| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
BMW-tråden - platsen för märkesspecifika frågor
|
182 besök senaste veckan (724499 totalt) |
|
Re:
ja det gäller E36, glömde det.. Men dig kan man lita på i alla väder
_________________ Mvh Kristofer Larsson ex-BMW CS #7228 ex-BMW SC #770 |
||||
|
Hoppas jag inte bryter mot några forumregler nu bara, men det är så att jag håller på att meka ihop min M10 motor som ska sitta i min 02:a. Och har kommit till det stadiet att toppen skall nollas. Kör med en Dr. Schrick kam men vad jag sett så har den ingen markering som ska peka mot klacken på ovansidan av toppen när det är "nollat".
Så undrar kort och gott vad man ska gå efter? När ettans ventiler är helt stängda samt att fyrans vippor öppnar (nästan) lika mycket så pekar styrhålet för kamdrevet rakt ner i linje med "klacken" kan detta vara något? Tack på förhand! _________________ Fredrik Ånestrand |
||||
|
Limiters istället för Polyuretahn bussningar
Som jag skrev tidigare i tråden så har jänkarna börjat med Limiters och standard Länkarmsbussningar i stället för Polyurehtanbussningar för bakvagnnens främre länkarmsbussning. Nu har jag fått de jag beställt från Vorschlag i Texas, det är tämligen enkla Delrin ringar, måste Millway eller nån annan kunna göra för svensk marknad. Principen är bra, du behåller OEM bussningens egenskaper i längsled och vrid men begränsar Toe förändringarna på ett enkelt sätt. Här Limitarna tillsammans med de länkarmsbussningar som Vorschlag la med och sen de nya från BMW (bakom):
Limiters satta på bussningarna som de kommer att sitta på bilen:
Här de från Turner, de skruvar man fast på Länkarmsinfästningen, de andra (Vorschlag, GC osv) är brickor som man bara trär på bultaxeln:
Dimensionerna på Vorschlags delrin brickor är Dia 75,0 mm Tjocklek 8,0 mm Centrumhål 30,5 mm Konicitet från 51,0 mm till centrumhål _________________ Björn Fehrm E46 M3 Cabrio |
||||
|
Är det samma krängningshämmar fäste på e36 fjäderbenen, som på e30m3? Nissen som bygger mitt väghållningspaket undrar eftersom han inte har några e30m3 hemma. Bara fästet alltså.
Vi gissade båda att det passar men är det annan storlek eller så, så säg till om ni vet. _________________ timmy1701 BMW Z3 2.8 Coupé 1999 BMW 325D Touring 2008 |
||||
|
LÖST: M3 E36 är lite stabbigare och har troligtvis en liten värmeplåt som skyddar mot fördärv..
Tänkte byta motorbussningar i samband med motorbytet och tror det blir alldels utmärkt med styvaste original som är bolt on. Min fråga är om någon har koll på om M3 E36 passar på minn 323/328? Enligt real OEM passar dessa bussningar på en jäkla massa bilar men dom lite tamare modellerna har ett annat artikelnummer. här nedan ser man vilka bilar M3 E36 bussningar passar på (bussningar heter det kanske inte? Bmw kallar det gummilager) På bilderna ser dom väldigt lika ut M3:
323:
E36: Detaljer på E36 E36 M3 Cabrio, Europa E36 M3 Limusin, Europa E36 M3 coupe, Europa E46: Detaljer på E46 E46 325xi Limusin, Europa E46 325xi Touring, Europa E46 330xi Touring, Europa E46 330xi Limusin, Europa E46 M3 coupe, Europa E46 M3 Cabrio, Europa E46 M3 CSL coupe, Europa E85: Detaljer på E85 E85 Z4 M3.2 Roadster, Europa E86: Detaljer på E86 E86 Z4 M3.2 coupe, Europa E90: Detaljer på E90 E90 M3 Limusin, Europa E90N: Detaljer på E90N E90N M3 Limusin, Europa E92: Detaljer på E92 E92 M3 coupe, Europa E93: Detaljer på E93 E93 M3 Cabrio, Europa Z3: Detaljer på Z3 Z3 Z3 2.0 Roadster, Europa Z3 Z3 2.2i Roadster, Europa Z3 Z3 2.8 Roadster, Europa Z3 Z3 2.8 coupe, Europa Z3 Z3 3.0i coupe, Europa Z3 Z3 3.0i Roadster, Europa Z3 Z3 M coupe, Europa Z3 Z3 M Roadster, Europa _________________
NS 349/7.51.80/9.07.00 |
||||
|
m52tu trimning / 323ti E36, ja den finns.....
nå, skall man behöva gå på en 330 eller 328 maskin för att få fart på den? Det är ju enkelt på enkelvanosmaskinen (M52b25) att byta insug så får man lite extra - ingen som provat och har lite ideer? Hör av er, den långsiktiga planeringen skall igång med snurran - kortsiktig är chassie och total väghållning. _________________ Jonas Bostrand |
||||
|
Re: m52tu trimning / 323ti E36, ja den finns.....
Billigast är att går på större maskin. Med maskinen fixad så den andas riktigt kan du räkna med ungefär 80hk/L dvs sett till att insug & avgas inte stryper för mycket. 2,5L ca 200hk 2,8L ca 225hk 3,0L ca 240hk Ett chip så man blir av med varvstopp kan vara användbart ibland kan ju även ge 3-5hk extra. Trimmning kostar pengar nästa steg vore ett par vassare kammar hittas hos koed.dk för runt 6000:- beroende på vad man väljer borde du kunna räkna med minst en 85hk/L 2,5L ca 215hk 2,8L ca 240hk 3,0L ca 255hk Vill man gå vidare så ökar man kompet portar toppen & mappar motorn även en balacering är på sin plats då kan man även välja ännu vassare kammar. _________________ Michael Bäck BMW 328is -84 BmwCup #50 |
||||
|
Tack för input - M52tu
Jo, generellt har jag nog en liknande bild - jag söker någon som har praktisk erfarenhet, det snackas om ev att vissa 330insug skall passa.... Det kan nog vara så att man går istället på en 2,8 eller finns det m52tu30 ? Amerika M3 maskinen kanske oxo skulle kunna vara ett alternativ - dock så kvarstår ju då hur mkt som skall bytas, kabelhärva o boxar eller kan man kanske bara lasta in ny maskin? 330 maskin såg jag från 14 och då har man ju helt annat goddag i moroten. Johan håller ju på med sitt motorbyte och det blir ju lite intressant att följa - dock är ju det en m52 som bytes mot en m52 och ingen m52tu. Det som jag kan se är i alla fall ett M3 grenrör och ev om man skall gå på ett annat filter men det återstår ju att se om någon kan komma upp med insugsbyte eller liknande? Någon med praktisk erfarenhet - typ E39 åkare som skakat fram lite fler hästar i sin m52tu? _________________ Jonas Bostrand |
||||
|
Re: Tack för input - M52tu
Johan Samson håller på att stoppa ner en M54B30 i sin cup bil. _________________ Michael Bäck BMW 328is -84 BmwCup #50 |
||||
|
Re:
Hej! Rent fysiskt passar dom i bilen. Jag har M3ans motorkuddar i min 323i touring. Sen om det är rätt eller fel för dom vet jag inte. Mina org var sönder och vi hade ett par från M3an. Dom passade och motorn har inte trillat ur än iaf
_________________ Peter Lundman BMW 318i -83 |
||||
|
Re: Bmw 2000 hjälp
Det enda som passa på min 2000 av grejjerna jag köpte, var fjädrarna bak
_________________ Mattias Lindohf |
||||
|
Re: Tack för input - M52tu
Jag vet inte om detta kan vara av intresse? http://www.zroadster.net/forum/viewt
Tack Johan - lite matnyttigt blir det nog...
Tack, bra sida - intressant, skall kolla lite i usa, de gör sitt "swap" mellan 2,8 och 3,0 - skall kolla på lite usa siter o se vad de säger om m52tub25 med insug från m5430 - nån som har ett insug till 3,0? Men du skall väl vara i saltgruvan och byta morot? Jag är i alla fall glad att du tar ansvar o surfar genom lite.... _________________ Jonas Bostrand |
||||
|
Har stött på problem då jag ska byta hjullager bak på min E36 325, lagret på ena sidan är helt kass, navet sitter jätte slapp, men jag får inte bort navet, har tagit en 30hylsa på förlängare och knackat/bankat från insidan då jag tyckte det skulle funka eftersom navet känns helt löst, men händer inget alls.
Någon som har nått tips på hur det ska lösas? _________________ Viktor Starkman |
||||
|
Re:
Hej! Försök låna eller få tag i en glidhammare
Det brukar behövas lite våld för att få ut navet, för att inte tala om lagret
Mvh Peter _________________ Peter Lundman BMW 318i -83 |
||||
|
Re:
Tackar! Får bli att skaffa sig en sådan, men tycker ändå det är lustigt då jag bankat ganska bra innifrån att det borde funka också, en glidhammare är ju inte konstant tryck heller, oftast är det ju bäst att pressa ut men finns ju inte så mycket plats, jaja, jag ska prova!
_________________ Viktor Starkman |
||||
|
Re:
Hehe du får banka vääääldigt mycket innifrån isf. Den kommer inte att släppa enkelt bara för att du har en glidhammare Så jag rekomenderar en STOR hammare.. Den jag använt är ca metern lång och har en ordentlig vikt. Ändå får jag banka så jag nästan ger upp ibland.
Någon gång har jag fått köra med tryckluftshammare innifrån samtidigt som någon kör glidhammaren utifrån... Finns säkert smidigare sätt, men man slipper ta ner länkarmen iaf
Annars kanske man kan bygga ett smidigt pressverktyg med en ordentlig gängstång och svarvade "brickor". _________________ Peter Lundman BMW 318i -83 |
||||
|
Fråga från en totalt okunnig BMW nörd
Håller på att försöka få ihop ett väl flödande avgas till min lilla Compact. På grenröret (S50 3.2) sitter 2st lambdasonder och på avgaset med kattar (S50 3.0) som skall på sitter det även lambdasonder, vilka är att föredra för att få så bra värden som möjligt vid besiktningen? Finns det några för/nackdelar med dom olika placeringarna?
*REal oem
Hej, söker kunskap om att kolla några fjäderben - de börjar på 14 men när man går in på den annars excellenta sidan enligt ovan så skall fjäderben börja på 33....... 14 1500 115 063 14 1500 115 378 är de nr som jag vill kolla upp - det ena borde vara ett M3 ben - någon som har koll på hur man går tillväga - benen borde vara till E36. Tacksam för hjälp! _________________ Jonas Bostrand |
||||
![]() |
Skruva banåkabil
BMW-tråden - platsen för märkesspecifika frågor
|
182 besök senaste veckan (724499 totalt) |