| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Motorproblem porsche 911
|
1695 besök totalt |
|
Motorproblem porsche 911
Har fått problem med min motor i min porsche 911 SC (1982). Först startade bilen och gick ca 10 meter, men då dog motorn. Startmotorn fungerar, men motorn går inte igång. Misstänker att det kan ha någonting att göra med bränsleförsörjningen, men är inte helt säker. Någon som har något tips på vad det kan vara, eller hur jag ska felsöka? _________________ Anna Eriksmo Porsche 911 SC -82 Mercedes Benz C180 -07 |
|
Är det inte mekaniskt sprut (kjet) på en 82a? Går bränslepumpen ? bränslepumpsreläet kan bråka, likaså bränslepumpen om bilen stått stilla länge. Går inte bränslepumpen så prova ta bort reläet och sätt i en kabel mellan dom två huvudledarna istället så man tvingar pumpen, då går det avgöra om det är reläet eller pumpen. Går pumpen kan det ju vara värt att ta av stift o ch kolla att det fins gnista..
_________________ Cédric Nyberg Porsche 924 Turbo Toyota GT86 Formel Vee Veemax MKIVB 1970 www.instagram.com/garagecedric/ |
|
Jag har kollat pumpen och det låter som att den går igång. Jag har även provat att byta några reläer. Det finns tre stycken som sitter vid tanken och ett som sitter bak, typ vid tändspolen. Det luktar även bensin så nu misstänker jag att det är tändningen som inte funkar. Tändspolen kanske eller något relä som styr tändningen, kanske?
_________________ Anna Eriksmo Porsche 911 SC -82 Mercedes Benz C180 -07 |
|
Tack för alla tips! Har kollat det mesta nu; säkringar, relän, kontakter till CDI-box etc, men så fick jag ett tips på pm att det kunde vara att den fastnat i chokeläge. Jag testade att starta med gaspedalen i botten och det funkade.
Jag reagerade även på det när jag körde iväg. I vanliga fall så ligger motorn och pendlar mellan väldigt låga varv på tomgång precis när man startat och man får ge mycket stödgas för att den inte ska stanna. Så var det inte idag, utan den låg lätt över 1000 varv, även när jag släppte gasen helt, vilket skulle styrka den teorin. Det som stört mig mest under dagen är att bilen var så himla skitig. Var och besiktigade i veckan och har inte hunnit tvätta den, men nu är den åter vit (och visst är de snygga, vita g-modeller... ) _________________ Anna Eriksmo Porsche 911 SC -82 Mercedes Benz C180 -07 |
![]() |
Skruva banåkabil
Motorproblem porsche 911
|
1695 besök totalt |