| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Köpa SBF-kat, var, vilken?
|
1, 2 >> 11399 besök totalt |
|
Tjena! Tänkte köpa mig en SBF kat i veckan inför vagnboksbesiktningen. Tänkte köpa en A-alt kat eftersom de verkar billiga. Läste dock från Jovani att han inte var helnöjd med sin kat därifrån. Någon som har tips på en bra kat som inte kostar skjortan och som håller för en 1,8l turbomotor som kommer tävlas med? _________________ Gustav Holmdahl, en tom själ utan räserbil Alfa Romeo 75 3,0 V6 CAR Challenge *Såld* BMW E30 328 långlopps bil *Såld* VW Lupo 3L Antiräsern, work in progress |
||||
|
Re: Köpa SBF-kat, var, vilken?
Jag kollade upp detta med kat förra veckan & då gällde det denna kat. http://web.sbf.se/regler/up/4/TR_God AM Group Redback: Racecat C1T134MT godkännande nr. SBF KAT 08-22 Denna är sbf & Fia godkänd. Den finns hos b.la den kostar runt 2000:- www.rallyimport.se www.biltema.se www.hova.se SBF NR 08-22 www.dalhems.se pris 1950:- har en med SBF nummer 05-009 _________________ Michael Bäck BMW 328is -84 BmwCup #50 |
||||
|
Mmm, läste i några andra trådar om Biltemas racekat. Den verkar prisvärd och verkar ju hålla för bra effekter enligt folk som provat på betydligt värre motorer än min.
_________________ Gustav Holmdahl, en tom själ utan räserbil Alfa Romeo 75 3,0 V6 CAR Challenge *Såld* BMW E30 328 långlopps bil *Såld* VW Lupo 3L Antiräsern, work in progress |
||||
|
Re:
Jag har köpt biltemas racekatt och monterat på min bmw med 2,5liters sugmotor. Har inte provat den ännu så kan inte yttra mig om livslängd och kvalitet, annat än att den ser helt okej ut. MEN, jag såg en fördel i att köpa den på biltema om det skulle strula med den, biltema finns ju i var och varannan stad. _________________ Peter Sternersson |
||||
|
Är det nån som har testat att besiktiga med den, iaf mer än en gång? Jag funderar på hur bra reningen blir med 100 celler mot 300-400 celler hos en sportkat och kanske 400-1200 celler hos en standard OEM kat.
Är nyfiken för jag är också på G att köpa mig en lite mer friflödande katalysator
_________________ /Mvh M|cke F@.gner |
||||
|
Re:
Folk har ju besiktigat med rensad katalysator med framgång. Bara man har ett motorstyr som är rätt justerat ska det tydligen inte vara några större problem att komma ner i rätt nivåer. Beror säkert på en mängd olika faktorer, som motortyp, trimgrad, osv, osv... _________________ Gustav Holmdahl, en tom själ utan räserbil Alfa Romeo 75 3,0 V6 CAR Challenge *Såld* BMW E30 328 långlopps bil *Såld* VW Lupo 3L Antiräsern, work in progress |
||||
|
Köpte nyligen från www.klracing.se och om inte minnet sviker så var det AM Redback även där.
Beställde 3st en lördag kväll och hämtade ut på Posten på tisdagen, 1875:- + 90:- frakt. Rikard, min siamesiske compactmaffiabroder hade enorma problem med att bes. sin med SBF-kat förra året. Besiktningsmannen fick värma katten på fullgas en bra stund innan värdena visade okej. Om det berodde på katten eller något annat är tyvärr lite osäkert. _________________ Johan Rius Tonykart Racer DD2 |
||||
|
Det kan ju vara värt att notera Dalhems "garantivillkor" innan man köper där
OBS inga garantier på katalysatorerna! Dom går inte sönder av sig själv!!! Vill ni ha garanti på en race kat så vänd er till någon som lämnar garanti. _________________
NS 349/7.51.80/9.07.00 |
||||
|
Re:
Biltema som dessutom finns nästan överallt nu för tiden
man kan ju säga vad man vill om deras saker men att byta prylar där har aldrig varit något problem Sen kanske det är just deras prylar som gör att man måste byta saker men det är ju en annan sak
_________________ Michael Bäck BMW 328is -84 BmwCup #50 |
||||
|
Re:
Det där påståendet ställer jag mig väldigt skeptisk till
Är det nån som läser här som har provat själv och har förstahandsinformation? _________________ /Mvh M|cke F@.gner |
||||
|
Re:
Läste det på Dalhems sida också, där gick det bort i alla fall. Biltema är som sagt var inga problem med att byta grejer, om det beror på grejerna i sig eller smidig(okunnig) kundservice är en annan fråga
_________________ Gustav Holmdahl, en tom själ utan räserbil Alfa Romeo 75 3,0 V6 CAR Challenge *Såld* BMW E30 328 långlopps bil *Såld* VW Lupo 3L Antiräsern, work in progress |
||||
|
Re:
Hmm, deras billiga var utan SBF godkännande, ska man ha det kostar den mer än Biltemas, dock med svetsade anslutningasmuffar i 2,5" eller 3".
Läste det på SAAB turbo forumet tror jag. Har inte testat själv, och kommer inte göra det. Min bil är dessutom en 87'a så det spelar ingen roll för avgasvärdena i mitt fall. _________________ Gustav Holmdahl, en tom själ utan räserbil Alfa Romeo 75 3,0 V6 CAR Challenge *Såld* BMW E30 328 långlopps bil *Såld* VW Lupo 3L Antiräsern, work in progress |
||||
|
Re:
Du har nog tittat på fel katt.
http://shop.klracing.se/cgi-bin/ibut _________________ Johan Rius Tonykart Racer DD2 |
||||
|
Re:
Ha ha! Ja, det första man blir blind på ju ögonen Några hundra billigare än Feltema, och det kan man ju fylla andra hål med...
||||
|
Re:
Detta är jag också orolig för, 1.7 liter ger ju lite mindre avgaser så jag är orolig att katten inte får driftstemp vid besiktning. Den sitter ganska långt bak också (boxer). Finns det någon mindre modell? _________________ Peter Strandberg Alfa Kombi |
||||
|
Re:
om frågan även gäller sportkatt så körde jag min peugeot i besiktning med sådan i ca 4år gissar jag. (Från katalysatorteknik, med metallisk kärna, okänt antal celler/tum, men motsvarande idag har 300celler enligt hemsidan, men då framgår det inte att den är metallisk så det kanske inte är samma?) Avgasvärderna var aldrig några problem för min del och bilen var vid sista tillfället inte ens genomvarm då jag bodde inom 5min köravstånd till bilprovningen. _________________ Brukshäcksarsenalen: Citroën Xsara Picasso 1,8 -05 Opel Vectra 1,8 -09 |
||||
|
lyfter lite på tråden, vad gäller idag?, vad rek till en spis på 2.8l/235hk kör dubbla kattar idag från M3 E36 men original sitter det bara en på kärran, vad är att föredra en eller två kattar?
SBF eller icke? har inga planer på att framföra bilen i någon tävlingsform så av den anledningen ser jag inte SBF märkningen som ett krav. Prioritering ligger på en lösning som är besiktningsbar och som klarar 95db KL-racing säljer ju snuskigt billiga kattar, är dom vettiga? http://shop.klracing.se/cgi-bin/ibut http://shop.klracing.se/cgi-bin/ibut http://shop.klracing.se/cgi-bin/ibut Massa goa newbie frågor som vanligt, försök ha överseende!
Re:
Inte sämre/bättre än andra 100 cellers kattar, kör själv med SBF-katten. MEN... Det är ett känt faktum att dessa inte fungerar på tomgång och låg last så någon besiktning klarar de inte. Dubbla är detta avseende dubbelt så dåligt. Jag hade provat med en enkel katalysator med högre celltäthet, kanske denna kan fungera? http://shop.klracing.se/cgi-bin/ibut _________________ Johan Rius Tonykart Racer DD2 |
||||
|
Re:
jaha då går ju dom första bort då bilen inte har något besiktningssystem eller så. Har någon bra erfarenhet av någon racekat som gått att besiktiga med ett flertal gånger? Sen blir det väl lite mekkigt oxå med en singelkat på dubbelrör eller det är ovidkommande att gå ner till singelrör? Tack för tipsen Rius _________________
NS 349/7.51.80/9.07.00 |
||||
|
Jag köpte en SBF-kat från Biltema inför min regbesiktning i maj 2010 och den klarade då avgasvärdena.
(Motorn är på 1.8L med turbo som körs på E85)
Återstår att se hur den funkar vid den årliga besiktningen om några månader
_________________ /Mvh M|cke F@.gner |
||||
![]() |
Skruva banåkabil
|
1, 2 >> 11399 besök totalt |