Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Racetech
![]() |
4508 besök totalt |
Hjälp med beräkning - rör dia för 1200hk ?
Någon som till skillnad från mig är bra på teori ![]() En motor som matas med dubbla turbos med två insugsrör med en innerdiameter 42mm på varje rör. Hur mycket laddtryck behövs för att uppnå 1200hk ? Ska kanske nämnas också att varje rör är ca 3m långt (turboaggregaten sitter bak), motorn lämnar ca 500hk original och är på 7liter. _________________ DRM Corvette 2000 FRC/Anders Rosvall http://www.vette.se - Rototest, 4-hjulsinställning, Corner weight |
||
Re:
För att göra en lång historia kort så har jag fått in en kundbil som vi ska bygga om och ägaren ligger i konflikt med den som byggde bilen från början. Min åsikt när jag tittat igenom bygget var att det turbosystem som sitter i bilen aldrig skulle kunna leverera de 1200hk som han blivit lovad i kontrakt. Vad han sen ska med 1200hk vet nog bara han ![]() En siffra som jag sett många använda är att en turbo har en verkningsgrad på ca 70% inom sitt optimala varvtalsområde, vet inte om det stämmer men om det stämmer skulle den teoretiska siffra du fått fram vara ca 1.8bar i verkligheten ? Tack för att du tar dig tid ![]() _________________ DRM Corvette 2000 FRC/Anders Rosvall http://www.vette.se - Rototest, 4-hjulsinställning, Corner weight |
||
vassego.
torde hamna i den häraden om man slickar på fingret finns nånkalylator här: http://www.turbofast.com.au/freesoft _________________ Mats Andersen |
||
Re:
Inte helt säker .... Det är Garret turbos vet jag, enda beteckning jag kan hitta på dem är '70' på insidan av utblåset. Det är ett STS turbo kit och de kör enbart med Garret. _________________ DRM Corvette 2000 FRC/Anders Rosvall http://www.vette.se - Rototest, 4-hjulsinställning, Corner weight |
||
är det inducermått du pratar om med 42mm insugsrör??? eller 42mm rör mellan turbo å luftfilter?? rent spontant så att ha 42mm å sugsidan om turbon å den ska palla 600 häst per agg låter smått, men nu kanske jag förstår frågan fel
![]() _________________ Karossbilar är inte det lite larvigt?? niklas laine |
||
Re:
Turboaggregaten har 62mm på inloppet och 42mm på utblåset, sen går det ett rör från varje på ca 3m (42mm innerdia) fram till intercoolern, ut från intercoolern är det ett rör på 90mm till spjället. Det jag undrade var hur mycket laddtryck dessa små turbos skulle behöva generera för att det komprimerade luftflödet genom två 42mm rör ska räcka till en 7liters maskin som ska producera 1200hk på veven. _________________ DRM Corvette 2000 FRC/Anders Rosvall http://www.vette.se - Rototest, 4-hjulsinställning, Corner weight |
||
Re:
Impellern är 59mm _________________ DRM Corvette 2000 FRC/Anders Rosvall http://www.vette.se - Rototest, 4-hjulsinställning, Corner weight |
||
Kompressorerna på turbosen klarar då lätt 1200hk.
42mm kommer att bromsa så turbosen kommer förmodligen att måsta arbeta i ett högre tryck än teoretiskt för att kunna flöda för 1200hk, dvs tryckfallet över intercoolern kommer att vara ovanligt högt. Så om teoretiska laddtrycket för motorn är 1.4bar så kanske kompressorerna måste ha ett Pr på 1.8 (siffran bara taget ur luften) och då jobbar de egentligen med en effekt på kanske 1400hk (även denna taget ur luften) Sen kan jag tycka att avgasflödet är i minsta laget 2st turbos med 59mm turbinexduser har ett avgasflöde på ca 1400hk och jobbar då kompressorerna vid den effekten så ligger turbinerna på max vad de klarar att flöda och mottrycket skjuter i höjden och motorns verkningsgrad sjunker rejält. Skulle rekommendera att man går upp i tryckrörsdimension före intercoolern på båda rören och även att man byter turbos till några med större turbinaxel. Hittar tyvärr inte åt beräkningarna jag har använt för spjällhusarea och gashastighet, de hade passat väldigt bra i sammanhanget. _________________ AIexander StenvaII |
||
Re:
Systemet som sitter (satt, det är rivet nu ..) har de specifikationer jag nämnt ovan så det är inget som kommer modifieras. Vad jag ville veta var om systemet som det var kan ge 1200hk i praktiken. Det jag tror mig ha förstått från alla bra svar är att i teorin så kan det gå men i praktiken med tanke på de små rören dvs högt mottryck så lär det inte fungera - har jag förstått det rätt ? Lite bilder, Röret upp till höger är slutröret för avgaserna Så här ser systemet ut i reklamen ![]() ![]() _________________ DRM Corvette 2000 FRC/Anders Rosvall http://www.vette.se - Rototest, 4-hjulsinställning, Corner weight |
||
Blir det inte typ två minuters turbolag om man kör med "rätt" dimensioner på rören med de längderna...?
![]() _________________ David Olofson olofson.net Banredskap: Westfield V6 - 2014: Nya däck, ny motor, ny låda! Följebil: BMW 530i E61 M |
||
Med 59mm impeller lär turbon gå på absolut max för att leverera 600 hk per agg. Agget på bilden ser ju inte ut att vara senaste designen häller. Har du någon möjlighet att mäta hur stor turbinen är ochså ? Vad kördes bilen på för ladd-tryck ?
Att rören ut från turbon är små påverkar nog inte nämnvärt på effekten så länge det inte är några skarpa svängar på det. Det är mycket högre hastighet på luften i ett litet rör än i ett större rör men hastigheten i sig bör inte påverka nämnvärt. och som tidigare talare sa så har dom nog gort så pga platsbrist och för att responsen skulle bli lidande av större rör. _________________ Markus Jonsson |
||
Hastigheten påverkar hur mycket tryckfallet blir.
Ju högre densitet på luften destå lägre hastighet får du på luften trots samma massflöde. Ibland undrar man varför folk med turbobilar portar topparna för massflödet när det är så mkt enklare att öka trycket ![]() Skulle vilja säga att detta är ett fall som ligger på gränsen, man kan få 1200hk men det är långt från optimalt om man lyckas. _________________ AIexander StenvaII |
||
Re:
De här med "backcat's och backturbos" är väll väldigt, väldigt amrikanskt pga allt är just bolt on å kommer färdigt i kartong.... Men för att göra de kort: Lägg dit ett större rör från trycksidan framåt, samt en singel hybridturbo som verkligen kan leverera luft.... För en V8 på 7L puttar ju ut en del avgaser....å som alla vet lämnar stora turboaggregat mycket luft ![]() _________________ Johan Carlsson ![]() Mercedes-Benz 190E 2.5-16 -92 VW Golf mk2 GTi 8v 1985 GrpA |
||
Re:
Man portar toppar för att få mera fjong på sugmotorn = snabbare spool om rätt utfört. Man portar toppar för att minska termisk belastning på maskin, mera flöde mindre tryck,syremängden är förhoppningsvis lika. högt tryck betyder bara att nåt stryper i andra änden ![]() men givetvis,, man måste upp i tryck till slut för att locka fram mycket mos i små maskiner. men ger man sig den på det kan man iaf få det hyfsat bra. min egen maskin på 2.3liter har dessa ca värden: 1.2bar och ungefär 580-600hk 1.2bar vid 3000rpm börjar ladda vid 2000rpm Maxvrid kring 5000rpm maxeffekt kring 7000rpm _________________ Patrick Wetterskog Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ |
||
![]() |
Racetech
![]() |
4508 besök totalt |