Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
98 oktan ???
1, 2   >>
6008 besök totalt
mcburn4ever
Södra Sverige
Här sen Apr 2005
Inlägg: 1589


Trådstartare
98 oktan ???

Är det nån som kan förklara vad sjutton det är som händer?
98 oktan försvinner ju på den ena macken efter den andra..
Är det miljöpartiet som är i farten nu igen??

_________________
Mvh /Pär Martinsson
PCS: 1509
Drivers Club: 22
NS: 143 varv / BTG: 7,56,48
Citera
Jörgen (Jet)
Stockholm/Skogås
Här sen Apr 2003
Inlägg: 19314



Jag tror att det helt enkelt är marknadskrafterna som är i rörelse. Finns ingen efterfrågan på 98 oktan
så kostar det bara onödigt med pengar för mackägaren att erbjuda den. MArginalerna på soppa är väl heller inte de bästa.

Edit: Det är väl Alliansens fel, som tillåter marknadsekonomi.

_________________
Jörgen Eriksson
Citera
Mats Th
Täby
Här sen Apr 2006
Inlägg: 11962



Shell har ju fortfarande kvar sin V-power, då får du ju 99 oktan istället thumbs up

_________________
M ats Thur fjell
www.blaq.se
Citera
Jovani
Göteborg / Bromma
Här sen Mar 2003
Inlägg: 3480



Statoil har ju deklarerat att deras 98okt är 100% ren, ingen inblandning av sprit... MEN man får nog söka sig
till större mackar för att hitta den tyvärr.... "å den luktar t.o.m bensin!

_________________
Johan Carlsson

Mercedes-Benz 190E 2.5-16 -92
VW Golf mk2 GTi 8v 1985 GrpA
Citera
mcburn4ever
Södra Sverige
Här sen Apr 2005
Inlägg: 1589


Trådstartare
Jo, att V-power finns kvar löser väl problemet till viss del.
Tänker mest på de oftast ganska små mackarna runt våra banor vid t.ex Knutstorp o Anderstorp.
Statoil vid Mantorp får vi väl ändå hoppas behåller 98.

_________________
Mvh /Pär Martinsson
PCS: 1509
Drivers Club: 22
NS: 143 varv / BTG: 7,56,48
Citera
Rolle Scirocco
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5290



Re:

mcburn4ever skrev:
Jo, att V-power finns kvar löser väl problemet till viss del.
Tänker mest på de oftast ganska små mackarna runt våra banor vid t.ex Knutstorp o Anderstorp.
Statoil vid Mantorp får vi väl ändå hoppas behåller 98.



Får väl köpa några dunkar och ta med till banorna

Man kan ju hoppas det blir som vid nästan alla banor i England att det finns en minimack med 2-3 pumpar 98 eller 99, en dieselpump och en 95

_________________
Roland Johansson
Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8465



Jag gör iaf mitt yttersta för att 98:an skall finnas kvar. Jag har alltid hällt det i både bruxispulkan och "räserbilen".

Här i Sthlm finns det 98-oktan på nästan alla Statoilmackar, det vi däremot saknar är räserbanor.

_________________
Mvh/Micke Regnell
Citera
Cédric
Uttran/Sthlm
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3296



Re:

mcburn4ever skrev:
Jo, att V-power finns kvar löser väl problemet till viss del.
Tänker mest på de oftast ganska små mackarna runt våra banor vid t.ex Knutstorp o Anderstorp.
Statoil vid Mantorp får vi väl ändå hoppas behåller 98.


Det finns även v-power vid mantorp om man åker nån minut in till "byn" thumbs up

_________________
Cédric Nyberg
Porsche 924 Turbo
Toyota GT86
Formel Vee Veemax MKIVB 1970
www.instagram.com/garagecedric/
Citera
mcburn4ever
Södra Sverige
Här sen Apr 2005
Inlägg: 1589


Trådstartare
Re:

BTG skrev:
Här i Sthlm finns det 98-oktan på nästan alla Statoilmackar, det vi däremot saknar är räserbanor.

Tydligt att man inte kan ha allt..
Ni har soppan o vi har asfalten.


Cédric skrev:
Det finns även v-power vid mantorp om man åker nån minut in till "byn" thumbs up

Det var en nyhet för mig.
Eftersom att Statoil ligger halvägs in i depån så måste jag väl iofs erkänna att jag inte letat..

_________________
Mvh /Pär Martinsson
PCS: 1509
Drivers Club: 22
NS: 143 varv / BTG: 7,56,48
Citera
Olofson
Varberg
Här sen Maj 2005
Inlägg: 1473



Som sagt, efterfrågan. Folk tror väl att det är billigare med 95, och inser inte att många moderna bilar går bättre och/eller drar mindre med högre oktantal.

Jag kör iaf allt - bilar som trädgårdsredskap - på V-Power. Om det är billigare eller dyrare per mil spelar mindre roll, eftersom motorerna går märkbart bättre, och så slipper man också att "bensinen" blir praktiskt taget oantändlig och inte går att starta på efter att den stått några månader.

_________________
David Olofson
olofson.net
Banredskap: Westfield V6 - 2014: Nya däck, ny motor, ny låda!
Följebil: BMW 530i E61 M
Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8465



Re:

mcburn4ever skrev:
Ni har soppan o vi har asfalten.

Japp...

_________________
Mvh/Micke Regnell
Citera
sliparn
Tranås
Här sen Jun 2005
Inlägg: 1209



Vill man vara en äkta miljövän så ska man åka på ett bränsle som inte innehåller biobränsle,
då dessa oftast odlas och produceras i tex brasilien eller borneo
http://www.youtube.com/watch?v=ebCrzl37LZY
regnskog får falla för att ge plats till denna produktion, och det är inte små ytor som krävs,
den bioinblandinngen samt den lilla del ren etanol/biodiesel som konsumeras i sverige tar upp ungefär Gotlands yta för att odlas,
räkna då lite på om tex Britterna och Tyskarna skulle blanda i lika mycket
jag tankar alltid 98 på preem i min bil, värre är det med sambons dieselbil
i sverige kan man inte tanka biofri diesel, utan man tvingas att köra på raps/palmolje blandadat helsike
som dessutom ger 10-15 % högre bränsleförbrukning (eller om man så vill 10-15% lägre effektuttag)
men eldningsolja och fartygsbränsle funkar kanon, där slipper man bio-skiten thumbs up

Statoil är ganska kritiska mot beslutet att inte tillåta den svavelfria europa dieseln i sveriges,
http://www.statoil.se/FrontServlet?s=sdh&state=faq&faqid=8& . . . .
Hade vi fått köra på Eu diesel, hade den rena dieselkonsumtionen minskat och det inblandade biobränslet kunde skippas helt.
de arealer som tidigare varit bränsleproducerande kunde åter bli regnskog eller matproducerande.
Men tyvärr verkar biomaffian ha politikerna i sina knän

_________________
Erik Lange.
Snabbare än Gullabo i superstage
Citera
Cédric
Uttran/Sthlm
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3296



Re:

mcburn4ever skrev:
BTG skrev:
Här i Sthlm finns det 98-oktan på nästan alla Statoilmackar, det vi däremot saknar är räserbanor.

Tydligt att man inte kan ha allt..
Ni har soppan o vi har asfalten.


Cédric skrev:
Det finns även v-power vid mantorp om man åker nån minut in till "byn" thumbs up

Det var en nyhet för mig.
Eftersom att Statoil ligger halvägs in i depån så måste jag väl iofs erkänna att jag inte letat..



Inte långt bort, Ni får hjälpa till att tanka där så Vpower är kvar på orten !!

_________________
Cédric Nyberg
Porsche 924 Turbo
Toyota GT86
Formel Vee Veemax MKIVB 1970
www.instagram.com/garagecedric/
Citera
mcburn4ever
Södra Sverige
Här sen Apr 2005
Inlägg: 1589


Trådstartare
Dog tråden?
Är det verkligen bara jag som råkat ut för att alla tappar med 98 oktan försvunnit på en 3-4 mils radie från bostaden?

_________________
Mvh /Pär Martinsson
PCS: 1509
Drivers Club: 22
NS: 143 varv / BTG: 7,56,48
Citera
Naqref
Christianstad/Scania
Här sen Jul 2005
Inlägg: 3300



Re:

mcburn4ever skrev:
Dog tråden?
Är det verkligen bara jag som råkat ut för att alla tappar med 98 oktan försvunnit på en 3-4 mils radie från bostaden?


Var inga problem för mig att tanka 98 i Kristianstad i förra veckan.

_________________
Anders Eriksson
Nu med fröken senap. Renå Twingo -96. Aka Mlle Dijon.
Citera
Stacken
Malmö
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3597



Det här med kvalitet på bränsle är rätt intressant. Vissa säger att man märker en jäkla skillnad bara genom att byta till 98. Vad skulle man märka för skillnad?
Har haft lite kontakt senaste tiden med en kille som idag äger min gamla USA-M3:a. Han har precis chippat/mappat om bilen då den tydligen var optimerad för USA-bensin. Nu kör han på 98 och menar att skillnaden är klart märkbar. Kan man verkligen känna sån skillnad beroende på bensinkvalitet?

_________________
Pierre Stackbom
I djungeln av begagnade bilar
Citera
Erik D
Sthlm
Här sen Sep 2007
Inlägg: 19



Re:

mcburn4ever skrev:
Dog tråden?
Är det verkligen bara jag som råkat ut för att alla tappar med 98 oktan försvunnit på en 3-4 mils radie från bostaden?


Du får helt enkelt börja tanka på Preem, dem har 98 oktan på flera mackar i Kristianstad området, till exempel ute vid Näsby, intill Maxi, i Vä och i Åhus. Dessutom så har dem rabatter för medlemmar i Porscheklubben.

_________________
Erik Danielsson
Citera
Michael Bäck
Sverige
Här sen Aug 2003
Inlägg: 8579



Re:

Stacken skrev:
Det här med kvalitet på bränsle är rätt intressant. Vissa säger att man märker en jäkla skillnad bara genom att byta till 98. Vad skulle man märka för skillnad?
Har haft lite kontakt senaste tiden med en kille som idag äger min gamla USA-M3:a. Han har precis chippat/mappat om bilen då den tydligen var optimerad för USA-bensin. Nu kör han på 98 och menar att skillnaden är klart märkbar. Kan man verkligen känna sån skillnad beroende på bensinkvalitet?


Dock är det inte så stor skillnad som man kan tro då usa / europa mäter oktan tal på olika sätt

vi mäter i RON usa mäter i ett medeltal av RON & MON kallat AKI det är 4-5 enheter lägre
än motsvarande RON för samma bränsle.

_________________
Michael Bäck

BMW 328is -84 BmwCup #50

Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 20324



Re:

olofson skrev:
Jag kör iaf allt - bilar som trädgårdsredskap - på V-Power.
Sällanmotorer går bra mycket bättre på alkylat (ca 16kr/litern på pump), som ju inte går sönder alls (Vpower tappar också gnistan, men inte lika snabbt som 95-blask).

Shell Gislaved är där jag brukar tanka för Anderstorp.

Hur mycket dunkar man får ha med sig enligt regler ska man inte fråga

_________________
Niklas Falk
www.SPVM.se
Citera
Jörgen (Jet)
Stockholm/Skogås
Här sen Apr 2003
Inlägg: 19314



Mina egna, synnerligen ovetenskapligav, undersökningar på en hyggligt modern (2001) tvålitersmotor på 150 hk gav följande resultat: Det enda jag märkte på två varandra följande tankar 98, jämfört med 95, var att det blev dyrare med 98. Det lät inte annorlunda, luktade på samma sätt (ingenting) och inte tusan kunde jag läxa upp några Porschar.
Jag har förstått att det finns de som tror att energiineehållet skiljer de två bränslekvaliteterna åt. Så är det inte.

Kanske infinner sig magin med Shell V-Power? Vad vet jag?

_________________
Jörgen Eriksson
Citera
Cédric
Uttran/Sthlm
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3296



Re:

Jörgen (Jet) skrev:
Mina egna, synnerligen ovetenskapligav, undersökningar på en hyggligt modern (2001) tvålitersmotor på 150 hk gav följande resultat: Det enda jag märkte på två varandra följande tankar 98, jämfört med 95, var att det blev dyrare med 98. Det lät inte annorlunda, luktade på samma sätt (ingenting) och inte tusan kunde jag läxa upp några Porschar.
Jag har förstått att det finns de som tror att energiineehållet skiljer de två bränslekvaliteterna åt. Så är det inte.

Kanske infinner sig magin med Shell V-Power? Vad vet jag?


Alla kanske inte åker hyggligt modern motor, vissa kanske åker turbobil med 70tals teknologi och uppskattar den extra marginal man får med vpower. För den är klart tåligare mot spikningar än 98okt

_________________
Cédric Nyberg
Porsche 924 Turbo
Toyota GT86
Formel Vee Veemax MKIVB 1970
www.instagram.com/garagecedric/
Citera
Allmänt banåkaforum
98 oktan ???
1, 2   >>
6008 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande