Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Mina Porshe ok flexar!!?
2831 besök totalt
Cammo
Västervik
Här sen Mar 2006

Trådstartare
Mina Porshe ok flexar!!?

Jag har monterat Porsche 4-kolvsok på min E30. Dom ska härstamma från en 996 sa säljaren.
Nu kände jag att pedalen sviktade lite. Jag har luftat och luftat men ingen skillnad. Då fick jag tipset att oken kanske inte sitter 100% rakt mot skivan. När jag kollade detta så upptäckte jag att det är hela oket som flexar.

Alltså. Min polare satt i bilen och bromsade ( jag har ingen servo ) jag kände på oket och kände att det rörde sig. När jag tittade närmare såg jag att oken trycks isär något varje gång han bromsar. Inte mycket så klart, men tillräkligt för att man ska se det.

Så ska det väl inte vara med helgjutna Brembo ok??

Någon mer som råkat ut för detta, eller som vill dömma ut mig och säga att jag har fel och det är en synvilla?

BMW Z4 med S55B30 DCT Sponsrad av: www.motorsportshop.nu
www.maxxecu.se
021 Motor @Oggeracing
Citera
Nocturnal
Helsingborg
Här sen Nov 2008

Det är inte adaptrarna som inte är tillräckligt stabila då?

saab 900 supertouring
Citera
Cammo
Västervik
Här sen Mar 2006

Trådstartare
Nej, det är inte adaptern.

www.maxxecu.se
021 Motor @Oggeracing
Citera
Erik. B
Färjestaden
Här sen Jan 2009

Att det flexar är väl ganska enkelt bevisat med ett digitalt skjutmått och en kamera.
Tråkigt problem för dej, går det att montera ev förstärkning vid låspinnen till beläggen?

Mini 2000 -73 http://www.hundkoja.com/j/f/viewtopic.php?f=7&t=6628
Och en bruksbil....
Citera
Libell
Härnösand
Här sen Jun 2005

Kan vara att du har "för bra" utväxling på pedalen, så vid körning kanske du har låst upp hjulen långt tidigare innan oken börjar att flexa.

Niklas Libell Megabusa Härnösand
www.libell.nu
Citera
Cammo
Västervik
Här sen Mar 2006

Trådstartare
Jag har också funderat på det där med för mycket utväxling. Det är rätt mycket mekanisk utväxling. Sen har jag 15,9mm huvudcylinder. Så det hydrauliska utväxlingsförhållandet är ganska högt med. Däremot upplever jag att det är nästan samma kraft som behövs för att låsa hjulen, men där kan jag ju ha fel.

Jag hittar inga sprickor i oken. Förstärkning ska ju inte behövas i vilket fall på ett monoblock ok från Brembo tycker jag.

www.maxxecu.se
021 Motor @Oggeracing
Citera
Torbjörn70
Målsryd
Här sen Sep 2004

du kan ju alltid mäta bromstrycket ute vid oket så du inte helt enkelt har för mycket bromstryck
15,9 låter lite ,porscharna har väll runt 23-25mm om jag inte minns fel

Sverige
Här sen Aug 2003

Re:

Torbjörn70 skrev:
du kan ju alltid mäta bromstrycket ute vid oket så du inte helt enkelt har för mycket bromstryck
15,9 låter lite ,porscharna har väll runt 23-25mm om jag inte minns fel

Jo men med 23-25 så kör man med någon form av bromsförstärkare annars blir det tungtrampat.

Vad har du för hydralisk respektive mekanisk utv idag

Hur mycket pedaltryck måste du gå på med för att bromsa max

Sen är det ju så att ju högre utv man har desto mera känns minsta flex i systemet
vilket inte märks annars.

BMW 328is -84 BmwCup #50

Citera
Diket
Kalmar
Här sen Okt 2004

Jag har haft samma problem tidigare med mina wilwood ok det flexade satan i dom kan jag säga kommer inte ihåg men som erik säger skjutmått jag mätte tiondelar i flex.....

Pedalkänslan var därefter....

Dom var lite tingliga och tråkiga så det var väl ganska väntat men ett brembo monoblock torde vara bättre...

Men det är ju lite beroende på modellen på oket ändån oket ska ju gärna svepa långt runt skivan för att komma närmare inåt på belägget om du fattar hur jag menar med det då blir det ingen direkt hävarmsverkan ju..... det kanske inte alal porsches ok gör.....

Kör:Saabsther ss7

Särskilt TNX till: Millway,Ralphs Däck, Jolisvets,Kalmar bläster och lack, Esther.se,Jeppsson,Jimmy,Molle m.f.l
Citera
Per Eriksson
Linköping
Här sen Jan 2004

Har du fortfarande 1 huvudcylinder eller kör du bromsvåg?

Är det så att du har en cylinder nu så måste du gå upp i diameter för att flytta tillräckligt med olja för de större oken, att de flexar är normalt, finns inga 100% "stumma" ok.

Cylinder från 735 är bolton o är 25mm i diameter.

Västervik
Här sen Mar 2006

Trådstartare
Jag har stående pedalställ i bilen med bromsvåg.

Jag har ialla fall fått till bromsarna nu så dom bromsar ordentligt. Jag lider inte av flexet i pedalen, men det känns skumt. Men huvudsaken är väl att det fungerar. Jag blev bara så ställd när oken flexade, jag trodde inte det var möjligt. När jag kör bilen upplever jag inte att jag behöver trycka så hårt på bromsen som jag gjorde när de flexade, så det blir nog inget problem i framtiden.

Tack för alla tips!

www.maxxecu.se
021 Motor @Oggeracing
Citera
Andreas Millbro
Stockholm
Här sen Dec 2002

Är inte säkert att monoblock oken har mindre flex än de tvådelade då stålbultarna kan göra att styvheten ändå blir bättre.

Alla ok flexar nog mer eller mindre

Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003

Re:

Cammo skrev:
Jag har stående pedalställ i bilen med bromsvåg.

Jag har ialla fall fått till bromsarna nu så dom bromsar ordentligt. Jag lider inte av flexet i pedalen, men det känns skumt. Men huvudsaken är väl att det fungerar. Jag blev bara så ställd när oken flexade, jag trodde inte det var möjligt. När jag kör bilen upplever jag inte att jag behöver trycka så hårt på bromsen som jag gjorde när de flexade, så det blir nog inget problem i framtiden.

Tack för alla tips!

Vad har du för kolv area i ok respektive huvucylinder? Servo finns inte misstänker jag. Ta och sätt en indikatorklocka tvärs över oket så du ser hur mycket det rör sig, mät ungefär mitt över kolvcentrum.
mvh
Göran

Västervik
Här sen Mar 2006

Trådstartare
Jag vet inte vad jag har på kolvarna, men jag har 15.9 i cylindern. Ska testa med klockan det är ju enkelt. Men bekymmeret kvarstår inte nu när jag har märkt att jag inte behöver trama så hårt när jag bromsar som jag gör när oket flexar.

Kan ju vara bra ändå att veta hur mycket det rör sig.

www.maxxecu.se
021 Motor @Oggeracing
Citera
Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003

Re:

Cammo skrev:
Jag vet inte vad jag har på kolvarna, men jag har 15.9 i cylindern. Ska testa med klockan det är ju enkelt. Men bekymmeret kvarstår inte nu när jag har märkt att jag inte behöver trama så hårt när jag bromsar som jag gör när oket flexar.

Kan ju vara bra ändå att veta hur mycket det rör sig.

Egentligen så behövs pedalutväxlingen också för att se den totala utväxlingen mot beläggen. Då får jag en bild av huruvida flexet är "normalt" eller inte.
MVH
Göran

Västervik
Här sen Mar 2006

Trådstartare
Hmm.. då mäter jag kolvdiametern imorgon, sen kan man ju räkna ut den totala arean.

www.maxxecu.se
021 Motor @Oggeracing
Citera
Anderlunds
Sverige
Här sen Jan 2006

Hej alla.
Jag har sett att många stora bromsok flexar, även Brembo. Men du har väl stålspunna slangar? om du har gummislangar, så får du svampiga bromsar.
Lycka till.
Hasse

Mina Porshe ok flexar!!?
2831 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande