| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Flexande Glasfiberhuv
|
1010 besök totalt |
|
Flexande Glasfiberhuv
Första turen 2010 med Golfen är nu histora men jag tyckte min glasfiberhuv flexade lite mycket. Monterade den i vintras och har inte haft sån här hu tidigare så lite lugnande erfarenheter mottages.. Den är monterad med huvlås i varje hörn och "flexet" skedde i mitten, längst fram. Är det risk att glasfiber spricker lätt om huven får hålla på och "guppa"? Med huven följde det med två armeringar i glasfiber som jag skulle kunna limma fast under på tvären för att stadga upp men frågar är alltså om detta behövs?? |
|
Håller med
Jag håller med. Det mesta flexandet som jag upplevt har varit när man ligger i vinddraget av en annan bil på snabba rakor. Då slår det ganska mycket mer än vid bara hög hastighet. Om du satt fästena långt ut på sidorna så tror jag också du behöver en fästpunkt till. Jag har mina två rätt mycket in mot mitten med effekten att sidorna flexar. Efter förstärkning så blev det lite bättre men ändå "flexigt". Peo. _________________ PeO Rydgren Corvette C6 Z51 -05 Pfadt, ST40, Kooks 1 7/8, Vararam - såld BMW M3 -96 Coupé - lättad 172 kg - såld Yamaha R1 2002 - banhoj -såld |
|
Jag skulle nog sätta dit förstärkningarna på ett betryggande sätt inte bara limma. Jag brukar gjuta fast en kopia av orginalunderdelen när jag gör huvar, och har aldrig haft något flex. Den behöver ju inte vara speciellt tjock utan det är ju profilen som stagar upp. Så många gram tyngre blir det inte heller.
_________________ Claes-Olof Strand |
|
Jag har en gf-huv på min räser. Sitter ett kryss som förstärkning på undersidan. Hade rätt gött flex i farter över 80 knyck tidigare. Nu satte jag ett femte huvlås i mitten framför rutan, sitter stadigt som tusan!
_________________ Gustav Holmdahl, en tom själ utan räserbil Alfa Romeo 75 3,0 V6 CAR Challenge *Såld* BMW E30 328 långlopps bil *Såld* VW Lupo 3L Antiräsern, work in progress |
|
Brukar förstärka med en fyrkant med ett kryss alt. en diagonalgående förstärkning.
Men som alla tidigare sagt, ett till huvlåst och se till att förstärka. Har du nu bara 2st armeringar i glasfiber så skulle jag plast dit dem i ett kryss (hoppas du fått långa förstärkningar i alla fall). Men som sagt, plasta dit dem, skulle inte limma! Bara mina
_________________ Andreas Ekström |
![]() |
Skruva banåkabil
Flexande Glasfiberhuv
|
1010 besök totalt |