| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Allmänt banåkaforum
Spa Francorchamps - tunnellkollaps
|
2093 besök totalt |
|
Spa Francorchamps - tunnellkollaps
Tunneln vid Blanchimont har kollapsat, ingen skadad. Förstår inte vad de säger, men evenemangen är tydligen inställda de närmaste veckorna. http://www.dailymotion.com/video/xcn _________________ Niklas "Nillet" Olsson | Westfield SEIW = NILLET RACING = https://www.ellensagentur.se https://www.cancerstiftelsen.se |
||
|
Det var nog dags nu, det var ett bra tag sedan de gjorde den där och ja, det är inte lite belastning på den direkt. Kan bara tänka mig vilka underliga marktryckeffekter/vågor det blir när man passerar där med dagens racebilar och F1.
Bygga om, bygga rätt. mvh C _________________ Christian Lange 458 |
||
|
Inte lastgammal om jag förstod det rätt, byggd 1978 i samband med att den nuvarande slingan invigdes. Men det lär nog ha varit en del påfrestningar på den.
_________________ ///Mvh Sören Hall (fd Kristensson) "Raksträckor är bara en transport till nästa kurva" |
||
|
Rasar det så är det felbyggt, oavsett belastningar. Redan romarna byggde akvedukter som stod i tusentals år så hur svårt ska det vara? Konstigt att det inte blev några personskador med tanke på hur farligt det är med motorsport...
_________________ Magnus W Porsche 968 CS |
||
|
_________________ Niklas "Nillet" Olsson | Westfield SEIW = NILLET RACING = https://www.ellensagentur.se https://www.cancerstiftelsen.se |
||
|
Körde dom mycket racing dom där romarna?
och hur höga axeltryck hade deras centurions på den tiden? Att påstå att det är felbyggt om det rasar oavsett belastning var väl bara en "liten" förenkling av vekligheten va?
Tunneln på Spa tror jag har fått stryk pga regn, regn och regn som underminerar mark och fundament. Kanske betongen farit illa och vittrat sönder. Lite frostspärnigning på det kanske till och med förekommer i Ardenneran en vinter som denna? Tycker mig se samma problem i Stockholm med dess leder och broar. Har ju hänt flera ggr att man stängt av nya broar efter bara 5-6 år om ens det för att betongen vittrar sönder och spricker. Hörde i det sammanhanget en brobyggare kommentera just påståendet att förr byggde man ju stenbroar som höll i århundranden, nu garanterar man bara 30-40 års livslängd med gediget brounderhåll med betydligt tätare intervall. Svaret var rätt lakoniskt: Visst kan vi bygga för 100 års hållbarhet, undrar bara vart vi ska skicka räkningen? Det är nog där skon klämmer både på Spa och här i Fjollträsk. Skönt att banan är klar innan men Fvee är klar för debut därnere, så slipper man gå o vänta...
Lite OT varning, men; För preskriberat mågna år sedan körde jag en fulllstad gammal racebuss på ca 12-13 ton över en bro som nog var mest tänkt för cyklar när vi åkt lite vilse på väg till Paul Richard. Det var lite spännande när det började svikta rytmniskt i brån, var bara så där 30-40 meter ned till båtten på ravinen där autorouten vi egentligen skulle åkt på gick. När vi kom frma till nsäta cykelbro ville mina medresenärer prompt gå av och gå över brån först när jag kört över. Förstår inte riktigt varför....
Men var de broarna bara felbyggda kanske Undar om det bitit på de franska poliserna, som turligt nog ladrig såg mina små irrfärder med bussen?
_________________ Bosse Lindman "En bil som har registreringsplåtar är ointressant" www.retrospectivemotorsport.se |
||
|
En nästan helt säker bro är inte så svår att bygga. Behöver inte bli särskilt dyr heller. Men det finns inget hål under.
Förutom frost så finns det t ex sulfat- och silikatreaktioner som kan bryta sönder betong inifrån. Cementpastan reagerar med olämplig ballast och sväller. Vi är rätt bortskämda med bra ballast i Sverige men båda reaktionerna är sannolika i Belgien. Kombineras uppsprickningen med armeringskorrosion blir det inte bra. Har för mig att det finns exempel på just sulfatreaktioner (min gissning är pga skifferhaltig ballast) i betongen i portalen under E14 vid kabinbanan i Åre. Kanske kan skapa en del Cayenne-reparationsobjekt inom några år?
_________________ Per Hansson https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/ (har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass) |
||
|
Jag har inte sååå höga tankar om Belgare och deras bygg kunskap!
Fan det är Europas Afrika, dom tar ju för tusan inte ens kort... HAde dom inte denna underbara motorbana så skulle jag inte åka Ditt mot betalning! Har inte många bra minnen från detta land, men som sagt älskar banan så jag lär väll åka Ditt igen och igen... /Jimmy Särås _________________ Jimmy Särås på Stertman Motorsport www.stertman.se Din Audi, Bentley, BMW, Cupra, Lamborghini, McLaren, Mini, Porsche, Seat, Skoda & Volkswagen specialist. |
||
|
Re:
Hör att våra erfarenheter tydligen är av liknande slag i detta land. Har stött på en del "intressanta" beteende under mina besök där. Trots att jag lär vara av Vallonsläkt känner jag mig mer familijär med grannländerna. Ändå slapp man vara med ardenneroffensiven 1944. Var visst ännu värre då. (broar och vägar var visst ännu värre vid den tiden... )
_________________ Bosse Lindman "En bil som har registreringsplåtar är ointressant" www.retrospectivemotorsport.se |
||
|
Jo visst hade de höga axeltryck: http://images.google.com/imgres?imgu
om en konstruktion kollapsar för att någon missbrukar den, exempelvis buss över cykelbro, är det naturligtvis inte konstruktionsfel (annat än möjligen på busschauffören ).
om samma konstruktion rasar under normal användning och inom den beräknade livslängden så är det konstruktionsfel eller fuskbygge. Det innefattar även under- och omkringliggande markarbeten och att skylla på en blöt vår är, som det brukar heta, skitsnack. Naturligtvis så finns här också en underhållsbit som kanske inte skötts men ett bristande underhåll brukar visa sig i ett långsamt förfall typ sättningar och sprickor, inte genom att en bro hux flux faller ihop. Fast den kanske var erkänt dålig men att man från ägarnas sida valde att chansa... _________________ Magnus W Porsche 968 CS |
||
![]() |
Allmänt banåkaforum
Spa Francorchamps - tunnellkollaps
|
2093 besök totalt |

