommer endast klump, och drivaxlar användas. eventuelt spindlar. Frågan e: Ska jag satsa på dubbla a armar, eller mcpherson style med framspindlar från FWD Volvo? Har redan ståande fjäderben och torn bak. Eller ska jag skrota idèn och bygga 4-länk med stel axel? _________________ Geir Magne Valstad Volvo 244 -81 2,5l 16V TURBO Volvo 940 -91 2,3l 8V TURBO
|
||
|
Jag skulle säga att det beror till stor del på vad du är ute efter.
Ska bilen ut på bana och fungera ganska snart (kort byggtid, kort injusteringstid) så är en stel axeln med fyrlänk eller trelänk i mina ögon ett svårslaget val. Det finns massor av erfarenhet om hur man får en sån bakvagn att funka riktigt bra på bana, speciellt tillsammans med 240 framvagn. En delad bakvagn har förstås mer "ballfaktor" hos många och det är ju en teknisk utmaning att själv konstruera något som faktiskt funkar bättre än en stel axel. Eftersom du mest ska köra bana vinner du inte så mycket på den delade bakvagnens minskade ofjädrade vikt, bättre komfort och i vissa fall bättre packningsgrad. Jag har gått från stel till delad axel på min bil (en Capri) och skulle inte göra om samma sak igen - jag hade byggt en bra stel bakvagn istället. /Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||
|
Tackar for snabbt svar. Med stel axel så har man inte möjligheten till att justera toe, och camber på samma sättet. Men de e heller inte säkert det behövs? Rent konstruktionsmässigt så e det inte stor skillnad i arbete. Men det behövs lite specialarbete på drivaxlar, och sen så finns det inte en direkt bra diffbroms till multilänk klumpen som har 26 splines.
_________________ Geir Magne Valstad Volvo 244 -81 2,5l 16V TURBO Volvo 940 -91 2,3l 8V TURBO
|
||
|
Vi i Tornado Racing har en gammal Volvo som vi byggt om till delad bakaxel.
Jag ska se om jag kan leta fram lite bilder på själva bakaxeln. Det finns bilder på bilen i ERCups bildarkiv, http://www.ercup.se/bilder/index.asp _________________ Mattias Pålsson-#25 tornado |
||
|
Re:
Jättebra om du kan visa upp en bild på det hela. Ser att många i Rallycross använder Volvo S80 framspindlar. Om jag kombinerar dom med BMW's stora diff?? så börde val det vara närmast skottsäkert? _________________ Geir Magne Valstad Volvo 244 -81 2,5l 16V TURBO Volvo 940 -91 2,3l 8V TURBO
|
||
|
Vi hade i början problem med för klena uniballs i länkarmarna så det gick åt förmycket tid till att reparera bilen. Och när vi kommit tillrätta med problemen så började vi bygga på en ny bil istället...
Men vi körde på ungefär samma tider eller lite snabbare när vi hade bytt till delad bakvagn. Nu när vi byggt ny bil så har vi kommit underfund med saker som vi ska förbättra på volvon den dagen vi tänker börja köra med bilen igen. Vi använder oss av 760ins klump och den funkar fint till våra 240 hästar. Våran bakaxel är byggd på en kopia av Fords wrc focus bakaxel som Ingvar Gunnarsson AB har byggt åt oss. _________________ Mattias Pålsson-#25 tornado |
||
|
Re:
Tror inte 760/960 klumpen räcket till mitt effektmål (+600hk) utan special innehåll. Jag tänker att annvända M20 och M14/M16 uniballs i hela bakvagnen. _________________ Geir Magne Valstad Volvo 244 -81 2,5l 16V TURBO Volvo 940 -91 2,3l 8V TURBO
|
||
![]() |
Skruva banåkabil
|
2 besök senaste veckan (5013 totalt) |