| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Vilken uppsättning dämpar bäst? (avgas)
|
1650 besök totalt |
|
Ställde frågan i min projekttråd men blir nog mer svar här. Vilken konfiguration av ljuddämpare dämpar bäst? 2 likadana dämpare i serie Eller 2 likadana dämpare parallellt med varandra? Dämparna är som sagt identiska 2,5" fullflödes, och jag vill med dessa två få så lågt avgasljud som möjligt. _________________ Peter Sternersson |
||
|
Re:
Plats på bredden har jag gott om, plats på längden har jag noll
Var därför det väcktes tankar om att montera dem bredvid varandra. Jag tror ju också att det dämpar bäst med två i serie, tryckfallet eller vad man ska säga blir ju högre över dämparna och chansen att döda ljudvågorna borde ju bli större. Tänkte bara att nån pålitlig människa skulle säga att det funkar bäst med två parallella så jag får det enkelt för mig i garaget
_________________ Peter Sternersson |
||
|
Ljuddämpning i ljuddämpare har mycket med mot tryck och flöde och göra och det borde ge att du vill ha dämparna efter varandra och att sätta flera böjar på rören ökar också mot trycket och borde sänka avgasljudet. Men eftersom ljudet också beror på resonanser så kan man tjäna mycket på att labba med längderna före mellan och efter dämparna vet att även stora ljuddämpartillverkare provar sig fram i dessa avseenden! Men man kan inte helt avfärda iden med parallella ljuddämpare då den stora volymökningen på kort sträcka kan ge en motpuls i systemet om det blir rätt avstämt med rörländen fram till dämparna.
Sammanfattning :-) Sätt ljuddämparna där du har plats och laborera med rörlängderna och lägg litt lite extra rör böjar om du vill öka mot trycket extra! _________________ Birath Albin Porsche Cayman -08 Saab 96 -69 |
||
![]() |
Skruva banåkabil
|
1650 besök totalt |