| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Allmänt banåkaforum
Hjälm vid bankörning.
|
<< 1, 2, 3, 4, 5, 6 >> 41061 besök totalt |
|
Re:
2012 däremot är ett år då man kan förvänta sig nåt annat. Om de däremellan hittar på nåt annat gällande mellanlägena (andra lassningar än "Peltor G6/G10" och FIAklassning) kan man ju aldig veta. Men det är ju bara att plöja reglementena, officiella meddelanden samt protokoll några år bakåt . Att ringa SBF och fråga är ju också ett alternativ (men texter brukar svara lika varje gång).
HANSförberedd hjälm under vikterna (1400g alt 1500g) är ju det som är rådet idag. 2012 hoppas jag att FIA har fler än ett HNR-system i listorna, men alla som finns idag (Defnder tex) verkar använda samma fästen som HANS så en hjälm som är förberedd verkar vara vettigt val. |
||||||
|
Ramlade in på Plus, dom testade hjälmar för motorcyklar. jmf 2st 500:- hjälmar med en Nolan för 3500:-
Resultatet var faktiskt väldigt förvånande ! http://svtplay.se/v/1583021/plus/plu Kolla gärna när sverker är hård mot Nolans representant :-) Jag kan förstå att hojåkare köper fina hjälmar. Men i en bil där den mest kommer skydda mot kringflygande delar och ev något burrör så är i mina ögon vikten oerhört viktigt. Jag gick själv från en 1400g hjälm till 800g när jag övergick från klubbkörning till tävling. Skulle aldrig ta på mig en 1400g hjälm igen, den känns oerhört tung. 800g hjälmen jag använder är den svarta "RACE" hjälmen för en tusing. _________________ "It's basic rocketscience" BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, cfmoto 450MT |
||||||
|
Kan detta vara ett alternativ till HANS för bandagspiloter?
Vi har en för ~ 2500:- avsett för Crossåkare "ADVenture" men det finns en för bil/båt, Moto R. www.leatt-brace.com _________________ Ralph Frisk Cayman 718 GTS -18 Såld Corvette C6 Z06 -07 Såld Corvette C5 Z06 -01 Såld Corvette C3 SB -72 Såld |
||||||
|
hmm ..ser riktigt intressant ut... den modellen som är gjord att passa
ihop med bälte borde vara perfekt..funkar med hjälm utan HANS klips.. finns det nå'n i Sverige som säljer ? _________________ Peter Börjesson Pegasus 7+ Zetec 2.0 Dunnel option 1 |
||||||
|
Re:
Vi köpte MC varianten hos "Bröderna Nilssons MC Tillbehör" i Helsingborg, 042-159511. Svensk importör verkar vara: Jofrab Erik olsson Sweden Tel: +46 140 38 50 30 Email: eo@jofrab.se Website: www.jofrab.se _________________ Ralph Frisk Cayman 718 GTS -18 Såld Corvette C6 Z06 -07 Såld Corvette C5 Z06 -01 Såld Corvette C3 SB -72 Såld |
||||||
|
Ska åka med runt Mantorp den 15 Augusti, då det är JDM Face-off arrangerat av Supra Club Sweden.
Som sagt, jag har ingen bil själv utan ska åka med i en kompis Skyline, och vi kommer att åka under nybörjarpasset. Jag har endast en integralhjälm som alternativ om jag inte köper nytt, vilket inte känns alltför lockande med min ekonomi och att den bara ska användas mer än en gång som det ser ut nu, samtidigt vill man ju inte bli invalid om olyckan är framme... Skulle ni använda integralhjälmen? osäker på vikt, dock. Mantorp anses ju vara en ganska säker bana och det finns ju hyfsat med avåkningszoner o dyl, och då vi åker på nybörjarpasset kommer nog risken för en kollision med annan bil att gå ner, i alla fall en kollision som slutar illa (dvs att någon eller båda hamnar av banan i en vägg). _________________ Axel Tanner |
||||||
|
Det händer en hel del på produktutvecklingsfronten när det gäller personlig säkerhetsutrustning. SBF ligger år efter i reglementesskrivandet. Enligt dom är detfortfarande ok att åka med SA85 hjälmar (25 år gamla).
Titta på Safety Solutions Head and Neck Restraints (Hubrid PRo), dom är överlägsna det "gamla" HANS -skyddet. Ett gammal HANS hjälper enbart vid en direkt frontsmäll, inte många smällar som är direkt framifrån på en bana... Att tvingas använda öppen hjälm för att räddningspersonalen inte ska riskera att skada föraren under sitt arbete är också en intressant ursäkt. Kika på Eject HRS som utvecklats av Shock Doctor. Det är obligatoriskt i många racingklasser, kommer till Sverige nu och kostar inte mer än 600:- Jag har sett hur det blir när man satsar på skitprylar, skador och följdskador. Hjälmar med nyloinredning som brinner och smälter i ansiktet...inte roligt kan jag lova. Köp riktiga prylar, pruta inte på säkerhet... |
||||||
|
Re:
Det kommer ett nytt HNR i FIA listan till sommaren, det är Safety Solutions lösning Hybrid PRo, som dom äntligen har släppt in. Äntligen ett skydd som även klarar sidosmällar och dessutom inte är beroende av stolsvinkel...
|
||||||
|
Re:
I år blir det att övertyga besiktnignsmännen att den Stilo SP3 som är på väg verkligen väger under 1500 med knopparna (och får användas utan krage). Om det är fler lösningar på väg känns det inte så dumt att vänta med kraglösningen tills nästa år (hoppas att jag inte kommer få anledning att sakna den under året). |
||||||
|
Re:
Jag har en EVS motorcross nackkrage som jag skall testa på tävlingen på söndag. meddelar efteråt vad besiktningsmanen säger samt hur den kändes.
_________________ Kristian Hesselmark EVO'n S Å L D ! |
||||||
|
Re:
Det var under 1500g med Hansknoppar det. Hela 1,4g kvar till svett
Balaklava och glasögon kan väl inte räknas med (trots att nacken ska bära dem också)?
|
||||||
|
Re:
Sätt på några tear offs på visiret så är det kört... Alternativt motivlacka den...
_________________ ///Mvh Sören Hall (fd Kristensson) "Raksträckor är bara en transport till nästa kurva" |
||||||
|
Re:
|
||||||
|
ja nu får ni inte använda den för då kanske ni svettas i den och vips så väger den över =) skämtåsodo, ska bli kul o se framöver vad som kommer att hända, alla som blir nekade/får frågan? till att anv hjälm pga vikt är mycket välkomna att höra av sig i ämnet....
_________________ Lars-Göran Mehtola |
||||||
|
Re:
Krav på Head and Neck Device i vilken klass? Regelverken för säkerhet är olika beroende på bilsportgren och klass, berätta gärna vad ni skall köra/tävla i så blir det lättare att undvika missförstånd.
|
||||||
|
Re:
Vad jag vet så är det HANS krav i alla SM klasser i bilsport from 2010 så jag var tvungen att köpa för isen i vintras. _________________ / Niklas Sandström BMW CS/SC Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back |
||||||
|
Re:
http://www.sbf.se/2009/11/10/personl http://www.sbf.se/2009/11/10/hans-et Men vilka klasser som har kravet från 2011-01-01 är ju en fråga (RM behöver det ju tex inte iår). Undrar om Klubbtävlingar och Sportvagnsklasserna hamnar bland "resten" som vid införandet av SBF-Kat, då borde det bli HNRS 2012 eller nåt. En gammal nyhet som fortfarande gäller http://nt.sbf.se/artikel/3069 (sammanställer lite om vikterna) |
||||||
|
HNRS krav
Det är inte krav i alla bilsportklasser för SM-status, till och med där finns det undantag. Så HNRS är inte kopplat till om man kör SM eller ej. Kan faktiskt inte hitta någon logisk koppling alls till varför vissa klasser skall ha det och andra inte. Det gäller nog bara att kolla upp regelverket noga för sin egen klass. 2012 verkar det dock som de flesta klasser har det som obligatoriskt. Hoppas verkligen man öppnar upp för andra lösningar än enbart sk HANS-skydd. |
||||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
Hjälm vid bankörning.
|
<< 1, 2, 3, 4, 5, 6 >> 41061 besök totalt |