| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Singeltorkarfunderingar.....
|
1886 besök totalt |
|
Sitter här och funderar på det där med singeltorkare till bygget och upp poppar ideen med att använda en bakrutetorkarmotor. Vad tror ni om det??? Man får hela svängradien, dock kanske man får förlänga armen för att täcka in hela rutan. _________________ Johan Schuman PCS #23 Speedlab Crew. Alltid ett projekt för lite. |
||||
|
Re: Singeltorkarfunderingar.....
Kolla på Fiat Uno torkare
_________________ Willy Speljak Corvette C4 Husbil |
||||
|
har stått med en sådan enhet i handen en gång i tiden och om jag nte missminner mig så vägde den en del, känns inte som om fiat unons enhet borde väga så mycket.
Kommer sitta så långt ner ändå så överdelen av rutan är ointressant. _________________ Johan Schuman PCS #23 Speedlab Crew. Alltid ett projekt för lite. |
||||
|
Ämnet diskuterades för ett tag sedan: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php
_________________ A n d r e a s O t t o s s o n |
||||
|
Re:
Den motorn kostar 8000 som reservdel.. Man måste smörja pistongen med t.ex litiumfett en gång per åt, för när den kärvar bränner motorn. _________________ Arne Lindgren |
||||
|
Vi håller också på att kika på singeltorkarlösning. Men vi vill ha viloläget rakt upp (luftmotståndet..) med ca 90graders svep, Tyvärr är de baktorkare vi kikat på hitills varit ganska klumpiga, tunna men stora.
På gamla bilen körde vi med en båt-torkare, mest av regel skäl, men den kom till användning några gånger, funkade väl hyggligt, avsaknaden av regndäck var ett större problem..
Tar gärna emot tips på 90graders torkare som sveper höger utifrån sätt. Typ Toyota Celica /Johan |
||||
|
Re:
Pug 205.. vi tog bort den högra som sveper från liggande och till lodrätt höger. Sen satte vi vänstertorkaren rakt upp så den svepte ner åt höger. Allt sett utifrån. _________________ Arne Lindgren |
||||
|
Re:
|
||||
|
Scirocco hade ju singeltorkare original.
Detta rör iofs Golf 2 men förfarandet borde ju vara det samma http://home.online.no/~kseland/s_wip På min 944 är ena torkaren borttagen och sen är torkaren på pass sodan bara uppvriden en bit. Funkar okej, ser sportigt ut - men jag tror inte det är npt jag hade gjort själv (det var så när jag köpte den). Ger ju inte mycket i vikt direkt och en singel-torkare funkar ju sämre än original... _________________ Henrik Eriksson Sluta jiddra, börja rejsa! |
||||
|
Seat Altea har torkare som stannar i A-stolparna kanske är något att titta på!
eddit: Även Seat Leon hat torkare som stannat i A-stolparna om man kan ändra stoppläget så borde torkare från Mersedes A-klass också funka. _________________ Birath Albin Porsche Cayman -08 Saab 96 -69 |
||||
|
Re:
Smidigaste är väl just att kolla på bilar som har singeltorkare original (sportbilar )
Sciroccon har singeltorkare 76-83. Detta torkarspel har samma fästram som tex golfen men mitthålet sitter olika i bilen så det är inte bara att byta. Det gör att vikten gentemot dubbeltorkare är nästan identisk förutom en torkararm och blad, säg 200gram lättare. Vill man ha viloläget rakt upp så justerar man om länkaget så viloläget blir rakt upp, men bättre vore väl att torkaren 'ligger' under huven aerodynamiskt. Det är enkelt att ändra starthåll, vrid länkaget på motorn (tror jag det var) 180 grader. Tyckte just med en Scirocco att det var dumt att torkaren började ta i högerhörnet på rutan, speciellt om man akut fick smutsig ruta. Med en fräsch torkarmotor så spelade starthörn ingen roll längre
_________________ Roland Johansson |
||||
|
Torkare på plats!
Hittade en ny variant på Bilbuttrix (25-8910 / 439:-) Verkar vara tillräckligt robust för vår applikation.
Modifierade släpskivan som styr parkeringen så vi nu har 120 graders svep men den stannar på 90grader
Hoppas den aldrig behöver användas..
|
||||
|
Re:
_________________ A l e x l i n d a h l |
||||
![]() |
Skruva banåkabil
|
1886 besök totalt |