| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Nygjord hjulinställning, förstod mekanikern mig?
|
30 besök senaste veckan (7441 totalt) |
Man kanske behöver vara lite skruvads för att tycka vissa saker är KUL
Jag gillar budjet byggen, har det dessutom byggs med koll myser jag. och ja, man kan prova sig fram. Men man får prova så inihel... mycket mer utan teorin. Man kan utesluta mycket om man får lite koll på teorin. Sen är det bara en fråga hur djup man vill gräva. forsberg_80, grövre bakkrängre låter i mina öron mer rätt än att mjuka upp fram(flytta tillbaka kränagrlänken från fjäderbenet till länkarmen. Men att gå från 18mm till 24mm är ett STORT hopp då styvheten ökar med diamtern upphöjt till 4 (d*d*d*d d=diamter) 18 till 24 ger en öking på ca 3,1ggr så hård. Men det kan vara rätt då flytten av länken fram, bärarm till fjäderbenet 1,5-3ggr. Allt beronde på var krängaren sitter std på bärarmen. Är du med? _________________ Johan Sjölinder |
||||
|
Re:
Brosan som kör E36 har 24mm fram (kopplad till fjäderbenet) & 20mm M3 bak detta funkar fint _________________ Michael Bäck BMW 328is -84 BmwCup #50 |
||||
|
Re:
Går man lite på sin egen väg så upptäcker man roliga saker som kanske andra därmed upplever som orginellt. Men det är smällar man får ta. Vi har ju ordat en del om budget, själv ser jag allt som verktyg, möjliga att jobba med. Problem med att ha mycket pengar är att man lätt invaggas i tron att man kan köpa det som inte GÅR att köpa. Göran _________________ Hemipanter Göran Malmberg
|
||||
|
Michael Bäck:
Jo, den tråden har jag redan varit och läst i. Ska väl ärligt erkänna att jag inte direkt blev klokare av att läsa hans diagram angående att ha främre krängningshämmarens infästning i fjäderbenet eller som standard. Men för övrigt så var det en intressant tråd. Fuling: Ett sätt att spara lite tid och pengar är att fråga andra som redan haft möjlighet att prova olika teorier i praktiken. Det är därför jag frågar här.
Jo det är ett stort hopp att gå från 18mm till 24mm bak. Men nu har jag en 25,5mm krängare fram som har samma infästning som m3:n. Det är alltså 2,5-3mm grövre än m3 har fram beroende på årsmodell. Bak har tidiga m3 19mm och senare årsmodeller har 20mm. Dvs. jag har 2,5-3mm grövre fram än en m3 och skulle jag "gå upp lika mycket bak" så blir det väl kring 2,5mm grövre än m3 bak = 21,5-22mm. Men jag ville som sagt ha bilen mindre understyrd och eftersom jag bara hittat krängare bak som är antingen 20mm eller 24mm så blir det 24mm-modellen i min värld även om kanske 22,5-23 vore det ideala!? De som är 24mm är eftermarknadskrängare och de är i regel lite justerbara också vilket den inte blir om jag köper en 20mm från en m3. Så det är ungefär så jag tänker. Sen får vi även ta med i beräkningarna det som stod i länken jag postade tidigare, http://www.uucmotorwerks.com/html_pr
Sen om det fungerar i praktiken, det återstår ju att se. Kan ju lika gärna bli så att den börjar uppträda som en driftingbil istället!?
Blir bara mer och mer sugen på att snön ska tina bort så jag får prova bilen. Det blir spännande att se hur den beter sig! _________________ Erik Forsberg |
||||
|
Re:
"Det finns 100 sätt att ställa in en bil, 90 av dem är fel, prova de andra 10." _________________ "Full fart; spar tid." /Igino Cazzola Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt. |
||||
![]() |
Skruva banåkabil
Nygjord hjulinställning, förstod mekanikern mig?
|
30 besök senaste veckan (7441 totalt) |