Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Bilder o videos
World time attack challenge 2010
<<   1, 2, 3, 4, 5   >>
10352 besök totalt
Supramannen

Här sen Feb 2003
Inlägg: 11515



Jag tror både UK bilar och Japs time attack bilar skulle få det svårt att komma under 1,20 på r däck på mantorp ovasätt va dom går på snetterton

_________________
Mvh/Rickard Cornacchini
Porsche 997 RSR GT2
Citera
Birdy_sx
Västerlanda
Här sen Dec 2004
Inlägg: 456



Supramannen skrev:
Jag tror både UK bilar och Japs time attack bilar skulle få det svårt att komma under 1,20 på r däck på mantorp ovasätt va dom går på snetterton


kanske är så, men du tycker inte att jämföra mot btcc och stcc tider ändå ger en ganska bra bild? Eller är de stor skillnad på dessa klasser?

De har tagit rekorden på 3-4 av de 5 banor de kör på i uk..

_________________
//StaffanEdvardsson
Citera
Supramannen

Här sen Feb 2003
Inlägg: 11515



Birdy_sx skrev:
Supramannen skrev:
Jag tror både UK bilar och Japs time attack bilar skulle få det svårt att komma under 1,20 på r däck på mantorp ovasätt va dom går på snetterton


kanske är så, men du tycker inte att jämföra mot btcc och stcc tider ändå ger en ganska bra bild? Eller är de stor skillnad på dessa klasser?

De har tagit rekorden på 3-4 av de 5 banor de kör på i uk..


Jo visst är det så, vet inte den exakt skillnaden mellan dom men min ex bil är snabbare än en stcc bil och tar man inte det sneaste robin varvet så är det med ett par sec med och min ex bil va mycket mer gatbil än derras så visst är dom snabba inget snack men inte några rymdraketer

_________________
Mvh/Rickard Cornacchini
Porsche 997 RSR GT2
Citera
L0FA

Här sen Feb 2004
Inlägg: 767


Trådstartare
Supramannen skrev:


Jo visst är det så, vet inte den exakt skillnaden mellan dom men min ex bil är snabbare än en stcc bil och tar man inte det sneaste robin varvet så är det med ett par sec med och min ex bil va mycket mer gatbil än derras så visst är dom snabba inget snack men inte några rymdraketer


Sen var ju frågan om det gällde tidiga supertourings också eller om det var de lite långsammare nuvarande bilarna, verkar lite oklart.
Citera
L0FA

Här sen Feb 2004
Inlägg: 767


Trådstartare
Hur är det med banrekord i racing förresten, måste sättas under loppet i tävlingen va? inte kvaltider?
Citera
Supramannen

Här sen Feb 2003
Inlägg: 11515



När fursten bil kommer ut så får vi se hur snabb en japs time attack bil kan vara, den komemr ju va snabbare än allt annat i japs väg som byggds i swe så den blir tuff och borde kunna prestera bra

_________________
Mvh/Rickard Cornacchini
Porsche 997 RSR GT2
Citera
Birdy_sx
Västerlanda
Här sen Dec 2004
Inlägg: 456



Supramannen skrev:
Birdy_sx skrev:
Supramannen skrev:
Jag tror både UK bilar och Japs time attack bilar skulle få det svårt att komma under 1,20 på r däck på mantorp ovasätt va dom går på snetterton


kanske är så, men du tycker inte att jämföra mot btcc och stcc tider ändå ger en ganska bra bild? Eller är de stor skillnad på dessa klasser?

De har tagit rekorden på 3-4 av de 5 banor de kör på i uk..


Jo visst är det så, vet inte den exakt skillnaden mellan dom men min ex bil är snabbare än en stcc bil och tar man inte det sneaste robin varvet så är det med ett par sec med och min ex bil va mycket mer gatbil än derras så visst är dom snabba inget snack men inte några rymdraketer


ofan, ja trodde stcc bilarna va lite snabbare fortfarande. Då är de ju inget snack om att de skulle vara ett jämt race mot rcm subban etc. Ja de var den garanterat, de kallas väll inte ens gatbilar i pro klassen utan de är bara bilar som ska se någolunda standard ut, inga rörram och sedan på toyo däck.

_________________
//StaffanEdvardsson
Citera
Fastlane
Västkusten
Här sen Okt 2007
Inlägg: 2743



Allt handlar om pengar, vilken bil som helst kan bli snabb med mycket pengar.

I swe är det fortfarande (och kanske alltid) mer fokus på europeiska prestandavagnar, alltså kommer de flesta med stor budget bygga på eu bilar.

Att inte japsar skulle kunna bli lika snabba som eu bilarna är ju bara trams snack.

I grand am rockar ju rx-8orna rumpan av porsche cup/rs bilarna, det handlar om budget.

_________________
I.n.g.3.m.a.r O.1.s.s.o.n
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 20108



Fastlane skrev:
I grand am rockar ju rx-8orna rumpan av porsche cup/rs bilarna, det handlar om budget.
Du tror inte det har lite med tävlingsmomentet som gör att det finns en vilja att lägga en budget för det? Utan tävlingsmomentet skulle det nog inte hända mycket...

Blir det nån offciell (oavsett vilken organisation som agerar paraply) Svensk Mästare i Timeattack under detta decennium?

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Bmws50

Här sen Okt 2009
Inlägg: 429

Namndispens
Namndispens

är det inte även så att reglerna i grand am är utformade som så att tävlingarna ska avgöras av förarna, inte av bilarna? Dvs att reglementet skapar väldigt jämna förutsättningar för förarna, och att bilarna ska ha ungefär samma kapacitet.

känns då så när även ford mustang är uppe och slåss i toppen ibland i GT klassen i grand am!

_________________
MVH
Citera
Fastlane
Västkusten
Här sen Okt 2007
Inlägg: 2743



Niklas Falk skrev:
Fastlane skrev:
I grand am rockar ju rx-8orna rumpan av porsche cup/rs bilarna, det handlar om budget.
Du tror inte det har lite med tävlingsmomentet som gör att det finns en vilja att lägga en budget för det? Utan tävlingsmomentet skulle det nog inte hända mycket...

Blir det nån offciell (oavsett vilken organisation som agerar paraply) Svensk Mästare i Timeattack under detta decennium?


Vilket tävlingsmoment? Time Attack existerar inte i sverige vad jag vet?

Just nu jämnför ni bevisat snabba och existerande Porschar med bilar som halvhjärtat byggs för en klass som inte finns i sverige.

_________________
I.n.g.3.m.a.r O.1.s.s.o.n
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 20108



Fastlane skrev:
Vilket tävlingsmoment? Time Attack existerar inte i sverige vad jag vet?
Bingo!


Men det går ju inte att önska fram ett tävlingformat, "nån annan" måste ju agera... (och såna "nån annan" finns det ju gott om )

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Fastlane
Västkusten
Här sen Okt 2007
Inlägg: 2743



Niklas Falk skrev:
Fastlane skrev:
Vilket tävlingsmoment? Time Attack existerar inte i sverige vad jag vet?
Bingo!


Men det går ju inte att önska fram ett tävlingformat, "nån annan" måste ju agera... (och såna "nån annan" finns det ju gott om )


Vi verkar vara rörande överrens thumbs up

Jag är övertygad om att både SMR och puppan skulle fått kämpa hårt i toppskiktet i Time Attack, hitils är det faktiskt endast hypersnabba trackday bilar.

_________________
I.n.g.3.m.a.r O.1.s.s.o.n
Citera
Lillen
Ume
Här sen Jul 2003
Inlägg: 7984



Verkar vara många som vill iaf.
Varför inte bilda en förening för detta då? thumbs up

_________________
Jocke Hellqvist.
Citera
GustafB
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4376



Hur ser regler och klassindelning ut i utlandet?

_________________
Revline 968 GT1
Gustaf Burström.
Citera
Birdy_sx
Västerlanda
Här sen Dec 2004
Inlägg: 456



GustafB skrev:
Hur ser regler och klassindelning ut i utlandet?


Här finns regler för de olika klasserna i UK.
http://www.timeattack.co.uk/index.php/2009-events/rules-and-regulation . . . .

Verkar funka bra med dessa regler ihop med att ha ett bestämt däck(888). För de skiljer inte många 10delar i toppen.

_________________
//StaffanEdvardsson
Citera
Puppan
El Stockholmo esta el SVINinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2769



Fastlane skrev:
Allt handlar om pengar, vilken bil som helst kan bli snabb med mycket pengar.

I swe är det fortfarande (och kanske alltid) mer fokus på europeiska prestandavagnar, alltså kommer de flesta med stor budget bygga på eu bilar.

Att inte japsar skulle kunna bli lika snabba som eu bilarna är ju bara trams snack.

I grand am rockar ju rx-8orna rumpan av porsche cup/rs bilarna, det handlar om budget.


Allt handlar inte om pengar.. Det krävs kunskap och erfarenhet också..
Finns massor av japsar samt även andra märken som bör vara hyper snabba i Sverige med tanke på nerlagd budget men som ännu ligger långt ifrån de snabbaste tiderna.. Ett bra exempel är väl Loaded?!

/Pete

_________________
###############################
Peter "Puppan" Eriksson
Citera
Supramannen

Här sen Feb 2003
Inlägg: 11515



Puppan skrev:
Fastlane skrev:
Allt handlar om pengar, vilken bil som helst kan bli snabb med mycket pengar.

I swe är det fortfarande (och kanske alltid) mer fokus på europeiska prestandavagnar, alltså kommer de flesta med stor budget bygga på eu bilar.

Att inte japsar skulle kunna bli lika snabba som eu bilarna är ju bara trams snack.

I grand am rockar ju rx-8orna rumpan av porsche cup/rs bilarna, det handlar om budget.


Allt handlar inte om pengar.. Det krävs kunskap och erfarenhet också..
Finns massor av japsar samt även andra märken som bör vara hyper snabba i Sverige med tanke på nerlagd budget men som ännu ligger långt ifrån de snabbaste tiderna.. Ett bra exempel är väl Loaded?!

/Pete


och JRM jocces mega evo, visserligen har han nu börjat få fart på den men ändå en 8-9 sec efter på R däck om jag minns rätt, obs minns inte hundra här så halshugg mig inte

och den har EXTRA allt på sig och lite till...

Hur min ex bil skulle stå sig i timeattack i UK är svårt att säga men kolla på dom norska mega super bilar som är ännu värre än uk bilarna dom ligger på 1,25 på mantorp på slicks

_________________
Mvh/Rickard Cornacchini
Porsche 997 RSR GT2
Citera
Kimmen
Eskilstuna
Här sen Jan 2006
Inlägg: 2621



Kan oxå vara så att dom norska bilarna har trimmat bort sig och gjort bilarna okörbara, dom kanske inte kan gasa förrän det är helt rakt... har sett några 800 hk bilar på mantorp som använder dom krokiga partierna som taxibana fram till raksträckorna (snittar kanske 55-60 hk på varvet ).

_________________
Joakim Granfors

www.modsport.se
Citera
L0FA

Här sen Feb 2004
Inlägg: 767


Trådstartare
Kimmen skrev:
Kan oxå vara så att dom norska bilarna har trimmat bort sig och gjort bilarna okörbara, dom kanske inte kan gasa förrän det är helt rakt... har sett några 800 hk bilar på mantorp som använder dom krokiga partierna som taxibana fram till raksträckorna (snittar kanske 55-60 hk på varvet ).



Referera till Gatebil blir ju lite konstigt iom att deras time attack går ut på att köra så likt en biltjuv som möjligt, knappast banracing... är ju helt och hållet oseriöst och på skoj.
Citera
Supramannen

Här sen Feb 2003
Inlägg: 11515



lofa skrev:
Kimmen skrev:
Kan oxå vara så att dom norska bilarna har trimmat bort sig och gjort bilarna okörbara, dom kanske inte kan gasa förrän det är helt rakt... har sett några 800 hk bilar på mantorp som använder dom krokiga partierna som taxibana fram till raksträckorna (snittar kanske 55-60 hk på varvet ).



Referera till Gatebil blir ju lite konstigt iom att deras time attack går ut på att köra så likt en biltjuv som möjligt, knappast banracing... är ju helt och hållet oseriöst och på skoj.


Då har du missat och måste läsa på lite, dom har en time attack serie som heter gatebil extrem som går på tid och är en race serie inte breisladd som du verkar tänk på

_________________
Mvh/Rickard Cornacchini
Porsche 997 RSR GT2
Citera
Bilder o videos
World time attack challenge 2010
<<   1, 2, 3, 4, 5   >>
10352 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande