Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Nürburgring
Räkna ut någon slags faktor för sitt fordon på NS, möjligt?
<<   1, 2
3734 besök totalt
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002

Trådstartare
Lite överkurs för mig men jag tolkar det som att vi kommer framåt i frågan thumbs up

Roligt att det fanns intresse från andra för detta.

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
Platon
Kullavik
Här sen Jan 2009

Horst von Saurma (stavning?) på SportAuto har kört en massa bilar på Ringen med tidtagning under kontrollerade former (20.6 km varvet)

Kan man inte ta dessa tider som utgångstid för varje bilmodell, undefär som man gjorde med LYS-talet?

Ev kanske man ska justera för BTG som de flesta mäter?

Member of Bongard Sponsors
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002

Trådstartare
Min ursprungliga tanke var att vi skulle ta "våra" bilar inte drömbilar som dom han testar är för många av oss. Jag förstår att det blir komplicerat men så var tanken iallafall.

Men man kanske börjar med ett standard RYS tal som man sedan kanske kan vidareutveckla?

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
Kimmen
Eskilstuna
Här sen Jan 2006

om man då har BMW M3 3,2 E36 som referensbil och den har ett rys på 1.00 i standardutfaörande med manuell låda.
om r-däck ger 0.03 i tillägg så skulle det motsvara ex. 8min 30 sek med standard däck- 8min 15 sek med r-däck (8,5 min/1,03=8,25min).

www.modsport.se
Citera
LUX
Luxemburg
Här sen Mar 2003

Namndispens
Namndispens

Vikt /effekt gav en korrelation på 0,8 vilket är en hög förklaringsfaktor.

Jag vet inte varifrån du har tagit tider (som jag antar är BTG), vikt och effekt men antar att variationerna i förarmaterialet står för den största spridningen. Jag är övertygad om att om du skulle ha samma förare i alla bilarna så skulle det vara högre korrelation.

Din analys att du skulle köra ca 8:45 med din bil lite långsamt faktiskt. Tror att den bör kunna gå runt på 8:35-40 med tanke på den låga vikten. Det finns ju en Clio som gått 8:37 med 169hk och vikt på 1110kg.

Jag tror att förarmaterialet är en större förklaringsfaktor än alla andra faktorer tillsammans såsom däck, däcksbredd, downforce, etc.

Sammanställningen är klart intressant

Andreas Millbro
Stockholm
Här sen Dec 2002

Re:

LUX skrev:
Vikt /effekt gav en korrelation på 0,8 vilket är en hög förklaringsfaktor.

Jag vet inte varifrån du har tagit tider (som jag antar är BTG), vikt och effekt men antar att variationerna i förarmaterialet står för den största spridningen. Jag är övertygad om att om du skulle ha samma förare i alla bilarna så skulle det vara högre korrelation.

Din analys att du skulle köra ca 8:45 med din bil lite långsamt faktiskt. Tror att den bör kunna gå runt på 8:35-40 med tanke på den låga vikten. Det finns ju en Clio som gått 8:37 med 169hk och vikt på 1110kg.

Jag tror att förarmaterialet är en större förklaringsfaktor än alla andra faktorer tillsammans såsom däck, däcksbredd, downforce, etc.

Sammanställningen är klart intressant

Jag har tagit tiderna härifrån. http://www.fastestlaps.com/index.php?page_id=track&track=2&fil . . . .

Jag är hyfsat säker på att det är fullvarv. Finns det nått bra sätt att räkna ut BTG tid ifrån fullvarvstiden? Typ att rakan är en viss % av en fullvarvstid eller att den tar ett visst antal sekunder?

Målet med det hela är ju att skapa ett intervall där varje bil bör befinna sig med en bra förare samt att lära sig lite om vad det egentligen är som gör en bil snabb.

Har lagt in däcksbredder för de 34 snabbaste och hittills ger inte vikt/däcksbredd en speciellt bra korrelation men man bör ha med viktfördelningen där också...

Funderar på att lägga upp arket på Google documents så kan alla som vill hjälpa till eller så kan ni surfa upp däcksbredder på t.ex. supercars.net och sen klistra in här i tråden.

Nürburgring
Räkna ut någon slags faktor för sitt fordon på NS, möjligt?
<<   1, 2
3734 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande