Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Racetech
Ofjädrad vikt, vad räknas och vad får det kosta
5080 besök totalt
Björn Fehrm
Saint Paul, Frankrike
Här sen Feb 2009

Trådstartare

Jag håller på och resonerar över kostnad för fälgar mht vikten för en M346. Grejen är den att normala fälgar med 18tum10 kostar 150Euro och väger ca 14-17kg och de lätta kostar 300-500Euro och väger 9-11kg. Skillnaden på bilnivå är därmed 600Euro mot 1200-2000Euro, inte så lite.

Vad är det då värt? Kollar man ren ofjädrad vikt så blir det nog försvinnande lite. Jag har gjort ett första överslag för M346 utan att veta vikterna på alla detaljer men en första skatting är för tex framvagn:

Däck 12kg (Toyo 888 255/35 18)
Fälgar std 16kg (18'10 Rondell 81)
Bromsar 25kg (tex CSL skivor med standard OK)
Fjäderben 20kg (räknar bara nav och ytterröret med detaljer, osäker på vikten)
Fjäder 5kg (den del som rör sig)
Länkarm 5kg (den del som rör sig)
Krängare 5kg (den del som rör sig)
Summa 88kg

6kg tyngre fälg ger en ökning av ofjädrade massan på 6%. Jag tror inte jag kan märka denna skillnad, om jag istället investerar skillnaden (600-1400Euro) i bättre bromsar istället så ger det nog mer för tiden runt Nordschleife, vad tror ni?

Ränkar jag rätt på de detaljer som är infästa på ena sidan och rör sig fullt på andra (fjäderben, fjädrar, länkarmar)?

Vad gör de ökade gyrokrafterna i praktiken?

Christianstad/Scania
Här sen Jul 2005

Har du kollat på forumet i de trådar där de bedömer det ifrån ett accelerationsperspektiv istället?

Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004

Re: ofjädrad vikt, vad räknas och vad får det kosta

Björn Fehrm skrev:
Det finns bara ett tråkigt svar, testa själv och värdera därefter.
Jag upplever att jag märker skillnad mellan 8 och 6kg fälg (liknande däck). Rakt fram i mindre rondell (chikanaktig) tycker jag det märks mest, det känns "lättare" i ratten på nåt vis. Men då har jag lyxen att inte ha nån märkbar prisskillnad förrän det ska bli smidda alufälgar (för att spara det sista kilot).

Björn Fehrm
Saint Paul, Frankrike
Här sen Feb 2009

Trådstartare
@Anders och Niklas,

jag minns att jag har sett nåt om roationsacceleration men kommer inte ihåg poängen.

Re tröghetskrafterna så gäller väl:

I=mr^2

Dvs i detta fall med säg 3 kg skillnad approximerat till 2/3 av fälgradien dvs ,15m vilket ger 3*0,15^2 = 0,068kgm^2. En motsvarande förändring på däcksidan kräver bara en vikskillnad på 0,7kg efftersom radien där är ca 0,3m.

om man kollar vad däck väger så är det nog skillnaden mellan ett nytt och halvslitet däck.

Stockholm
Här sen Jan 2003

Hjälpmoderator

Niklas Falk:
Din test, samma ET på fäljarna?

Sen till lite lurigheter.
storleken på vikt o masströghetsmoment behöver inte gå hand i hand.
Allså tex vikten kan vara lägre men masströghetsmomnetet högre och visse versa.

J=m*r^2 är klockren OM man vet vad r är.
Hmm hur tar man reda på det???

Sen ja, lättast är bäst inget snack. MEN vad ger det i tid?
och är det värt pengarna?

hmm 88kg , käns tunkt, men stämmer nog.
Vad är hörnvikten?

Mitt bilas, ca 40kg(45kg) ofjädrat o 280(275)kg fjädrat (fram)
40/280->0,14 e 45/275->0,16

Hmm lite läsvärt, kanske bara mer förvirrande. Eller?
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=9425
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=16886

Fixhult
Här sen Apr 2004

Re:

fuling skrev:
Niklas Falk:
Din test, samma ET på fäljarna?
Nja ET35 mot ET36, så det skiljer ju en del
Men det går ju aldrig att ta bort placeboeffekten när man inte testar dubbelt blindt. Men det var därför jag skrev att man får värdera det själv

Angående däckens vikt, det kan lätt skilja 2kg mellan olika typer i samma dimension (oslitna dvs)...

Björn Fehrm
Saint Paul, Frankrike
Här sen Feb 2009

Trådstartare
@Johan,

jag läste inläggen, de bekräftar att en variation på ofjädrad vikt på några % inte kan spela nån större roll, det viktiga är att man har justerbara dämpare och att man kan ställa in kritisk dämpning. Det kräver att man vet tillräckligt mycket om hur man ställer in dämparna.

Det är nog lite av poängen med min överläggning, jag tänker betala 600Euroner för fälgarna och spendera på bromsar och coiloverset, tänkte välja KW Clubsport med 2 vägs dämparinställning. Det ska bli kul att lära sig att ställa dämpare, det finns en rätt bra guide hur man ställer in sina dämpare på en engelsk site.

http://www.thorneymotorsport.co.uk/tuning/Adjustable_Suspension_Setup.shtml

Tänkte börja med den metoden. Jag antar att man förmodligen träffar bra mycket bättre efter en sån test än med standardinställningen.

Saint Paul, Frankrike
Här sen Feb 2009

Trådstartare
dacapo

Västkusten
Här sen Okt 2007

Grym Guide thumbs up

Stockholm
Här sen Jan 2003

Hjälpmoderator

Kritiskdämpning, hmm jag har inte fattat vad man skall ha den till.
Mer än som en matiematisk defenition.

Sen har man ett fönster, en dämpnivå, som man behöver. Allså komp o retur.
Mao man kan få den fenomen man vill, typ instyring, utgång ur böj mm, men nivån ,måste vara ca rätt..
Nu till det svåra, hur vet man var dämpnivån skall ligga?

Läste lite i guiden, så mycket min dyslexihjärna pallade.
Verkar ok
Bara man VET att dämparna är någolunda rätt.

Björn, sunt resunumang thumbs up

Sverige
Här sen Aug 2003

Re: ofjädrad vikt, vad räknas och vad får det kosta

Björn Fehrm skrev:
Jag håller på och resonerar över kostnad för fälgar mht vikten för en M346. Grejen är den att normala fälgar med 18tum10 kostar 150Euro och väger ca 14-17kg och de lätta kostar 300-500Euro och väger 9-11kg. Skillnaden på bilnivå är därmed 600Euro mot 1200-2000Euro, inte så lite.

Vad är det då värt? Kollar man ren ofjädrad vikt så blir det nog försvinnande lite. Jag har gjort ett första överslag för M346 utan att veta vikterna på alla detaljer men en första skatting är för tex framvagn:

Däck 12kg (Toyo 888 255/35 18)
Fälgar std 16kg (18'10 Rondell 81)
Bromsar 25kg (tex CSL skivor med standard OK)
Fjäderben 20kg (räknar bara nav och ytterröret med detaljer, osäker på vikten)
Fjäder 5kg (den del som rör sig)
Länkarm 5kg (den del som rör sig)
Krängare 5kg (den del som rör sig)
Summa 88kg

6kg tyngre fälg ger en ökning av ofjädrade massan på 6%. Jag tror inte jag kan märka denna skillnad, om jag istället investerar skillnaden (600-1400Euro) i bättre bromsar istället så ger det nog mer för tiden runt Nordschleife, vad tror ni?

Ränkar jag rätt på de detaljer som är infästa på ena sidan och rör sig fullt på andra (fjäderben, fjädrar, länkarmar)?

Kollade lite på vikterna & det väger nog lite mindre än du angett
Jag har angett vad delarna väget tot inom parantes.

Däck________ 12kg___________(Toyo 888 255/35 18)
Fälgar std_____16kg___________ (18'10 Rondell 81)
Bromsar______25kg(15,5kg)____CSL skivor,ok,belägg & skruv)
Fjäderben_____20kg(9kg)______ (spindel,dämpare & nav)
Fjäder 5kg(2,5kg)______(hela fjädern)
Länkarm 5kg(3kg)_________(Hela länkarmen)
Krängare 5kg(7,5kg)_______(komplett krängare inks stag)
Summa 65,5kg fast ofjädrat hamnar du nog runt 58-59kg

BMW 328is -84 BmwCup #50

Citera
Björn Fehrm
Saint Paul, Frankrike
Här sen Feb 2009

Trådstartare
Tack Michael,

bra att vi fick riktiga siffror, då är 6 kg ca 10%, men efter Jonas Jarlmarks inlägg in tråden om ofjädrad vikt

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=16886&postdays=0&postorder=asc&start=21

så är det nog så att bara man ställer dämparna ordentligt så är det bättre att lägga kulorna på nåt annat än lätta fälgar om man har begränsad budget (och det har man ju ).

Björn

Sverige
Här sen Aug 2003

Re:

Björn Fehrm skrev:
Tack Michael,

bra att vi fick riktiga siffror, då är 6 kg ca 10%, men efter Jonas Jarlmarks inlägg in tråden om ofjädrad vikt

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=16886&postdays=0&postorder=asc&start=21

så är det nog så att bara man ställer dämparna ordentligt så är det bättre att lägga kulorna på nåt annat än lätta fälgar om man har begränsad budget (och det har man ju ).

Björn

går du in på bmwfans.info så hittar du vikterna på alla bmwdelar ner till grams noggranhet men några undantag

BMW 328is -84 BmwCup #50

Citera
Björn Fehrm
Saint Paul, Frankrike
Här sen Feb 2009

Trådstartare
Tack Michael,

jag har använt bmwfans.info förut men har av någon anledning hamnat på RealOEM.com på slutet och den har inte vikterna. bmwfans.info är därmed bättre, har även Euro och dollar men man vet ej hur aktuell den är, RealOEM.com katalogen är från 2009.

Björn

Denver, CO, USA
Här sen Okt 2004

En intressant artikel i senaste numret av Car & Driver som berör ofjädrad vikt.

De försökte använda samma däcksmodell till alla fälgstorlekar, någon form av Goodyear All-season däck.

Bromma
Här sen Feb 2003

Jag har kört med olika vikter på däck och fälgar. Vi tar två vikter på hjul, 17 kg för fälg med däck vilket är ett av mina bakhjul som är 13 tum breda och 15 diameter och Avon slicks. Nästa hjul väger 28 kilo och är 11 tums bredd och 17 i diameter med Pirelli P-zero. Jag kör i en kurva som har en vägskarv av liknande karaktär som en broskarv på Essingeleden i runt 200 km/tim. Med den lätta uppsättningen får jag en liten gungning i bilen och med den tunga ett klart märkbart kliv i sidled. Det går självfallet att korrigera med dämparinställningar en del men sånt har åxå ett pris någon annan stans på banan. Absolutgreppet är ingen skillnad mer än att racingdäcken i det här fallet är överlägsna när dom blir varma, vilket inte har med vikten att göra. Är banan slät i kurvorna så märks inte tyngden så mycket, eller ingenting, och det är småojämnheterna som avgör. Med andra ord, har banan sådana ojämnheter i kurvorna så är den tyngre uppsättningen en klar nackdel.

I broms situationer märker man ingen större prestanda skillnad men jämför man noga så produceras mer värme med de tyngre däcken, vilket går lätt att kompensera med bromsdimensioneringen.

I ax däremot så e man lite torsk, men e fartskillnaderna inte för stora runt en bana blir givetvis inte varvtiden så lidande som vid en dr tävling. Det hänger ju en del på motorstyrkan hos bilen.

Stötdämpare däremot är en historia för sig. Det som ger det riktigt stora övertaget gentemot konkurenterna är att lära sig inställningar för olika situationer. Det gäller alltså inte att hitta rätt inställning en gång för alla och sedan köra. Inte ens Öhlins kan säga rakt av vad för setting som gäller. Det enda jag kan säga här ar att man behöver en ordentlig genomgång av någon som kan stötdämparinställningar så man får en teoretisk grund att utgå ifrån med sina inställningar i det verkliga racinglivet.

Annars är enda changsen att köra med något som man kan kopiera från en likadan bil som är snabb, då kan man åka skapligt fort under en given omständighet, men inte i alla lägen.
Göran

Saint Paul, Frankrike
Här sen Feb 2009

Trådstartare
Göran et al,

jag tvekar inte kring att en lättare fälg är bättre än en tyngre, det vet man ju att ju lägre ofjädrad vikt ju bättre.

Men om det skiljer mellan 11kg och 16 kg dvs 5kg på en totalt ofjädrad massa av 60kg och det kostar mig 250 Euro extra per fälg (jag vill ha såna med TÜV godkännande för min tunga M3 Cabrio (2200 maxvikt), då blir det ATS eller BBS eller så för den lättare typen och de kostar så mycket, jag fick bra sportfälgar 18*10 (Rondell 81) med 750kg hjullast för 150Euro styck) då var min överläggning att de pengarna kan jag använda bättre eftersom budgeten är begränsad.

Jag tror att det är värt att lägga dessa 1000Euro att gå upp från KW V3 till KW Clubsport som är 2 vägs 1-rörsdämpare istf 2 vägs 2-rörsdämpare, runt NS så tjänare jag nog mer än med lättare fälgar.

Har man bra budget gör man givetvis både och.

Bromma
Här sen Feb 2003

Re:

Björn Fehrm skrev:

1
om det skiljer mellan 11kg och 16 kg dvs 5kg på en totalt ofjädrad massa av 60kg och det kostar mig 250 Euro extra per fälg då var min överläggning att de pengarna kan jag använda bättre eftersom budgeten är begränsad.
2
Jag tror att det är värt att lägga dessa 1000Euro att gå upp från KW V3 till KW Clubsport som är 2 vägs 1-rörsdämpare istf 2 vägs 2-rörsdämpare, runt NS så tjänare jag nog mer än med lättare fälgar.

Har man bra budget gör man givetvis både och.

1
Ja inte strör man pengar runt sig frivilligt. Antagligen kan du åka på de tyngre fälgarna, men VET du att banan du skall köra är behäftad med grövre ojämnheter i kurvor så blir fälgarna viktiga.
2
Självklart kan man som jag sagt kompensera med stötdämpare, särskilt om man köper justerbara. Men huruvida man tjänar på bättre stötdämpare hänger på vad du KAN om justeringar. Jag brukar jämföra med en kamera, sätt en Hasselbladare i händerna på nån medelmåttig plåtare och det lär inte bli bättre bilder än med en 5000:-ers 5mgp klickare.

Även så, jag är en varm förespråkare för det bästa när det gäller stötdämpare så kombinationen tyngre hjul och bättre stötisar ligger på plus för mig. Mycket därför att du kan gå vidare och lära dig inställningar med justerbara stötisar.
MVH
Göran

Tokholm
Här sen Jan 2003

Re:

Göran Malmberg skrev:
...Essingeleden i runt 200 km/tim...

Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
Citera
Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003

Re:

ice skrev:
Göran Malmberg skrev:
...Essingeleden i runt 200 km/tim...

Som jag skrev, "liknande som Essingveledens skarvar". Kan NÅGON föreställa sig att jag skulle köra i 200 på Essingeleden? Jag är den personifierade "pensionärsstoppklotsen" i trafiken.
Göran

5080 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande