Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Spa Francorchamps - tunnellkollaps
2093 besök totalt
Nillet
Eslöv, Skåne
Här sen Okt 2004
Inlägg: 4191


Trådstartare
Spa Francorchamps - tunnellkollaps

Tunneln vid Blanchimont har kollapsat, ingen skadad.
Förstår inte vad de säger, men evenemangen är tydligen inställda de närmaste veckorna.
http://www.dailymotion.com/video/xcntfw_effondrement-tunnel-circuit-sp . . . .

_________________
Niklas "Nillet" Olsson | Westfield SEIW
= NILLET RACING =
https://www.ellensagentur.se https://www.cancerstiftelsen.se
Citera
C

Här sen Feb 2003
Inlägg: 1743



Det var nog dags nu, det var ett bra tag sedan de gjorde den där och ja, det är inte lite belastning på den direkt. Kan bara tänka mig vilka underliga marktryckeffekter/vågor det blir när man passerar där med dagens racebilar och F1.

Bygga om, bygga rätt.

mvh C

_________________
Christian Lange
458
Citera
Sörpan
Slåtte
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8696



Inte lastgammal om jag förstod det rätt, byggd 1978 i samband med att den nuvarande slingan invigdes. Men det lär nog ha varit en del påfrestningar på den.

_________________
///Mvh Sören Hall (fd Kristensson)

"Raksträckor är bara en transport till nästa kurva"
Citera
firefish
Stockholm
Här sen Apr 2009
Inlägg: 285

Namndispens
Namndispens

Rasar det så är det felbyggt, oavsett belastningar. Redan romarna byggde akvedukter som stod i tusentals år så hur svårt ska det vara? Konstigt att det inte blev några personskador med tanke på hur farligt det är med motorsport...

_________________
Magnus W

Porsche 968 CS
Citera
Nillet
Eslöv, Skåne
Här sen Okt 2004
Inlägg: 4191


Trådstartare
Stängt till 15:e april är senaste budet...

_________________
Niklas "Nillet" Olsson | Westfield SEIW
= NILLET RACING =
https://www.ellensagentur.se https://www.cancerstiftelsen.se
Citera
Bosse L
Tyresö
Här sen Feb 2003
Inlägg: 2050



Körde dom mycket racing dom där romarna?
och hur höga axeltryck hade deras centurions på den tiden?
Att påstå att det är felbyggt om det rasar oavsett belastning var väl bara en "liten" förenkling av vekligheten va?

Tunneln på Spa tror jag har fått stryk pga regn, regn och regn som underminerar mark och fundament.
Kanske betongen farit illa och vittrat sönder. Lite frostspärnigning på det kanske till och med förekommer i Ardenneran en vinter som denna?
Tycker mig se samma problem i Stockholm med dess leder och broar. Har ju hänt flera ggr att man stängt av nya broar efter bara 5-6 år om ens det för att betongen vittrar sönder och spricker.
Hörde i det sammanhanget en brobyggare kommentera just påståendet att förr byggde man ju stenbroar som höll i århundranden, nu garanterar man bara 30-40 års livslängd med gediget brounderhåll med betydligt tätare intervall. Svaret var rätt lakoniskt: Visst kan vi bygga för 100 års hållbarhet, undrar bara vart vi ska skicka räkningen? Det är nog där skon klämmer både på Spa och här i Fjollträsk.
Skönt att banan är klar innan men Fvee är klar för debut därnere, så slipper man gå o vänta...

Lite OT varning, men;
För preskriberat mågna år sedan körde jag en fulllstad gammal racebuss på ca 12-13 ton över en bro som nog var mest tänkt för cyklar när vi åkt lite vilse på väg till Paul Richard.
Det var lite spännande när det började svikta rytmniskt i brån, var bara så där 30-40 meter ned till båtten på ravinen där autorouten vi egentligen skulle åkt på gick. När vi kom frma till nsäta cykelbro ville mina medresenärer prompt gå av och gå över brån först när jag kört över. Förstår inte riktigt varför....
Men var de broarna bara felbyggda kanske Undar om det bitit på de franska poliserna, som turligt nog ladrig såg mina små irrfärder med bussen?

_________________
Bosse Lindman
"En bil som har registreringsplåtar är ointressant"
www.retrospectivemotorsport.se
Citera
Per Hansson
Norrtälje + Bromma
Här sen Apr 2003
Inlägg: 7292



En nästan helt säker bro är inte så svår att bygga. Behöver inte bli särskilt dyr heller. Men det finns inget hål under.

Förutom frost så finns det t ex sulfat- och silikatreaktioner som kan bryta sönder betong inifrån. Cementpastan reagerar med olämplig ballast och sväller. Vi är rätt bortskämda med bra ballast i Sverige men båda reaktionerna är sannolika i Belgien. Kombineras uppsprickningen med armeringskorrosion blir det inte bra.

Har för mig att det finns exempel på just sulfatreaktioner (min gissning är pga skifferhaltig ballast) i betongen i portalen under E14 vid kabinbanan i Åre. Kanske kan skapa en del Cayenne-reparationsobjekt inom några år?

_________________
Per Hansson
https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/

(har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass)
Citera
särås
Enköping
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1396



Jag har inte sååå höga tankar om Belgare och deras bygg kunskap!

Fan det är Europas Afrika, dom tar ju för tusan inte ens kort... HAde dom inte denna underbara motorbana så skulle jag inte åka Ditt mot betalning!

Har inte många bra minnen från detta land, men som sagt älskar banan så jag lär väll åka Ditt igen och igen...
/Jimmy Särås

_________________
Jimmy Särås på Stertman Motorsport
www.stertman.se

Din Audi, Bentley, BMW, Cupra, Lamborghini, McLaren, Mini, Porsche, Seat, Skoda & Volkswagen specialist.
Citera
Bosse L
Tyresö
Här sen Feb 2003
Inlägg: 2050



Re:

Särås skrev:
Jag har inte sååå höga tankar om Belgare och deras bygg kunskap!

Fan det är Europas Afrika, dom tar ju för tusan inte ens kort... HAde dom inte denna underbara motorbana så skulle jag inte åka Ditt mot betalning!

Har inte många bra minnen från detta land, men som sagt älskar banan så jag lär väll åka Ditt igen och igen...
/Jimmy Särås



Hör att våra erfarenheter tydligen är av liknande slag i detta land.
Har stött på en del "intressanta" beteende under mina besök där.
Trots att jag lär vara av Vallonsläkt känner jag mig mer familijär med grannländerna.
Ändå slapp man vara med ardenneroffensiven 1944. Var visst ännu värre då.
(broar och vägar var visst ännu värre vid den tiden... )

_________________
Bosse Lindman
"En bil som har registreringsplåtar är ointressant"
www.retrospectivemotorsport.se
Citera
firefish
Stockholm
Här sen Apr 2009
Inlägg: 285

Namndispens
Namndispens

Jo visst hade de höga axeltryck: http://images.google.com/imgres?imgurl=http://members.multimania.nl/on . . . . de största, som romarna hade, mätte ett par meter i höjd och rullade ibland på hjul.

om en konstruktion kollapsar för att någon missbrukar den, exempelvis buss över cykelbro, är det naturligtvis inte konstruktionsfel (annat än möjligen på busschauffören ).

om samma konstruktion rasar under normal användning och inom den beräknade livslängden så är det konstruktionsfel eller fuskbygge. Det innefattar även under- och omkringliggande markarbeten och att skylla på en blöt vår är, som det brukar heta, skitsnack. Naturligtvis så finns här också en underhållsbit som kanske inte skötts men ett bristande underhåll brukar visa sig i ett långsamt förfall typ sättningar och sprickor, inte genom att en bro hux flux faller ihop. Fast den kanske var erkänt dålig men att man från ägarnas sida valde att chansa...

_________________
Magnus W

Porsche 968 CS
Citera
Allmänt banåkaforum
Spa Francorchamps - tunnellkollaps
2093 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande