| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Skvalpskydd i plasttank?
|
2496 besök totalt |
|
Skvalpskydd i plasttank?
Behöver lite tips på hur man kan bygga skvalpskydd i en plasttank. Det är en skumbafflad plasttank, men skummet tål enligt tillverkaren inte e85 så det skall plockas ur om man kör på etanol eller metanol. pga. platsbrist så kan vi inte ha en extern catchtank. Någon som har haft liknande problem och löst detta på något bra sett? _________________ //StaffanEdvardsson |
||||||
|
Re: Skvalpskydd i plasttank?
Köp skum som tål etanol.
_________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||||||
|
Vet du vart jag kan få tag på det? _________________ //StaffanEdvardsson |
||||||
|
Kolla med Sellholm
_________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||||||
|
ATL kan vara en första anhalt på resan för att hitta BRA tankskum _________________ Roland Johansson |
||||||
|
Skum
Tanken förändras inte om du tar bort skummet, fungerar den med skum så behöver du inga baflar. Man luras lätt av skummets inverkan på bensinens förflyttning i tanken. den är obefintlig. Det vanligaste är att man behöver en catchtank ihop med skumtank. ATL tankar är numer försedda med varning mot etanol. _________________ Rolf osbeck |
||||||
|
Re: Skum
Min erfarenhet är att skummet påverkar väldigt mycket bränslets rörelser i tanken. Ta en tank utan skum halvfylld och skaka runt lite så känner man hur tyngden flyttar sig i tanken. Gör man samma sak med en skumfylld tank så ändrar sig inte tyngdens placering. _________________ Roland Johansson |
||||||
|
Jag tror att han pratar strunt (häll i E85 och prova). _________________ "Full fart; spar tid." /Igino Cazzola Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt. |
||||||
|
Nej för helvete, gör inte det. Ta i alla fall ur skummet innan du provar om det förvandlas till gegg. _________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||||||
|
Mest troligt händer det ingenting direkt men det kan hända att skummet upplöses i smådelar på några år skulle jag gissa. ATLs skum klarar i alla fall olika räjsbränslen och hålla stilen utan att lösas upp ens 15 år senare. _________________ Roland Johansson |
||||||
|
Det är ju bra, om det nu varit ATL-skum, men nu står det ju uttryckligen i första inlägget att tillverkaren inte säger att det klarar Etanol.
Även om det inte smälter direkt så kan det ge tråkiga effekter över tid. _________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||||||
|
Re:
om man byter en gång om året eller tex vartannat och någon gång ibland kollar bränslefilter så klarar man sig nog utan tråkigheter. I många fall klarar skummen andra bränslen också, men tillverkarna vill inte garantera detta. _________________ Roland Johansson |
||||||
![]() |
Skruva banåkabil
Skvalpskydd i plasttank?
|
2496 besök totalt |