Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Bygga egna spikdäck
2 besök senaste veckan (6941 totalt)
Leibel
lidköping
Här sen Jun 2003

Trådstartare
Bygga egna spikdäck

När ja va ute på isen och körde lite så kom ja i kontakt med en kille i en bmw som körde på hemma gjorda spikdäck. Han hade köpt dom färdiga så han kunde inte komma med några tips direkt. han hade 200st m8 bultar med bricka på insidan i varje däck och körde med innerslang är allt ja vet.

kompisen tänkte testa göra likadant. någon som har gjort det sjäv och kan komma med lite tips och ideér.

MVH

Arne
Vejbystrand
Här sen Dec 2002

hmm, gjorde en variant på det där på min gokart en gång...

Valsade 4st ringar av 2mm plåt och i dessa borrade jag en massa hål i och svetsade i piggar. Sedan krängde jag på dessa på det opumpade däcket, sedan var det bara att pumpa däcket och "dubbarna" satt fast... Mkt roligt is-åka blev det sen..

Tror dock inte detta funkar på bil..

Lidköping
Här sen Jan 2003

Arne skrev:

Valsade 4st ringar av 2mm plåt och i dessa borrade jag en massa hål i och svetsade i piggar. Sedan krängde jag på dessa på det opumpade däcket, sedan var det bara att pumpa däcket och "dubbarna" satt fast... Mkt roligt is-åka blev det sen..

Haha...
Exakt så gjorde jag oxå på min gamla hembyggda "go-cart" thumbs up
Roligt att se att de finns folk som tänker likadant

Leibel
lidköping
Här sen Jun 2003

Trådstartare
Arne >> tror inte heller det funkar så bra på bil men fick ett liknande tips idag att man kunde sätta motorsågs kedjor på opumpade däck och de skulle funka och bli bra grepp men ja undrar ja. Helst skulle man försäka fräsa ut spår i däcken först ochså.

Efter lite testande idag så verkar de som om de blir ca 50st 20mm M6 bultar sammt två stycken 20mm brickor till varje däck.

uppdaterar i morgon hur det blev

Samuel Lindkvist
Horda
Här sen Nov 2002

Är det inte smidigast att köpa dom största popnitarna man hittar och sätta en bricka på varje sida? Det borde ju till och med bli tätt. (En stund iallafall )

Vejbystrand
Här sen Dec 2002

David Berglund skrev:
Arne skrev:

Haha...

Inte nog med att vi tänkte likadant, min gokart var också ett hemmabygge...
Bilder finns på http://medlem.spray.se/bmwdriver/gokart.html

Lidköping
Här sen Jan 2003

Arne skrev:
David Berglund skrev:
Arne skrev:

Haha...

Din är juh en go-cart. thumbs up

Min är en "go-cart" vilket i detta fallet betyder en blandning mellan go-cart och cross-cart byggd för att köra på stubben med.
Föreställ dig skottkärrehjul fram och volvo reservhjul bak. Vet att jag har nån bild där den syns på håll... Ska se om ja kan hitta den

Nisse Classon
Lidköping
Här sen Nov 2002

Det märktes att han hade grepp med BMW:n. Jag åkte en stund bakom honom men rätt var det var så drog han så jag höll på att tappa hakan. I "depån" kom förklaringen.

Golf 16V -88 1303S -73 Passat 280 R -18
Citera
Johan_W
MellanSverige
Här sen Jun 2003

Jag tycker det funkar bra med vanliga rallydubb, jag köpte fem 14" däck på GTi fälg för 1500kr.

http://www.razer.mine.nu/is/dubb.jpg (Jag älskar kommentaren! http://www.impreza.nu/ssi2/expo/view_photo.php?set_albumName=album88&a . . . . )

Visserligen har jag aldrig provat med "skruv-dubb", en annan idé kan väl vara att köra med "finn-dubb" som finns till Motocross cyklar ??

Här sen Nov 2002

Jämför man hans grepp med dom som körde rallydubbat så hade han överlägset grepp. Fast på rakan kunde jag allt acca med honom trots friktionsdäcken.

Citera
Leibel
lidköping
Här sen Jun 2003

Trådstartare

Leibel
lidköping
Här sen Jun 2003

Trådstartare
hittade en bra bild på dom hemmagjorda spikdäcken http://www.saab4fun.com/upload/uppladd/22831spikdack.jpg

bettar bra

PelleM
Stockholm
Här sen Feb 2003

Arne skrev:
David Berglund skrev:
Arne skrev:

Haha...

En helt annan fråga.
Varför har du kapat av taket på bilderna från Aug -02
Är det inte lättare att bara svetsa igen tackluckan ? om det var därför detvillsäga.

Btg: 9:04:8
Scuderia Hanseat våren -09
Citera
Arne
Vejbystrand
Här sen Dec 2002

PelleM skrev:
En helt annan fråga.
Varför har du kapat av taket på bilderna från Aug -02
Är det inte lättare att bara svetsa igen tackluckan ? om det var därför detvillsäga.

Det blir bättre om man byter hela taket, man kommer dessutom åt att svetsa buren i samband med bytet..

lidköping
Här sen Jun 2003

Trådstartare
en liten fråga.

ska börja borra och sätta i bultarna snart men har ett litet problem. hade tänkt att borra i befintliga dubb hål. Nu sitter det fyra rader med dubb och dom sitter ytterst. hade tänkt att bara köra bult i hälften men ska ja andvända dom två yttre eller innre raderna då? vad är bäst?

ska enbart ha dom i fram för jag har vanliga isdäck i bak. bilen är bakhjulsdriven.

Nisse Classon
Lidköping
Här sen Nov 2002

Leibel skrev:
Nisse >> Vilken bil körde du i söndas?

En röd Audi 80.

Jag har förresten svårt att öppna bilderna med en adress med punkter i. Har provat att gissa vad som skall stå där och fyllt i det men jag fixar det inte.

Citera
Leibel
lidköping
Här sen Jun 2003

Trådstartare
vilka bilder? dom jag postade?

finns här annars en hel del bilder från iskörningen förra söndagen. http://www.picturecd.com/system/view.cgi?user=audigalen&session=10 . . . . Dom 30 första är bara på min och kompisens Opel sen kommer dom andra bilarna ochså

antar att detta är din bil bild Snygg bild med fartkänsla thumbs up

Är klar med spikdäcken men är nog lite missnöjd med antalet dubbar vi satte i, tror inte dom räcker
en suddig bild iallafall http://www.home.no/leibel/mr2/bilder/bmw/Bmw%20318%20Turbo%20005.jpg hoppas dom funkar iallafall så man slipper va nästa vecka

Pris per däck tror jag blev någonstans mellan 120 och 150kr per däck.

Nisse Classon
Lidköping
Här sen Nov 2002

Jäpp, det är jag på den bilden. Något för långt från Apex bara... Fast det var ju så jämrans halt.

Jaha, det var du i den bilen, jag har för mig att ni körde förbi mig "någon" gång. Rejsavärlden är mindre än man tror.

Citera
Allmänt banåkaforum
Bygga egna spikdäck
2 besök senaste veckan (6941 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande