Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
STYV krängare!
784 besök totalt
Micke Fredriksson
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2295


Trådstartare
STYV krängare!

Är det någon här som testat att köra med ruggigt styv krängningshämmare? Frågan finns redan på "Fas T tråden" . Vi tar exemplet med en bil med sportig dämpning "inte jätte hård" som det är monterat en jättelikt styv "fjädrar inget" krängningshämmare. Vi struntar i balans frågan och koncentrerar oss på hur gupp/slag i vägbanan påverkar fästet. Hur blir det om man kör över en asfaltsskarv el dyl MED YTTERHJULET vid kurvtagning om ytter hjulet inte kan fjädra in individuellt utan måste ta med sig hela fram/bakvagnen. Jag tänkte mest om den skuttar i sida och bara tappas greppet..
Är det någon som har erfarenheter av denna "udda" inställning?

_________________
Datsun 240z vq35de
Escort MK1 cosworth turbo -68
Escort MK1 16v turbo+kompressor -74
Mride C42 TURBO sportscar
Mride T42 TURBO trike.
Citera
Andreas Zolnir
Huddinge
Här sen Okt 2003
Inlägg: 283



Jag har provat , på en framhjulsdriven bil så monterade jag en stenhård krängare bak, för att få bättre drivning ut ur kurvan, då diffbroms inte var tillåten i den klassen.
Bilen blev då extemt överstyrd, speciellt över ojämnheter som tex när man åker över kurbs med ytterhjulet, men överstyrningen försvann nästan helt när jag monterade en vinge bak som kompensation för den grova krängaren, vid några tillfällen, som anderstorp så provade jag att köra utan vinge, men då ville bilen vända på sej till och med på raksträckorna (lite överdrivet) , vilket borde vara rätt ovanligt med framhjulsdrift

_________________
Andreas Zolnir
Citera
ice
Tokholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 3868



Re: STYV krängare!

Fas T skrev:
Är det någon här som testat att köra med ruggigt styv krängningshämmare? Frågan finns redan på "Fas T tråden" . Vi tar exemplet med en bil med sportig dämpning "inte jätte hård" som det är monterat en jättelikt styv "fjädrar inget" krängningshämmare. Vi struntar i balans frågan och koncentrerar oss på hur gupp/slag i vägbanan påverkar fästet. Hur blir det om man kör över en asfaltsskarv el dyl MED YTTERHJULET vid kurvtagning om ytter hjulet inte kan fjädra in individuellt utan måste ta med sig hela fram/bakvagnen. Jag tänkte mest om den skuttar i sida och bara tappas greppet..
Är det någon som har erfarenheter av denna "udda" inställning?

På den tiden jag var ung och dum, åkte jag med en 28 mm KH i fram. Det största problemet med det, var nog den extremt snabba rattreturen (tappade man ratten slog man av sig tummen, jämför med när man kör in i en trottoarkant).

_________________
"Full fart; spar tid."
/Igino Cazzola

Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
Citera
Allmänt banåkaforum
STYV krängare!
784 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande