| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
tips på gummibussning med dessa mått tack"!!!!
|
4107 besök totalt |
|
skulle behöva byta ut lite bussningar i min bakvagn då den vart lite för styv med enbart nylonbussningar , det ska vara bussning i vanligt "gummi" gärna från biltema eller så eller nån annan stans där det är relativt billigt... ska vara stålhylsa i mitten för en genomgående m14 bult. yttermåttet /diametern får vara max runt 70mm men nedåt som minst kanske 30-35mm så den inte blir för styv. den får gärna vara ganska mjuk, dvs polyurethan osv går bort. det måste vara en stålhylsa runt så jag kan svarva ett fäströr att pressa den i. längden ska vara nånstans runt 70- max 80 mm lång, gärna 75mm men lite går att rucka på fästena. nån som har en ide... får väll åka till biltema med ett skjutmått anars men om nån vet skulle det underlätta _________________ Karossbilar är inte det lite larvigt?? niklas laine |
||||
|
volvo har det i de flesta i hjulupphägnigen.
min förra toryota hade det med bak, inte fram där va det nog m16 eller m18. så det borde vara ganska vanligt... tycker du man borde dimensionera upp direkt??? blir lite knäligt iom det är gängat m14 direkt i diffhuset å jag inte har tänkt lyfta ner hela bakvagnen , bara momenstagen som behöver byta bussningen i . bilen är bara besiktad hos SBP och väger dryga 2max 300 kilo i röven fulltankad _________________ Karossbilar är inte det lite larvigt?? niklas laine |
||||
|
de gummibussnigar jag hitta till maskintillbehör från typ momentum hade bara 30-35mm utvändigt med m14 hål, känns som, det knappt kommer bli mjukare än mina nylonkuddar nu, dvs knappt värt å bygga om för så pass lite skillnad....
_________________ Karossbilar är inte det lite larvigt?? niklas laine |
||||
|
nej ska jag vara helt ärlig så jag har byggt in mej lite i ett hörn där det blir för mycket "brytningar" misstänker jag.
så vill ha nått som är något följsamt och kan spara lite på upphängningsöronen, vill gärna inte riva ner hela bakvagnen just nu å bygga om iom det är mer eller mindre säsong redan, så tar bara dän momnstagen å byte till gummi där, jag har satt bakaxeln stumt mot länkarmarna å sen sitter momenstagen nästintill stumt med nylon, blir brytningar frammåt/bakåt på momenstagsfästena när bilen fjädrar uppåt/nedåt. iofs när bilen är så pass lätt å med så pass grova fjädrar jag har (ska mestadels gå som driftingbil) så blir det inga större krafter, men känns ändå inte bra OM det skulle gå sänder nånstans när man är iväg på en banträff se bilden så ser ni nog direkt det jag inte alls tänkte på när den byggdes ihop på två kvällar
http://upload.projekteffekt.se/_dok/ PS , stötdämparbenen är upprätade efter det kkortet togs, men det va den bilden som bäst visar vad jag gjort fel... bakaxeln sitter mao stumt emot länkarmarna, länkarmare är dock gummiupphängda i framkant mot chassiet, men momenstagen är nylon både fram å bak, tänkte sätta gummi i dem bakre fästena av momenstagen nu där dem vill bryta lite på öronen som det är nu den är absolut körbar i dagsläget men skulle inte skada med lite mer följsamt... iom så pass låg vikt med så lär även en orginalgummibussning som är relativt mjuk om man ser till vad en orignalbil väger, bli "tillräckligt" styv nu käns det som min kontackt på mekonomen ringde just han hadde hittat nått han trodde kunde passa så ska sticka dit med en gång å se vad det är han letat fram _________________ Karossbilar är inte det lite larvigt?? niklas laine |
||||
|
hittade nå bussning til volvo som låg rätt nära, bakvagnsbussning till volvo 240 , den va typ 80 lång men går lätt å bara korta ner,
80mm på utsticket på centrumhylsan, ytterhylsan var 70 så det blir perfekt _________________ Karossbilar är inte det lite larvigt?? niklas laine |
||||
|
hehe, ja numera sitter såklart et panhardstag, valde bara den bilden för å visa momenstag och länkarmarna iom dem syns bäst
såhär typ är den sista bilden innan jag la på innegolv å tank å allt anat som är ivägen för å se konstruktionen. där ser man hur kränghämmare å annat sitter med... http://upload.projekteffekt.se/_dok/ bilen är som sagt mest tänkt att gå på bredden, å den är verkligen för hård för att det ska kunna kallas en vettig stötdämpning i dagsläget, fjädrarna är nog den största boven å det första som byts om jag vill ha lite mer fjädringsävg, sitter saab 900t bak husvagnsfjädrar nu
så ser bilen ut i dagsläget två veckor före första mantorpkörningen, hade tänkt köra på tisdag men blev lite strul så får vänta några veckor tills nästa
http://i133.photobucket.com/albums/q http://upload.projekteffekt.se/_dok/ _________________ Karossbilar är inte det lite larvigt?? niklas laine |
||||
|
bytte dem bakre momenstagsbussningarna mot 240 bärarmsbussning nu
vart grymt stor skillnad, riktigt mjuk å fin nu jämnfört mot innan, nu när man kan åka lite fortare så märker man dock att ett styrservo inte hade varit fel, hinner inte med riktigt å parrera retursladdar med tvåhandsgrepp på ratten,
bara ta tag i nästa miss , tur man kom ut tidigt på säsongen.' tips på bra /billig enkelt att hitta elektrisk styrservopump på skroten???? elller nån modell som är billig ny _________________ Karossbilar är inte det lite larvigt?? niklas laine |
||||
Den där axeln är överbestämd (ta bort ett av de mittre stagen). _________________ "Full fart; spar tid." /Igino Cazzola Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt. |
||||
|
Re:
Är det meningen att bakaxelröret skall vrida sig, eller är det bärarmarna som skall böja sig, då bilen kränger? _________________ "Full fart; spar tid." /Igino Cazzola Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt. |
||||
|
Re:
Det är fråga om fjädrarna egentligen har så mycket inverkan med den geometrin, det är geometriska låsningar (=överbestämd) överallt vilket betyder att det är stag, bussningar, kaross och axel som "fjädrar" och att det är bara en tidsfråga innan något går sönder. _________________ Per Hansson https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/ (har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass) |
||||
|
de främmre bussningarna för länkarmarna är det som tar brytningen när axeln "tiltar" dvs n'är bilen kränger.
dem är av den typen som är designad för det, dvs är som en "kula" i mitten av bussningan å sen bara gummitstöd runt om, svårt att fäörklara hur den ser ut men den ska klara några graders brytningar ialafall.. tanken att ta bort ena momenstaget har slagit mej, men känns som om det är samma funtkion nu när jag satt gummibussningar istället... dvs det flex som behövs finns i nbussningarna... som sagt är ganska nöjd med hur den beter sej så är nog nöjd tills vidare... vem vet, när jag väl fått dit en styrservo så kanske jag gör om nått i bakvagnen för å få bätre balans igen. fick en negativ överaskning igår med, åkte förbi polisens vägninsgattion på kvällen, hade trott på nånstans runt låga 900 kilo men sen vägde den slutligen 1020 med halvtank
den nya bakaxeln å allt vägde nog mer än jag trodde... har lättat som en idiot under vintern men så väger den 40 kilo mer än innnan
_________________ Karossbilar är inte det lite larvigt?? niklas laine |
||||
|
Re:
precis
jag vet att den felkonstruerad, men det gick fort att bygga .... denna är den första bilen jag bygger så pass från grunden, ser det mest som en utveckling i mitt livslånga lärande... Och nu vet jag att det funkar hyffsat även att jag vet det inte är rätt.... nu är den iallafall körbar,
ha i åtanke att den bara är tänkt att leka lite på bredden med och byggdes på dryga 6 månder, framförallt med bristande kunskap, tanken är att bygga om så jag ska montera lagerbrons eller nått liknande mellan "länkarmen" och bakaxeln , så bakaxeln kan vrida sej i sina fästen vid fjädring, men det får jag vänta med, är andra mer akuta saker som behövs ändras först _________________ Karossbilar är inte det lite larvigt?? niklas laine |
||||
|
Den där konstruktionen är på sin höjd lämplig att köra dragracing med. Om de mer akuta problemen inte är att hjulen trillar av eller liknande borde du ta en sväng till i garaget med bakvagnen tycker jag. Palla upp bilen baktill och ta bort främre skruven i en av bärarmarna. Hissa sedan upp motsatta bakhjulet en dm eller så. Sätt tillbaka den tidigare borttagna skruven. Om det går bra kan du bortse från det jag skrivit ovan.
Guson _________________ Tomas Gunnarsson |
||||
|
Re:
1 dm
jag har bara 2cm fjädringsväg ungefär... 3cm fram
jag är med på vad du menar, men så lång fjädringsväg finns inte, och för det andraVET jag att det inte går ens orginal på den bilen bakaxeln kommer ifrån _________________ Karossbilar är inte det lite larvigt?? niklas laine |
||||
|
Re:
Jag tycker inte att du skall göra nå'nting, innan du har lärt dig det mest basala vad gäller geometri.
_________________ "Full fart; spar tid." /Igino Cazzola Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt. |
||||
|
nej det kanske är bäst så... rocknroll nollkontroll... bara åka å se glad ut
jag hittade i vart fall den bussningen jag sökte och den skilnaden jag eftersökte blev som jag hade tänkt,... så jag är nöjd iallafall... _________________ Karossbilar är inte det lite larvigt?? niklas laine |
||||
![]() |
Skruva banåkabil
|
4107 besök totalt |