| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Behövs en hjulinställning?
|
2 besök senaste veckan (1418 totalt) |
|
Bytte till sommardäck i går och tycker det känns som att framdäcken, åtminstone det ena går inåt. Vrider man fullt till vänster så ser det ut som att däcket på höger sida lutar utåt i överkant och inåt i nederkant. Ska det vara så? Behövs en hjulinställning? Senast det är gjort en hjulinställning är 4 december 2006 och just det året är det gjort totalt två stycken hjulinställningar märkligt nog. Ska man behöva göra en hjulinställning efter endast ett fälg/däcksbyte? Bilen är en Mondeo ST220 -04. Vet inte om bilen har automatiskt nivåreglering eller inte. Här är dom rapporterna från de två tidigare hjulinställningarna. Stor bild http://www.jrwebb.se/_slask/bilder/forden/skanna0001.jpg Stor bild http://www.jrwebb.se/_slask/bilder/forden/skanna0002.jpg _________________ Johnnie Renström |
||||||
|
Re: Behövs en hjulinställning?
Nej. _________________ "Full fart; spar tid." /Igino Cazzola Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt. |
||||||
|
Utveckla gärna lite. Ska jag göra en hjulinställning? Bilen drar till vänster när det är spårig väg, t.ex. på E4'an innan Arlanda där det är som värst. Däcken har också sprickor mellan mönstret, är det hög tid att byta? Hur ser man åldern på däcken? _________________ Johnnie Renström |
||||||
|
Jag är tveksam till att det hjälper, jag tror att något är trasigt/utslitet.
_________________ "Full fart; spar tid." /Igino Cazzola Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt. |
||||||
|
Handlar det här verkligen om din bankörningsbil?
_________________ "Full fart; spar tid." /Igino Cazzola Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt. |
||||||
|
En Mondeo ST220 är väl en hyfsad kompromiss för den som vill åka bana och skjutsa barnen i samma bil.
Dvs. Om det är relevant för bilens bruksbilsvärde är det antagligen även relevant för banåkavärdet, ingen vill ju åka bana med en tveksam bil. _________________ Axel Tanner |
||||||
|
Re:
Jag tycker att det är lika olämpligt att ha torrsprickor i däcken, när man skall skjutsa sina barn. _________________ "Full fart; spar tid." /Igino Cazzola Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt. |
||||||
|
Re:
Barnet har inte kommit än (beräknad förlossning är 5 maj), därav har jag tid och ett krav på mig att fixa problemet nu. Nya däck ska inhandlas just pga sprickorna, det jag undrar är om jag skulle behöva en hjulinställning eller inte. Japp, banåka är av stort intresse. Jag har planer på bättre fjädrar och dämpare samt en uppgradering av bromsarna då dessa är under all kritik på dessa bilar, bromsarna alltså. _________________ Johnnie Renström |
||||||
|
Du har ju nästa 1 grads skillnad i Camber på framvagnen så något verkar ju lite tilltuffsat.
Har du känt i leder och bussningar iframvagnen? |
||||||
|
Re:
Ja, alltså, jag försvarade bara att han postade i det här forumet, jag tolkade dig som att du ifrågasatte ifall tråden platsade (vilket den visserligen gränsar till att inte göra, speciellt eftersom du (linx) inte har skrivit en tråd om din bil). Alltså att linx problem även är banåkarelaterat! I övrigt håller jag givetvis med om att det är viktigt att ha hela däck även när man skjutsar sina barn.
_________________ Axel Tanner |
||||||
![]() |
Skruva banåkabil
|
2 besök senaste veckan (1418 totalt) |