| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
material till slitplatta till koppling
|
1268 besök totalt |
|
hej. Nån som vet vilket material som funkar som slitplatta till sinterlamell?? micke _________________ Micke Ohlsson TACK: TG Racing Alutech Simatec https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=43140 |
||||
|
Re: material till slitplatta till koppling
Jag har tillverkat mina (rätt många) i ett material köpt hos ISR i Huddinge. Det används till bromsskivor till motorcycklar. En sorts gjutgods som inte kan spricka men med bibehållen friktionskoefficient. Göran _________________ Hemipanter Göran Malmberg
|
||||
|
ok, vet du vad det kan va för material ?? tack _________________ Micke Ohlsson TACK: TG Racing Alutech Simatec https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=43140 |
||||
|
Det spelar inte så stor roll vad det är för du kan inte beställa materialet någonstans, ISR har ordrat den blandningen efter egna spec och det skulle kosta en förmögenhet att köpa en till EN koppling. Dom inhandlar det i form av "rundstav" som är 350mm diameter och meterlängder som dom kapar till skivor själva. Så vad du kan göra är att ta kontakt med dom och köpa skivir uppkapade till den tjocklek du vill ha. Lägg till några tiondelar så du kan svara dom plana eftersom dom sågas. Fråga efter Acke Rising och hälsa från mig så går det som smort. Eller så får du försöka hitta något standard material, men det kan jag inte ge några tips om där jag har egna erfarenheter. Rent spontant tror jag ISR:s gods är svårslaget. mvh Göran _________________ Hemipanter Göran Malmberg
|
||||
|
jag brukar köra motsvarande vanlig jr235 stål.
är inte "rätt" men funkar.... tål inte att sliras i oändlighet, men det gör ju inte kopplingen heller å andra sidan , jag har iofs mest byggt till olika QM å tiltonkopplingar där man räknar med mer eller minde 0 i slir . nu i ditt fall du kör med sinter så bör du troligen ha samma kriterier i dem fall jag vart med om att sinterlamellen sliras så har det slutat i katastrof långt innan materialet i svänghjul sagt ifrån
ett av egna exempel på slirad sinter som slutade i katsafrof, nedan i min förra bil ca 900nm med 765platta å lite för aggresiv kopplingsfot. syntes inga spår som var orovckande på svänghjulet. http://upload.projekteffekt.se/_dok/ kanske blir annat om man ska köra med organisk lamell??. finns andra konstruktionsstål som funkar bättre om du räknar med en koppling som ska kunna sliras med, men du lär inte trötta ut matreilaet som sådant i första taget... kanské har med å göra om man vill ha lite marginal eller räknar på minimum i vikt???? jag väljer ju hellre å överdimnsionera svänghjulet med ett par mm än att riskera amputerade ben med gjutet material i svänghjul kansk jag som fattat fel iom proffsen rekomenderar gjutet
jag litar till tryckplattans tryckförmåga snarare än friktionen i materialet iom jag vet det kan sluta med att man sparkar kopplingen en eller 4 ggr i samma kurva med min körstil och att friktionen därmed förändras med värmen _________________ Karossbilar är inte det lite larvigt?? niklas laine |
||||
|
Re:
Anledningen till gjutet gods är bättre friktion, men ligger man inte på gränsen så funkar andra stål också. Själv får jag inte fäste med stål i en enkelskivig organisk koppling. En bromsskiva till en motorcyckel är stor och tunn, så där gäller att den inte spricker. Många hojar åker rostfritt, för snyggt skull, men sämre grepp. Fast greppet fäcker ändå för en hoj i de flesta fall. ISR gör till roadracing och där är marginalerna mycket mindre. Biltemas bromsskivor kan jag inte tänka mig ha samma kvalitet. Vad gäller gjutna svänghjul så håller gjutna rätt bra för varvtal, problermet ligger i värmesprickor som uppstår med tiden som gör att centrifugalkraften blir tungan på vågen. Håller man koll på det så är det ok. Men svänghjul och flerskivsplattor i kopplingar är skilda saker. Sinter eller organisk så ger fritionen värme i en mängd som är avhängigt den kraft som "sliras in". det kan skapa materialvandring via gaser från belägg till stål och så får man härdade ställen i materialet som är svåra att få bort. Det tråkiga med sinterkoppling å slir är att det hugger vilket misshandlar lådan mm vid gatkörning. mvh Göran _________________ Hemipanter Göran Malmberg
|
||||
![]() |
Skruva banåkabil
|
1268 besök totalt |