Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Bayerska motorer?
1, 2   >>
2258 besök totalt
Karl B.
Täby
Här sen Dec 2002
Inlägg: 985


Trådstartare
Bayerska motorer?

Eftersom det finns en och annan figur som är "rätt så" påläst i ämnet här

om man av någon helt outgrundlig anledning behöver en motor som är på max 2300cc med 4 ventiler/cyl och inte har fler än 4 cylindrar och som håller och fungerar som ämne till rejält effektuttag utan turbo och dessutom med "BMW" ingjutet i ventilkåpan...vilken ska man använda då??

_________________
Karl Brag
Citera
Claes Haglund
Brämhult
Här sen Jan 2003
Inlägg: 4467



Det är nog inte så mycket att välja på där tror jag. S14B23. Alltså den helt vanliga M3 E30-motorn. 2.3 liter, 16 ventiler och 195 hästar. Går ju att pressa dem ganska bra.

_________________
Claes Haglund

Högspänning till vardags och högoktanigt till helgen
Citera
Karl B.
Täby
Här sen Dec 2002
Inlägg: 985


Trådstartare
Claes Haglund skrev:
Det är nog inte så mycket att välja på där tror jag. S14B23. Alltså den helt vanliga M3 E30-motorn. 2.3 liter, 16 ventiler och 195 hästar. Går ju att pressa dem ganska bra.


Grunnade oxå lite på den...kan kankse bero på att det är den enda BMW-motorn som jag kan namnet på...

Vad använde man för grundmotor till supertouring bilarna??

_________________
Karl Brag
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



Finns inga andra svar.

Stabil är väl en underdrift och "rejsmässig", det är den redan original.

Bygger ni nytt för Klass 1???

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
Karl B.
Täby
Här sen Dec 2002
Inlägg: 985


Trådstartare
Andreas Lidström skrev:
Finns inga andra svar.

Stabil är väl en underdrift och "rejsmässig", det är den redan original.

Bygger ni nytt för Klass 1???



Bygga nytt??...vet du väl att vi inte får använda BMW prylar i Vobblon??

_________________
Karl Brag
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



Nä, det var just därför jag frågade om ni bygger nytt....kaross alltså...

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
pelle persson
Skåne
Här sen Dec 2002
Inlägg: 796



PCR skrev:

Vad använde man för grundmotor till supertouring bilarna??


s42
Jag har sett någon m12/6 275 PS och m12/7 330 PS F2 maskiner till salu, beroende på klassning så kanske det kan vara något?

_________________
Pelle Persson
Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8464



Claes Haglund skrev:
Alltså den helt vanliga M3 E30-motorn. 2.3 liter, 16 ventiler och 195 hästar. Går ju att pressa dem ganska bra.


Jag råkar känna till att det också tillverkades 1519 stycken M3:or med en 2,3 liters motor som lämnade hela 215 hk i orig effekt.

Tips: www.s14.net

_________________
Mvh/Micke Regnell
Citera
AndersY
Täby
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3674



Vad menas med en gräns på 2,3L då? Är det ett absolut max, eller är det närmaste hela dl som gäller? Såg nämligen att de var på 2302 cc.
Den där GrpA-motorn på 300 hk och 2332 cc verkade annars bra.

_________________
/Anders Ytterström
#24, #64, #88
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



BTG: "Råkar känna till"... Sååååååå hemligt är det väl inte va...

Pelle: S42 är "den färdiga produkten". Basen är en vanlig M42...vilket man såklart har nga stycken.

Vet att Hartge hade nga varianter med 2,1 l vevar och lite ökat borr ngt år till M42, men vad en sådan vev kostar och var man får håll i en vill jag inte tänka på.

M44 kan vara ett bra allternativ. Lite mer borr i dom och på 1,9 liter. M42 är på 1796 cc.

EDIT: När jag frågade Fredrik för nga år sedan om just dethär med 2302cc så sas att avrundningen gällde första decimalen... Så 2344cc borde det väl bli som är ABSOLUT max. Men det är ju Fredrik rätt man att fråga då det är HSB.

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002
Inlägg: 13523



Andreas Lidström skrev:
BTG: "Råkar känna till"... Sååååååå hemligt är det väl inte va...

Pelle: S42 är "den färdiga produkten". Basen är en vanlig M42...vilket man såklart har nga stycken.

Vet att Hartge hade nga varianter med 2,1 l vevar och lite ökat borr ngt år till M42, men vad en sådan vev kostar och var man får håll i en vill jag inte tänka på.

M44 kan vara ett bra allternativ. Lite mer borr i dom och på 1,9 liter. M42 är på 1796 cc.

EDIT: När jag frågade Fredrik för nga år sedan om just dethär med 2302cc så sas att avrundningen gällde första decimalen... Så 2344cc borde det väl bli som är ABSOLUT max. Men det är ju Fredrik rätt man att fråga då det är HSB.


Eftersom jag är HSB dårå..... så har vi bestämt att vi kör med matematiska avrundningsregler så det som Andreas skrev stämmer. förrutom att det borde vara 2349 och inte 2344 (var har du fått det ifrån Andreas ) eller är det nya matematiska regler på din skola

_________________
Fredrik SLC
Kontaktuppgifter http://slc.se/?page_id=12
Citera
Ragnar
Halland
Här sen Maj 2003
Inlägg: 4321



Fredrik - SLC skrev:
....förrutom att det borde vara 2349 och inte 2344 (var har du fått det ifrån Andreas ) eller är det nya matematiska regler på din skola


Andreas kanske tog till lite marginal, 2345 kan ju avrunda till 2350, vilket avsrundas till 2400... ?

Men jag skulle väl iof också ha tänkt på 2349...

_________________
Ragnar Burenius
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



Man använder alla siffror när man avrundar...om det ska vara korrekt.

Så 2344... Jag kommer kontrollmäta alla motorer som verkar ligga på gränsen.

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002
Inlägg: 13523



Andreas Lidström skrev:
Man använder alla siffror när man avrundar...om det ska vara korrekt.

Så 2344... Jag kommer kontrollmäta alla motorer som verkar ligga på gränsen.


åhå.... fast jag väntar till dr anders har gett ett riktigt utslag på matematiska regler....

Men själv fick man ju bara betyg i 9an , resterande skolor ville inte ha kvar mig av någon anledning så jag ska ju inte kunna sådant.

_________________
Fredrik SLC
Kontaktuppgifter http://slc.se/?page_id=12
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



*hoppas nu jag lärt/minns rätt*

EDIT: Kanske det var så att man bara använder den "först bakomvarande" siffran av den man är intresserad av...å då blir det ju 2349... Så gör man ju faktiskt. Jag var nog väl petig...

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
Andrew Petrykowski
Tjockholm
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3615



Andreas Lidström skrev:
BTG: "Råkar känna till"... Sååååååå hemligt är det väl inte va...

Pelle: S42 är "den färdiga produkten". Basen är en vanlig M42...vilket man såklart har nga stycken.

Vet att Hartge hade nga varianter med 2,1 l vevar och lite ökat borr ngt år till M42, men vad en sådan vev kostar och var man får håll i en vill jag inte tänka på.

M44 kan vara ett bra allternativ. Lite mer borr i dom och på 1,9 liter. M42 är på 1796 cc.

EDIT: När jag frågade Fredrik för nga år sedan om just dethär med 2302cc så sas att avrundningen gällde första decimalen... Så 2344cc borde det väl bli som är ABSOLUT max. Men det är ju Fredrik rätt man att fråga då det är HSB.


Hartge 2.1litrar har jag för mig att jag såg en hel bil tillsalu med i Tyskland (oj oj gramatiken är underbar).
Men på 200häst verkar det som en tämligen klen substitut för en s42'a (förutsatt att man kan hitta en sådan till salu på planeten)
Citera
ILiveToRide
Skogen, utanför Grängesberg.
Här sen Dec 2003
Inlägg: 2232



Går väl fortfarande att köpa en S42 från BMW?

Kostade väl iofs 400kkr

Hade inte alla S14B23 från '90 215hk?

_________________
Thorbjörn Nilsson
Brukar: Alfa Romeo Giulia Super 2.2JTD, Toyota LC90 (VZJ95)
Pallbocksräser: Mitsubishi Evolution IX, M3 breddad E30
Citera
johan..
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2547



ILiveTORide skrev:
Hade inte alla S14B23 från '90 215hk?


Jupp

Men skall man trimma och hålla på vet jag inte om man tjänar så mycket på att leta upp just en 215 hk, skillnaderna är inte direkt enorma.

_________________
J0hanC@rlström

Mini Cooper JCW -19
BMW i4 M50
Citera
Karl B.
Täby
Här sen Dec 2002
Inlägg: 985


Trådstartare
Andreas Lidström skrev:
Nä, det var just därför jag frågade om ni bygger nytt....kaross alltså...


Njaa...inte bygger direkt, kan väl kalla det vänder och vrider på reglementen o sånt...


Men skulle man kunna säga att en S14 färdigpreppad på 2349cc är en bra målsättning?

_________________
Karl Brag
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



PCR skrev:

Men skulle man kunna säga att en S14 färdigpreppad på 2349cc är en bra målsättning?


Har Påven en lustig mössa...

Nu ska man inte delge en massa tipshär men en motor med handportat topplock, som flödar 150 cfm vid 10" vattenpelare, redan original känns ganska vettigt.
Hänger man dit ett modernt sprut , fixa ett vassare grenrör mer avstämt för våra behov ihopa med ett lätt svänghjul och den normala översynen, så har man en fullt gångbar Klass 1-maskin. Ok, inte vassast, men väldigt väldigt bra.

Därifrån är det sedan inte så svårt att vässa litetill.

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241



Andreas Lidström skrev:
som flödar 150 cfm vid 10" vattenpelare,


Öhh, hallå där . I Europa på 2000-talet använder vi SI-enheter. På 1800-talet däremot så använde vi tummar och fötter!

Hade du varit över 100 år gammal så hade det varit ok, men jag har inte hört talas om att det finns någon så gammal ingenjörsstudent för närvarande

_________________
Pär Hylander
Citera
Allmänt banåkaforum
Bayerska motorer?
1, 2   >>
2258 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande