Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Nybörjarsvängåkaforum Vikt på en bil. | << 1, 2 12467 besök totalt |
Misstänkte det. Så tjänstevikt på svensksålt kan vara tokigt pga okända utrustningsdifferenser. Och kan vara tokigt på importbilar pga helt andra och oftast helt okända anledningar _________________ Magnus Thomé |
||||||||
Har samma "problem" som meldert, min bil väger enligt papprena ungefär en besiktningsgubbe för mycket. Kanske dom var två i bilen ? Den är överlägset "tyngst" om jag jämför med andra importerade 924 turbo. Riktigt märkligt vilken godtycklighet som finns med tanke på att man sedan får betala för det i form av skatt. Men nästa år är det skattefritt, veteranare is the shit _________________ Cédric Nyberg Porsche 924 Turbo Toyota GT86 Formel Vee Veemax MKIVB 1970 www.instagram.com/garagecedric/ |
||||||||
Ett annat problem är ju att man kan (iaf teoretiskt) råka ut för överlast trots att man inte har så mycket last. Teknikens Värld testade någon modell av BMW 5-serie för ett antal år sedan och där var tjänstevikten så fel angiven att om det satt 4 normalviktiga personer i bilen utan något bagage så kom man över bilens totalvikt.
_________________ Joakim Winkler Miata -91, 300ZX -91, Laguna Coupé -09 |
||||||||
Hur full tanken är spelar ju givetvis in... men jag undrar om det verkligen spelar roll hur full föraren är? Mer seriöst: Det att en svensksåld bil typas in oavsett utrustningsnivå, man får alltså välja som tillverkare att typa den med maximal extrautrustning (således vikt), eller minimal? Vad finns det i så fall för anledning att inte typa den så lätt som möjligt som ett försäljningsargument? Eller kanske är det mer vettigt att typa med hög vikt? Jag antar att min fråga egentligen borde vara "Vilket är bäst för tillverkaren, hög eller låg typvikt?". _________________ Axel Tanner |
||||||||
En hel del bilar har ju även typats efter släpvagnsvikt _________________ Michael Bäck BMW 328is -84 BmwCup #50 |
||||||||
Du menar vikt inklusive maxvikt på ev. släp? Är det verkligen tillåtet? Låter ju väldigt konstigt. Vad finns det i så fall för fördel att göra på det viset för en tillverkare? _________________ Axel Tanner |
||||||||
När jag tog in min Probe GT ifrån USA, för en massa år sedan, så fick jag åka och väga bilen.
Sen skrev dom i alla fall upp vikten till det dom svensksålda "vägde". Minns inte exakt vägd vikt, men det skiljde rätt många tiotals kilo till min nackdel!! _________________ Roger Näslund Datsun 240Z -73 Blivande banbil Datsun 280ZX -80 Sommarbil Ford Probe GT -93 Såld |
||||||||
Det är en väldans skillnad på 1500kg istället för 1490kg _________________ Michael Bäck BMW 328is -84 BmwCup #50 |
||||||||
När jag regbesiktigade min gamla omega så vägdes bilen som den stod med halv tank och en bes. gubbe i stolen med ena foten i marken utanför bilen...
Vågen visade 1520 kg vill jag minnas, men när jag fick mitt nya regbevis hade bilen gått upp till 1580 kg. Jag visste inte att 35 liter bensin väger så mycket... Vägde bilen senare på riktig fyrhjulsvåg med urplockat reservhjul mm, dock fulltankad och med mig i förarstolen. Då vägde den 1510 kg. Jag vägde 70 kg på den tiden, så jag motsvarade genomsnittsförarvikten ganska bra. I vilket fall som helst verkar vågarna på SBP och även de utmed vägarna diffa ganska mycket. +- 10 kg är säkert inte ovanligt. _________________ Anders Karlsson Opel Commodore GS/E -77 |
||||||||
Inte för att låta konspiratorisk men är det inte så att svenska staten tjänar en del på om bilen väger säg 10kg för mycket.
Det är kanske inte jätte mycket för oss som privatpersoner, men räknar man på hur många bilar som finns i Sverige och att alla är reggade med för hög vikt blir det genast en hel del pengar. _________________ Adam Uhlin 0722215950 |
||||||||
Nybörjarsvängåkaforum Vikt på en bil. | << 1, 2 12467 besök totalt |