Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Mercedes C280 -94 | 1 besök senaste veckan (8640 totalt) |
Äntligen hittade jag en bil i rätt skick och prisklass!
Tänkt att vara en rolig gat/banbil och ev även prova på drifting. Är helt ny på detta så tips&trix är välkomna! Planerna har ändrats ett par gånger redan och kommer antagligen att ändras några gånger till innan den är färdig men just nu ser det ungefär ut så här: Motor: Nya lager & packningar Etanolkonvertera Sprut ombyggt insug Grenrör Annan insugskam Matchportning Balansering Växellåda & diff: Nya bussningar till spakställ i lagerbrons Någon typ av short-shift Biffigare koppling ombyggd diff Chassie & bromsar: Coilovers från XYZ/Ksport Delrinbussningar Bromsar från annan MB-modell Krängningshämmare från annan MB-modell Stålomspunna bromsslangar Carbotechbelägg Exteriört & interiört: Igenlagd taklucka Rensad inredning Bur obekväma stolar 4-punktsbälte Plastrutor bak Liten nätt vinge omlack Har köpt hem lite polyester och glasfiberväv så jag hade tänkt testa att plasta huv/baklucka/taklucka. Något som är käpprätt åt skogen så bara hojta till, är som sagt helt grön. Bilder är på G, men dom var så förbannat stora så jag får försöka knö ihop dom lite. Kommer upp ikväll! _________________ Alfred Wigren BMW 325 Coupé Nationell Special 2wd Mercedes 190E 2.3 16v Asfaltsrally/Appk-projekt Mercedes 280CE -72 Banbils/glassbilsprojekt |
||||
Lite bilder.......
lite ostädad... När innertaket rök så spreds det en härligt mustig doft i garaget... Det var nog tur att den rensades direkt, 3-4cm vatten på hela passagerarsidan och gyttja på förargolvet...[/i] Imorgon åker drag och dörrsidor, och hinns det med så börjar jag koppla loss motorn på söndag. _________________ Alfred Wigren BMW 325 Coupé Nationell Special 2wd Mercedes 190E 2.3 16v Asfaltsrally/Appk-projekt Mercedes 280CE -72 Banbils/glassbilsprojekt |
||||
Kul med ännu en Merca här, lite otippat med en C-klass (W202) också, bara ännu roligare!
Bygg på, vore kul att träffa på ännu en Merca på banorna i sommar, för det är det inget som det kryllar av. _________________ Fredrik Boivie Kör nu Lotus Elise S1, tidigare Westfield & Opel Speedster |
||||
Skruva dit insuget från E320, det ser exakt likadant ut, men har grövre kanaler.
Eller leta reda på en komplett C36 maskin från nån skrot så får du juh massa lull lull som ökar effekten. En C36 motor kan man hyfsat enkelt plocka ur ca 310-320hk ur. Jag har en C36 själv som jag har chippat och byggt om främre röret på(röret efter grenrörena) bättre kollektor och racecat samt luftfilter och bort med fläkten(ersätt med elfläkt) Enligt chiptillverkaren ska det bli 304hk i min så med katten tippar jag på ca 310 iaf. ps, Var dock noga om du skaffar en C36 motor. se till att få med avgasröret. Jag testade byta slutljudämparen på min AMG till en 3" 'rakt igenom' Den blev helslö faktiskt,men racekatten gjorde skillnad. _________________ Patrick Wetterskog |
||||
Välkommen till the Dark side
MB-maffian växer. Far och mor hade en C200 som var en mycket trevlig om än en smula sävlig vagn. Balansen var dock fin, så kan man få en gammal 190:a (sorry 190 fanbois ) att gå fort borde W202 funka bra till det också. Lite inspiration... _________________ Pontus Welin Brabus CE36 - Projekt 300 Welin Alpine - Audi V8! Ferrari FF, E500T o en Audi A8, en S6:a å en SLK å en... 997 TT + Kleemann K4 |
||||
Hade först planer på att jaga dieselvev, borra och byta kolvar/stakar men det är lagt på is. Vill inte gräva ner mig för mycket nu i början. (och helst slippa för djupa hål i plånboken :P) Ang insuget så har jag funderat på att kapa det befintliga och bygga plenum, men det är kanske inte lönt? Tack för tipsen annars, har kollat runt lite efter en C36-motor men den växer inte på träd i Sverige och vart man ska leta utomlands har jag ingen aning om. Är det någon som har länktips till MB-delar eller liknande så bugar jag och bockar, har hittat några sidor med stort sortiment och väldigt bra priser men de är alla på andra sidan pölen. (germanstar.net bl.a) Tycker det borde finnas någon här i Europa.
Tackar! Den där såg trevlig ut.. DTM eller? isf skulle man kanske skaffa ett tyskt pocketlexikon och börja surfa på ebay.de _________________ Alfred Wigren BMW 325 Coupé Nationell Special 2wd Mercedes 190E 2.3 16v Asfaltsrally/Appk-projekt Mercedes 280CE -72 Banbils/glassbilsprojekt |
||||
C36 motorn innehåller massvis med godbitar, de är lite 'överbyggda' std faktiskt.
Dieselveven sitter däri redan, längre stakar(smidda) smidda kolvar. Vassare kam på insug, omjusterad std avgaskamaxel. Ska vara nåt gjort åt toppen också, jag kunde dock inte se nåt då jag plockade av insuget, det kan vara endast backcut på ventilerna eller nåt som inte syntes, natriumkylda på avgas är det iaf. E320 insuget jag skrev om med tillhörande grövre luftrör över ventilkåpan. Modifierad luftburk Dubbla kattar std, men lite 'släggmek' där som kunde förbättras. men!! sitter där immobilizer funkar det inte med tillhörande styrbox om du inte får med dörrlås,backspegel,immobilizerbox(sitter framför passagerarfötterna) samt nycklarna. Med manuell låda antar jag motorn skulle kännas MYCKET sportigare än vad den är med Automat. som karaktären är på min så är den stark som en björn över 1700rpm ungefär och sedan ställer 'vanos' om insugskammen runt 4000rpm och den ryter friskt upp till 7000rpm Min gör mätarn ut utan problem, ca 285på mätarn, kanske 265-270 riktiga km/h Borde vara riktigt frän att E85 konvertera och sätta dit en 'lågtrycksturbo' och ladda ca 0.5bar. Borde funka utan moddar på motorn förutom nåt piggyback, inte ens IC behövs om turbon är bra. typ 450hk med bra respons =) Nackdel C36 motorn,, låter riktigt illa i kamtransmission original. man skäms nästan. min låter så lite som en sån här kan låta, allt är nytt i transmission, men det låter illa ändå, som en Diesel. uj uj,, långa inlägg,, men det roliga var att jag tyckte se att alla dina motormoddar svarades upp med att köpa färdig c36 maskin. _________________ Patrick Wetterskog |
||||
Hade jag varit du hade jag helt klart köpt en c36 motor och skaffat ett nytt sprut.
Finns ju flera liggande på skrotar för en billig peng. Är ju inte lönt att börja trimma när dessa kostar mellan 9000-15000 !! Gå in på gamla bildelsbasen, www.old.bildelsbasen.se och klicka dig fram till mercedes C-klass. Sedan var det bara att söka på c36 och motor så dök det upp 4st.. Kanske denna länken funkar? http://old.bildelsbasen.se/index.php _________________ Magnus Andersson |
||||
Då får det kanske bli en ändring av planerna, igen.
Blir lite dyrare än jag tänkt mig, men att c36-motorn inte skulle kosta mer det trodde jag inte. Får fundera lite. Tack för hjälpen _________________ Alfred Wigren BMW 325 Coupé Nationell Special 2wd Mercedes 190E 2.3 16v Asfaltsrally/Appk-projekt Mercedes 280CE -72 Banbils/glassbilsprojekt |
||||
Finns inte så mycket att fundera på
skulle du överväga eftermarknadsstyrsystem så öppnar det juh möjlighterna att byta insug. std är juh styrt tillsammans med antispinn/antisladd över gasspjället. Då kan du närma dig siffror kring 330-340hk med annat insug. _________________ Patrick Wetterskog |
||||
Har en C280 -94 jag med. Så längtar tills du lagt upp bilder och berättat vad du gjort på din. Funderar på att göra min bil vassare med. MvH Henrik _________________ Henrik molin |
||||
Då bilen är något fuktskadad i botten så misstänker jag att någon föregående ägare använt den som ankare el dyl...
Ska skruva av lite bråte och sen blir det skroten, sen får jag se om jag kan hitta något lite friskare offer. Behöver du några delar så får du hojta till. _________________ Alfred Wigren BMW 325 Coupé Nationell Special 2wd Mercedes 190E 2.3 16v Asfaltsrally/Appk-projekt Mercedes 280CE -72 Banbils/glassbilsprojekt |
||||
Våra race- och banåkarbilar Mercedes C280 -94 | 1 besök senaste veckan (8640 totalt) |