Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Komphöjd kontra kompförhållande
1, 2   >>
2502 besök totalt
Micke_EVO
Linköping
Här sen Maj 2008

Trådstartare

Håller på att bygga en motor men har en fråga komphöjd kontra kompförhållande. Jag har skaffat mig ett par kolvar med en komphöjd på 35mm istället för orginal 39.5mm. Är det så enkelt att för att få samma kompförhållande att jag är tvungen att deka av blocket med 4.5mm? Längden på stakarna är 145mm (orginal).

Tacksam för svar.

Mvh Micke

Citera
M|cke F@.gner
Jönköping
Här sen Dec 2002

Ja det stämmer, dock medför det andra problem med att decka blocket så mycket. Finns det istället inte 150 mm stakar att köpa och sen ta av kolvarna 0.5 mm?

Linköping
Här sen Maj 2008

Trådstartare
Tyvärr finns det inte 150mm stakar att köpa som har stor- och lil-lände med samma mått som jag är ute efter och att köpa stakar i rätt längd för att sedan göra om stor- och lill-ände blir för kostsamt. Vad medför det för problem med att deka blocket för mycket? Alternativet blir annars att kompsänka då det är en turbomotor det handlar om, kanske inte det bästa alternativet men det kanske går att kompensera med laddtrycket...

Citera
Rolle Scirocco
Stockholm
Här sen Nov 2002

Re:

Micke_Evo skrev:
Tyvärr finns det inte 150mm stakar att köpa som har stor- och lil-lände med samma mått som jag är ute efter och att köpa stakar i rätt längd för att sedan göra om stor- och lill-ände blir för kostsamt. Vad medför det för problem med att deka blocket för mycket? Alternativet blir annars att kompsänka då det är en turbomotor det handlar om, kanske inte det bästa alternativet men det kanske går att kompensera med laddtrycket...

Ett problem är att timingen för kammen blir fel (du har överliggande kammar?)

Ett annat problem är att några millimeter under anliggningsytan för topplocket går det vattenkanaler, du kanske inte får det stöd för toppen som du bör ha.

Linköping
Här sen Maj 2008

Trådstartare
Re:

Rolle Scirocco skrev:
Micke_Evo skrev:

Ett problem är att timingen för kammen blir fel (du har överliggande kammar?)

Ett annat problem är att några millimeter under anliggningsytan för topplocket går det vattenkanaler, du kanske inte får det stöd för toppen som du bör ha.

Det finns så pass mycket gods att det inte blir några problem med vattenkanalerna men skulle gärna vilja undvika att skaffa mig ställbara kamdrav, även om det ger en del fördelar. Hur fungerar det att slipa om storändan på stakar? Stakar till Mercedes 2.5 16v har en längd på 149mm, samma lillända men behöver då ta upp storändan. Har dock inte koll på bredden vid storändan så om dessa stakar är bredare är jag tvungen att fräsa av dessa så det passar med min motor. Är detta en ide att spana vidare på eller ska jag tänka i andra banor?

Mvh

Citera
Kimmen
Eskilstuna
Här sen Jan 2006

Re:

Micke_Evo skrev:
Tyvärr finns det inte 150mm stakar att köpa som har stor- och lil-lände med samma mått som jag är ute efter och att köpa stakar i rätt längd för att sedan göra om stor- och lill-ände blir för kostsamt.

OM du vill ha sådana stakar så tillverkar AutOVerdi det, tror inte det kostar mer än någon annan stake.

www.modsport.se
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002

Det kan inte vara möjligt att det är enklare/billigare att bygga om resten av motorn än att köpa nya kolvar med rätt komphöjd.
Tänk på nästa gång du skall köpa nåt så är det bra att ha "orginalmått" på grejerna för att slippa att specialbeställa.

BMW 330i -05
Citera
Micke_EVO
Linköping
Här sen Maj 2008

Trådstartare
Re:

MaZ skrev:
Det kan inte vara möjligt att det är enklare/billigare att bygga om resten av motorn än att köpa nya kolvar med rätt komphöjd.
Tänk på nästa gång du skall köpa nåt så är det bra att ha "orginalmått" på grejerna för att slippa att specialbeställa.

Tack för att du ger mig ännu mer ångest att jag köpt dessa kolvar jag har gjort Ibland lär man sig av misstagen men jag söker fortfarande hur jag kan lösa situationen bäst nu när jag ändå har gjort mitt tidigare val..

Antingen blir det att jag säljer dessa kolvar jag har (som är anpassade för Mit Evo 8) och gör en djupare sökning efter stakar som gör att jag kan använda dessa kolvar. Eller på nytt börjar leta efter kolvar i orginalmått som gör att jag kan använda mig av orgnialstakarnas mått.

//Micke

Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002

Det är bättre att inse att man gjort ett misstag och casha in det, bita ihop och gå vidare, än att fortsätta gå längs fel väg...

Filosofiskt värre.

BMW 330i -05
Citera
mats757
Hedemora
Här sen Okt 2009

Jag skulle också köpa nya kolva som passar istället.
Plana blocket är inte en bra ide. Det har mycket med stabilitet att göra. Dragstänger måste modifieras osv osv.

Ska det bli ett högvarvsmonter så kan det vara trevligt med lite längre vevstakar.

Annars... Fixa rätt kolvar.

Mats

Linköping
Här sen Maj 2008

Trådstartare
Jag har varit i kontakt med SPM angående stakar och dom kan leverera stakar som är 147mm jämfört med med 145mm orginal. Jag har också kollat upp att de nya kolvarna jag har, har mindre uttag jämfört med orginal vilket medför att jag får ett högre kompförhållande.

Jag skulle vilja ha hjälp med att räkna ut hur mycket som verkligen krävs att ta av på blocket med de längre stakarna samt med de kolvar med mindre uttag. Det kan vara så att det inte krävs så pass mycket nu när jag har möjlighet att skaffa mig längre stakar. De siffror jag har koll på just nu är följande:

orginal:

Stakar:145mm
Komphöjd kolvar: 39.5mm
Uttag i kolv: 47cc

Nya sakerna:

Stakar 147mm
Komphöjd kolvar: 35.0mm
Uttag i kolv: 10cc

Jag förmodar att det kanske krävs mer siffror än såhär för att få fram en exakt siffra men hur stor skillnad gör uttaget i kolvarna, är det i närheten att kompensera de 2.5mm som saknas för att få ett förhållande som är snarlikt orgnial utan att behöva plana blocket allt för mycket?

Mvh Micke

Citera
David L
Nykvarn
Här sen Jan 2003

Borr och slaglängd är ett krav för att räkna på detta. Volym i förbränningsrum vore även bra.

Glöm inte heller att med fel komphöjd får du ändrad squish. Finns säkert massor att söka fram om just det här på forumet.

Sverige
Här sen Aug 2003

Det kan även vara bra att veta nuvarande kompföhållande
så man kan räkna bakåt för att se att allt stämmer.

BMW 328is -84 BmwCup #50

Citera
Micke_EVO
Linköping
Här sen Maj 2008

Trådstartare
Detta är infon jag hittade angående orginalmotorn:

1995 cm3 84mm bore 90mm stroke, 4 inline cylinders, water cooled. 200 Bhp@5750 rev/min, 304 NM@3500rev/min. Garrett AiResearch T03 (60/50) oil lubricated, water cooled turbo (1.0 bar max. pressure) and intercooler. 2 OHC belt driven. 4 valves per cylinder (65°). Oil cooler. Weber-Marelli IAW integral engine management (injection and ignition). Compression ratio 8:1

Squish har jag lite koll på men behöver även tankar angeånde detta så jag inte gör en tabbe. Det är just därför jag är tvungen att ta av blocket för att få mer squish.. Men jag kan alltså inte få samma Squish om jag vill uppnå samma kompförhållande med ett mindre uttag i de nyakolvarna eller har jag fel? Jag kommer alltså få ett högre komp med samma Squish då jag har mindre uttag i kolvarna?

Info om de nya kolvarna:

Bore: 85mm
Stroke: 88mm

Dessa kolvar är avsedda för mitsu evo8 men det finns de som gjort denna operation och få det att fungera genom att bara ta av blocket med 2mm för att få just mer squish men då med ändrade kompförhållanden. Jag vill uppnå ett högre kompförhållande, ha en squishhöjd på ca 0.6-0.8mm..

Mvh

Citera
Michael Bäck
Sverige
Här sen Aug 2003

Re:

Micke_Evo skrev:

[Info om de nya kolvarna:

Detta lär inte stämma om du inte ska byta vevaxel

BMW 328is -84 BmwCup #50

Citera
safe
Stockholm / Kalmar
Här sen Jan 2006

Det måste vara billigare, bättre och enklare att skaffa rätt kolvar...
De nya kolvarna du köpt måste väl också gå att kränga?

Porsche 924 -79 (busbil för gata)
Porsche 931 -79
Citera
Micke_EVO
Linköping
Här sen Maj 2008

Trådstartare
Re:

Michael Bäck skrev:
Micke_Evo skrev:

Sant, detta är specen för mitsubitsi.

Citera
Michael Bäck
Sverige
Här sen Aug 2003

Re:

Micke_Evo skrev:
Michael Bäck skrev:
Micke_Evo skrev:

Sant, detta är specen för mitsubitsi.

Nu vet jag inte riktigt vad du menar.

Menar du att de nya kolvarna kom från en maskin som har 88mm slag ?

BMW 328is -84 BmwCup #50

Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002

1995cc, borr 84mm och slag 90mm. Låter som en Fiatmotor (eller en Alfa-badgead Fiat)?

Skall du borra 1mm om du skall ha dom nya kolvarna i motorn då?

Förvirrat läge minst sagt.

Köp nya kolvar nu.

Ah, nu fattar jag. Du bygger en ny motor till din Lancia Evoluzione...
Det kan vara läge att skriva allt övertydligt när man har att göra med två olika bilmodeller som båda bara kallas "Evo" i olika kretsar.

Så du har försökt spara pengar på att Köpa Mitsubishidelar som "nästan" passar förutom att du måste bygga om allt runt om?
Tycker det känns ännu mer aktuellt att köpa kolvar som passar Lampredimotorn från början. Du vet ju inte ens om ventilurtagen funkar osv...

BMW 330i -05
Citera
Micke_EVO
Linköping
Här sen Maj 2008

Trådstartare
Re:

MaZ skrev:
1995cc, borr 84mm och slag 90mm. Låter som en Fiatmotor (eller en Alfa-badgead Fiat)?

Skall du borra 1mm om du skall ha dom nya kolvarna i motorn då?

Förvirrat läge minst sagt.

Köp nya kolvar nu.

Ah, nu fattar jag. Du bygger en ny motor till din Lancia Evoluzione...
Det kan vara läge att skriva allt övertydligt när man har att göra med två olika bilmodeller som båda bara kallas "Evo" i olika kretsar.

Så du har försökt spara pengar på att Köpa Mitsubishidelar som "nästan" passar förutom att du måste bygga om allt runt om?
Tycker det känns ännu mer aktuellt att köpa kolvar som passar Lampredimotorn från början. Du vet ju inte ens om ventilurtagen funkar osv...

Jag har varit otydlig när det gäller bilmodellerna. Motorn som jag håller på att göra iordning kommer från en Lancia Delta Integrale Evo- 91 Alltså en 16v-maskin med dubbla överliggande kammar. Kolvarna jag har hemma kommer från en Mitsu Evo8 och har redan av andra testat i lancia-motorerna med goda resultat, dock så har det krävs att man planar motorblocket för att få mer squish. Det man har "förlorat" genom att göra är att man får ett lägre kompförhållande, det skulle krävas att man tog uppåt 3-4mm av blocket men av rena praktiska skäl fungerar detta inte, så dessa personer har maskiner som har en "sämre" körbarhet än vad jag är ute efter..

Det stämmer bra att jag kommer att bli tvungen att borra upp till 85mm, alltså 1mm överdimension. När det gäller eftermarknadskolvar till Lancian så säljs det som max 85mm i storlek. Kan tyckas att det är mycket, men eftersom det säljs i dessa mått så borde det va så pass mycket att ta av att det ska fungera. Det är just därför jag har letat upp stakar som är 2mm längre mot orginal.

Mitsu-kolvarna är betydligt mycket billigare, stämmer bra och eftersom det redan är beprövat så kände jag att jag kunde spara in lite på min annars dyra renovering Det som kommer till nu är att jag blir tvungen att köpa nya stakar som är lite dyrare men jag ser det fortfarande som en fördel att behålla dessa kolvar tillsammans med längre stakar. Hälften av er som har skrivit har sagt att jag ska köpa nya kolvar, kanske kan vara sant men jag vill fortfarande se möjligheterna att få det lira tillsammans. Om det är helt idiotiskt så kommer jag ta och sälja dessa kolvar och köpa mig ett set som är anpassat till min motor, jag har inte blivit övertygad än.

Sorry igen att jag va otydlig från början, många svar kanske ligger i att jag inte la fram all info från start.

Fortfarande tacksam för hjälp som kan visa på mina tankar kring kompförhållandet. Kommer annars ta kontakt med en motorrenoverare som kan besvara detta.

Mvh

Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002

Vad tror du att ett set kolvar som är anpassade till din Lanciamotor kostar då?

BMW 330i -05
Citera
Skruva banåkabil
1, 2   >>
2502 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande