Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Racetech
Framvagnsgeometriutkast till "Bus"a Micra
2926 besök totalt
Slöjdmajjen
Uppsala
Här sen Okt 2004
Inlägg: 425


Trådstartare
Vill ha lite åsikter om detta utkast till framvagn på mitt bygge: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=61708

Funderar främst kring rc förflyttningen under markplan samt camber vs roll, Se camber VS roll diagrammet, Cambervinkeln hänger nu med "linjärt" med rollgradantalet, åsikter?

Jag bjuder på lite bilder så får ni bjuda på lite åsikter











MVH// Andreas

_________________
Andreas Fäldt
Citera
ice
Tokholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 3864



Ytterligare en fartguppsoptimerad framvagn, när tänker ni börja svänga med era bilar?

_________________
"Full fart; spar tid."
/Igino Cazzola

Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
Citera
Slöjdmajjen
Uppsala
Här sen Okt 2004
Inlägg: 425


Trådstartare
ice skrev:
Ytterligare en fartguppsoptimerad framvagn, när tänker ni börja svänga med era bilar?


Du får gärna utvecka ditt svar lite mer..

_________________
Andreas Fäldt
Citera
Jonas Alfredson
Lerum
Här sen Aug 2006
Inlägg: 33



Hej Andreas,

Själv misstänker jag att ice tävlar med Maz om att skriva de kortaste svaren på detta forum

Å andra sidan misstänker jag att han även med detta svar eventuellt vill uppmana dig till att läsa någon lämplig bok eller att fundera lite mer själv.

om du verkligen inte förstår alls vad han menar ska jag hjälpa dig lite grand på traven, han menar helt enkelt (liksom jag) att det är korkat att med ett double whishbone-system inte utnyttja möjligheten att få "lagom mycket" camberkompensering i roll/ride. Detta blir ju naturligtvis alltid en kompromiss men att i princip inte ha någon kompensation alls i roll lär ju inte hjälpa kurvegenskaperna.

_________________
//Jonas Alfredson

Opel Speedster TURBO
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8358

Hjälpmoderator

Jag vill ha mer ingångsdata, typ mått på stindlar, lägen på bärarmsinfästingar mm.

_________________
Johan Sjölinder
Citera
ice
Tokholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 3864



Slöjdmajjen skrev:
ice skrev:
Ytterligare en fartguppsoptimerad framvagn, när tänker ni börja svänga med era bilar?


Du får gärna utvecka ditt svar lite mer..


Hur bilen beter sig då den enbart utsetts för vertikal acceleration; 'är helt ointressant.
Det är först då du fått den att bete sig som du vill i det transversal/longitudinella accelerationsplanet (sidled/längsled)
som det är dags att koppla på den vertikala accelerationen.

_________________
"Full fart; spar tid."
/Igino Cazzola

Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
Citera
henningo
Denver, CO, USA
Här sen Okt 2004
Inlägg: 238



ice skrev:
Slöjdmajjen skrev:
ice skrev:
Ytterligare en fartguppsoptimerad framvagn, när tänker ni börja svänga med era bilar?


Du får gärna utvecka ditt svar lite mer..


Hur bilen beter sig då den enbart utsetts för vertikal acceleration; 'är helt ointressant.
Det är först då du fått den att bete sig som du vill i det transversal/longitudinella accelerationsplanet (sidled/längsled)
som det är dags att koppla på den vertikala accelerationen.


Vilken smörja! Knappast någon vidare utveckling av ditt första svar! thumbs down

_________________
Henning Olsson
Citera
Johan Lekås
Sollentuna
Här sen Aug 2005
Inlägg: 1269



Några allmänna funderingar
- Ska bilen godkännas för gata (sfro)?
- Är måtten på spindlarna i Casim de du ska använda?
- Vilken viktfördelning fram/bak får du? (däckbredd efter viktfördeln är vettig tumregel, mer vikt bak gynnar inbromsningar))
- Gör ride-hight så låg som är praktiskt möjligt för att sänka tyngdpunkten
- om du har stor spindelvinkel behöver du ännu mer caster
- Kuggstångens längd mellan inre lederna påverkas av var du sätter inre fästena för länkarmarna

Brasklapp: Nedanstående är efter bästa förstånd men det innebär inte att det är rätt

Camber. I kurva vill du (idealt) att hjulets camber ska behållas oavsett kränging på bilen. Det dock bli problem att kompensera fullt ut för krängning eftersom camber vid bromsning då istället ändras mycket (när man idealt inte vill att den ska ändras alls)

RC höjd ska vara så konstant som möjligt, över mark och under typ 10cm-15cm. (om det är RC höjd i förhållande till tyngdpunkten eller marken som ska vara konstant kan man debattera)
RC är ofta högre bak än fram. Den enda vettiga förklaring till det som jag läst är att det hjälper bakvagnen att reagera snabbare på ett styrutslag eftersom högre RC ger större andel stum/direkt lastväxling som inte fördröjs av fjädrar/dämpare.

I vilken ände man ska börja nysta kan ju diskuteras, men jag tycker det känns vettigt att börja fundera på hur hård fjädring man kan tänka sig. Det ger en fingervisning om hur stora fjädrings/hjulrörelserna blir, vilket är en bra input när man ska designa hjulupphängningarna. Sen får man iterera sig fram
fuling skrev:

Det en del/många, bla jag, snackar om ibland är egenfrikvenesen
f=(k*1000/m)^0,5/2/pi

f=egenfrikvensen i Hz
m=den fjädrade vikten
k=hjulkontenet i N/mm

ca ca ca
1Hz std bil
1,5Hz sportigere bil
2Hz lite hårder lekbil
runt 3Hz snudd på ren banbil
3-4Hz ren banbil
Över 4Hz slicks banbil.
öcer 4Hz är min bregrepsvärd slut.
OBS det är bara en fingervising, allså ingen sanning
I princip ska man ha så mjuk fjädring som möjligt för bra mekaniskt grepp. Det förutsätter att hjulvinklarna är OK hela tiden (jfr https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=63560)

om du utgår från 2,5Hz, 520kg+80kg vikt med förare, 50/50 fördelning fram/bak, och 25kg ofjädrad vikt/hörn så ger det en hjulkonstant på (600*0,5*0,5-25)kg*(2,5Hz*2*pi)^2= 31N/mm

Har du en hjulbas på 2,4m, tyngdpunkt på 45cm, ingen antidive (dvs RC höjd i sidovyn i markplanet), 1,2g max retardation vid bromsning får du en lastväxling på 1,2*(600-4*25)kg*0,45/2,4 = 113 kg. Det ger 113kg/(2*31N/mm) = 18 mm in/ut-fjädring fram/bak

Med spårvidd 1450mm, tyngdpunkt 450mm, RC höjd 75mm och 1,2g sidoacc blir det 1,2*(600-4*25)kg*450/1450 = 186kg total lastväxling varvid 75/450 = 17% (32kg) går stumt i länkagen och resterande 83% (154kg) bärs av fjädrarna. Utan krängare innebär det att in/ut-fjädringen blir 154/(2*31N/mm) = 24mm på ytter/inner hjulet. Det är 1,9 graders krängning. Till det kommer krängning pga hjulen trycks ihop. Vill man ha mindre krängning kan man lägga på krängningshämmare.

ovanstående exempel är så klart ett överslag men ett hum får man. Lite onödigt hård fjädring kan jag tycka. Minska t ex från 31N/mm till 22N/mm => 2,1Hz, 25mm infjädring vid broms, 34mm in/ut vid krängning, blir för mycket så då kan man lägga på krängare för att öka hjulkonstanten t ex 1,5ggr så blir det 34mm/1,5=23mm eller 1,8 grader krängning (+ hjulkompression)

Med ett hum om hjulrörelserna är det lättare att designa hjulupphängningen. Fixa cambergain så att camber på ytterhjulet behålls vid krängning utan att det blir katastrof vid inbromsning (har ingen vettig tumregel). Håll RC höjd hyfsats konstant. Undvika stora spårviddsändringar. God lycka

_________________
Johan Lekås
Citera
J.Schuman
Stockholm
Här sen Okt 2006
Inlägg: 6053



Måste fråga, har sett bilder ifrån det där programet på flera ställen men inte vad det heter. vet att det bara visar fartgupp men kan vara kul att testa lite för hur framvagnen kan bli ändå

Så, vad heter programet och vart hittar man det?????

_________________
Johan Schuman PCS #23
Speedlab Crew.

Alltid ett projekt för lite.
Citera
henningo
Denver, CO, USA
Här sen Okt 2004
Inlägg: 238



Programmet heter Casim och du hittar det här: http://www.superseven.se/Casim/casim_top_page.htm

Andra program som du kan testa:
1. OptimumK (demoversion) www.optimumg.com
2. Susprog3d (demoversion) www.susprog.com

_________________
Henning Olsson
Citera
ice
Tokholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 3864



henningo skrev:
Programmet heter Casim och du hittar det här: http://www.superseven.se/Casim/casim_top_page.htm ...


och den dag det kommer med en sidovy; 'kommer dess värde att mångfaldigas.

_________________
"Full fart; spar tid."
/Igino Cazzola

Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
Citera
Slöjdmajjen
Uppsala
Här sen Okt 2004
Inlägg: 425


Trådstartare
[quote="Johan Lekås"]Några allmänna funderingar
- Ska bilen godkännas för gata (sfro)? Japp amatörbyggt fordon.-
Är måtten på spindlarna i Casim de du ska använda? Spindlarna är Raceleda med cortina geometri.
- Vilken viktfördelning fram/bak får du? - Ca 40- 60 (mittmotor)




Så nu kommer utkast 2,

Nu finns mer camber komp, kompenserar 50% vid roll och rc rör sig åt "rätt" håll vid krängning, mot innerhjulet.

De jag nu funderar över är om camber komp vid Bump/dropp större än önskvärt?
Kommer jag få problem med med dämpningen när under a-armen inte är vågrät utan lutar innåt?
Men RCs höjd är mitt största huvudbry här, blir jackingkrafterna för höga? (planerar att köra utan krängningsdämpare, därav RC höjd)









MVH

_________________
Andreas Fäldt
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8358

Hjälpmoderator

citat:
De jag nu funderar över är om camber komp vid Bump/dropp större än önskvärt?
svar:
Har man cambercomp vid kräning så får man samma vid fjädring up och ner varken man vill eller ej.
Mao en kompromiss

citat:
Kommer jag få problem med med dämpningen när under a-armen inte är vågrät utan lutar innåt?

Svar:
Nix
Sätt de så långt ut som möligt med så liten vinkel som möligt så man får största möliga MR.

citat:
Men RCs höjd är mitt största huvudbry här, blir jackingkrafterna för höga?

Spåntant ligger rc vättigt, hmm beror lite vart den hamnar bak också.
Jag skulle se till att kunna justera övre bärarmens infästing i karrosen ca +-30mm(upp o ner)

citat:
(planerar att köra utan krängningsdämpare, därav RC höjd)

svar:
Hmm du menar väll krängingsfjäder(krängingshämmar)?
om ja, tänk om krängare är ett jä... lätta sätt att justera balansen.
+ att en bil alltid är längre än bred som då ger att bilen kränger mer än pitchar(broms/ax).
Det är bra om man har ca samma in/utfjädring i roll som pitch.

_________________
Johan Sjölinder
Citera
Slöjdmajjen
Uppsala
Här sen Okt 2004
Inlägg: 425


Trådstartare
fuling skrev:
citat:

Tack för utförliga svar! Uppskattas!

Har man cambercomp vid kräning så får man samma vid fjädring up och ner varken man vill eller ej.
Mao en kompromiss

Är min kompromiss vettig? eller finns det förbättringar som du ser de?


citat:
Kommer jag få problem med med dämpningen när under a-armen inte är vågrät utan lutar innåt?

Svar:
Nix
Sätt de så långt ut som möligt med så liten vinkel som möligt så man får största möliga MR.

thumbs up

citat:
Men RCs höjd är mitt största huvudbry här, blir jackingkrafterna för höga?

Spåntant ligger rc vättigt, hmm beror lite vart den hamnar bak också.
Jag skulle se till att kunna justera övre bärarmens infästing i karrosen ca +-30mm(upp o ner)

Planerar att göra övre infästningen Skruvbar/bytbar så justeringsmån kommer finnas där om man vill ändra i framtiden.
citat:
(planerar att köra utan krängningsdämpare, därav RC höjd)

svar:
Hmm du menar väll krängingsfjäder(krängingshämmar)?
om ja, tänk om krängare är ett jä... lätta sätt att justera balansen.
+ att en bil alltid är längre än bred som då ger att bilen kränger mer än pitchar(broms/ax).
Det är bra om man har ca samma in/utfjädring i roll som pitch.

Självklart menar jag hämmare, får skylla på att jag är bakis.. funderar på att anävnda k-hämmare fäst i vippörat för stötstängerna. Om nu k- hämmare blir nödvändingt, på så sätt slipper jag ytterligare fästen i a-armarna + att om jag behäver justera mkt så kan jag bara tillverka nya vipparmsöron istället för att bygga ny undre a-armar. Finns det någon nackdel med denna lösning till skillnad från den mer tradionella placeringen med knivarna fästa i undre a-armen?

_________________
Andreas Fäldt
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8358

Hjälpmoderator

Citat:
Är min kompromiss vettig? eller finns det förbättringar som du ser de?


Med +-30mm justerings på övre bärarmsinfäsingran borde du vara hemma.
Beror på hur bakvagen ser ut också.



Citat:
funderar på att anävnda k-hämmare fäst i vippörat för stötstängerna. Om nu k- hämmare blir nödvändingt, på så sätt slipper jag ytterligare fästen i a-armarna + att om jag behäver justera mkt så kan jag bara tillverka nya vipparmsöron istället för att bygga ny undre a-armar. Finns det någon nackdel med denna lösning till skillnad från den mer tradionella placeringen med knivarna fästa i undre a-armen?


Gör en skiss hur du tänkt, så skall jag gnäll sen

_________________
Johan Sjölinder
Citera
Racetech
Framvagnsgeometriutkast till "Bus"a Micra
2926 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande