| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Teflonslang - speciella anslutningar?
|
4866 besök totalt |
|
Har funderat på teflonslang till soppasystemet som sitter inuti bilen då denna slang inte "andas" igenom. Men har läst på några ställen att man måste ha speciella kopplingar/anslutningar till denna. Funkar alltså inte vanliga AN-anslutingar typ dessa? http://www.h2mracing.se/webbutik/pro Slangen jag kollat på är denna: http://cgi.ebay.co.uk/AN-8-MSA-Rally _________________ David Holmgren saab 900 supertouring |
||
|
Det finns flera typer av vanlig slang.. gummi, teflon som behöver kopplingar som liknar dom för gummislangar, och teflonslangar som du bara skjuter på (och måste skäras loss).
För alla dom och för rör finns AN-kopplingar. Tips: Skaffa en NBM-hydralic-katalog och kolla lite. Dom har bra beskrivningar. _________________ Arne Lindgren |
||
|
Gå in på närmaste Specma eller Slangsnabben så fixar de både slang och pressar kopplingar åt dig så allt blir 100%.
Är man lite släng i käften och pratar med rätt person kan man få väldigt bra priser då de har saftig marginaler på sina slangar. Jag köpte 2 x 3,5m med pressade kopplingar i var ände för dryga 300kr. Detta var dock med vanliga industri/stålanslutningar, och inget bling bling färgglada aluminiumgrejor... _________________ Peter Sternersson |
||
|
Tackar för svaren!
Visst kan man låta en slangpressare göra alla slangar åt en men fördelen med AN-kopplingar är ju att man kan göra detta själv hemma. T.ex om man behöver byta en anslutning eller en slang så måste man inte jaga runt halva Sverige för att få tag i en slangpressare som har öppet. Jag trodde bara att det fanns 2st olika teflonslangsorter man använder i bil (de med rak innerslang och de med veckad) men jag kanske har fel? Man kan alltså inte använda "vanliga" AN-kopplingar (de som man använder till stålomspunnen gummislang) till teflonslang? _________________ David Holmgren saab 900 supertouring |
||
|
Enkelt svar nej det kan du inte.......
DU måste ha en koppling avsedd för den slangen du har såklart..... Det finns liknande till teflonen med..... Återanvändbara till teflon är det lite mera ont om om jag inte minns rätt...... _________________ Mikael"Diket" Borggren Kör:Saabsther ss7 Särskilt TNX till: Millway,Ralphs Däck, Jolisvets,Kalmar bläster och lack, Esther.se,Jeppsson,Jimmy,Molle m.f.l |
||
|
ok tackar för det!
Får se hur jag löser det med den delen som dras inuti bilen. Teflonslang vill jag ju ha iaf eftersom man kan bli lite snurrig annars
Ska in och prata med hydroscand bland annat. Uppskattar svaren! Verkligen kanonforum detta. _________________ David Holmgren saab 900 supertouring |
||
|
Re:
Nja, dom man skruvar ihop för teflonslang har en liten "nöt"/tätningsring som man förbrukar när man tar isär. Den kostar 30-40-50 nånting, resten är återanvändbart. Men se för guds (?) skull till att du köper rätt slang, det finns en billigare som är känslig för statisk elektricitet. Om den brinner upp blir bara stålstrumpan kvar, och om pumpen fortsätter att gå har du konverterat bilen till en armatur för gaslampa. Du skulle inte ens hinna öppna bältet. _________________ Arne Lindgren |
||
|
"TR 5.3.2 Specifikationer/installation
Serieproducerade monteringar får bibehållas. Om dessa modifieras eller ersätts ska följande minimikrav uppfyllas. Bränsleledningar: (förutom ledningar till insprutare) Tryck 70 bar (1000 psi) Temp 135 C (250 F)..." _________________ "Full fart; spar tid." /Igino Cazzola Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt. |
||
|
ang slang. Jag köpte hydroscands motsvarighet till "pro gold" vilket är nylon/teflon slang.
Så här skriver hydroscand själva.
Jag köpte den Veckade slangen som är ytterligare lite dyrare, men då går den bra att böja också. Jag kapa alla slangar och satte på lats, sen köptes hydralik press böjar, som dom pressar med slangpress. Känns lite bättre att alla anslutningar är pressade och tål över 200bar mot NBM:s grejer som tål typ 10 bar(utan att veta). _________________ /Fredrik Strengbohm 0703252017 Bmw M3 -02 Bmw E30 Turbo -89 |
||
|
10 bar snacka i nattmössan du.....
10 bar tål en gummislang med slangklämma hyffsat.... http://www.isa-racing.com/index.php/ Där har du specifikation på teflon slang inkl såna kopplingar som diskuteras.... men pressa blir bra men klumpigt men som sagt jävligt felsäkert om dom pressar rätt mått vilket man får hoppas..... _________________ Mikael"Diket" Borggren Kör:Saabsther ss7 Särskilt TNX till: Millway,Ralphs Däck, Jolisvets,Kalmar bläster och lack, Esther.se,Jeppsson,Jimmy,Molle m.f.l |
||
|
Re:
Ersatzoliven på den sidan är den grejen som jag sa tidgare att man måste byta. Resten av kopplinen är åternvändningsbar. _________________ Arne Lindgren |
||
![]() |
Skruva banåkabil
|
4866 besök totalt |