| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Allmänt banåkaforum
98 oktan ???
|
1, 2 >> 6008 besök totalt |
|
98 oktan ???
Är det nån som kan förklara vad sjutton det är som händer? 98 oktan försvinner ju på den ena macken efter den andra.. Är det miljöpartiet som är i farten nu igen?? _________________ Mvh /Pär Martinsson PCS: 1509 Drivers Club: 22 NS: 143 varv / BTG: 7,56,48 |
||||||
|
Jag tror att det helt enkelt är marknadskrafterna som är i rörelse. Finns ingen efterfrågan på 98 oktan
så kostar det bara onödigt med pengar för mackägaren att erbjuda den. MArginalerna på soppa är väl heller inte de bästa. Edit: Det är väl Alliansens fel, som tillåter marknadsekonomi.
_________________ Jörgen Eriksson |
||||||
|
|
||||||
|
Statoil har ju deklarerat att deras 98okt är 100% ren, ingen inblandning av sprit... MEN man får nog söka sig
till större mackar för att hitta den tyvärr.... "å den luktar t.o.m bensin!
_________________ Johan Carlsson Mercedes-Benz 190E 2.5-16 -92 VW Golf mk2 GTi 8v 1985 GrpA |
||||||
|
Jo, att V-power finns kvar löser väl problemet till viss del.
Tänker mest på de oftast ganska små mackarna runt våra banor vid t.ex Knutstorp o Anderstorp. Statoil vid Mantorp får vi väl ändå hoppas behåller 98. _________________ Mvh /Pär Martinsson PCS: 1509 Drivers Club: 22 NS: 143 varv / BTG: 7,56,48 |
||||||
|
Re:
Får väl köpa några dunkar och ta med till banorna
Man kan ju hoppas det blir som vid nästan alla banor i England att det finns en minimack med 2-3 pumpar 98 eller 99, en dieselpump och en 95
_________________ Roland Johansson |
||||||
|
Jag gör iaf mitt yttersta för att 98:an skall finnas kvar. Jag har alltid hällt det i både bruxispulkan och "räserbilen".
Här i Sthlm finns det 98-oktan på nästan alla Statoilmackar, det vi däremot saknar är räserbanor.
_________________ Mvh/Micke Regnell
|
||||||
|
Re:
Det finns även v-power vid mantorp om man åker nån minut in till "byn" _________________ Cédric Nyberg Porsche 924 Turbo Toyota GT86 Formel Vee Veemax MKIVB 1970 www.instagram.com/garagecedric/ |
||||||
|
Re:
Tydligt att man inte kan ha allt.. Ni har soppan o vi har asfalten.
Det var en nyhet för mig. Eftersom att Statoil ligger halvägs in i depån så måste jag väl iofs erkänna att jag inte letat.. _________________ Mvh /Pär Martinsson PCS: 1509 Drivers Club: 22 NS: 143 varv / BTG: 7,56,48 |
||||||
|
Som sagt, efterfrågan. Folk tror väl att det är billigare med 95, och inser inte att många moderna bilar går bättre och/eller drar mindre med högre oktantal.
Jag kör iaf allt - bilar som trädgårdsredskap - på V-Power. Om det är billigare eller dyrare per mil spelar mindre roll, eftersom motorerna går märkbart bättre, och så slipper man också att "bensinen" blir praktiskt taget oantändlig och inte går att starta på efter att den stått några månader. _________________ David Olofson olofson.net Banredskap: Westfield V6 - 2014: Nya däck, ny motor, ny låda! Följebil: BMW 530i E61 M |
||||||
|
Vill man vara en äkta miljövän så ska man åka på ett bränsle som inte innehåller biobränsle,
då dessa oftast odlas och produceras i tex brasilien eller borneo http://www.youtube.com/watch?v=ebCrz regnskog får falla för att ge plats till denna produktion, och det är inte små ytor som krävs, den bioinblandinngen samt den lilla del ren etanol/biodiesel som konsumeras i sverige tar upp ungefär Gotlands yta för att odlas, räkna då lite på om tex Britterna och Tyskarna skulle blanda i lika mycket
jag tankar alltid 98 på preem i min bil, värre är det med sambons dieselbil i sverige kan man inte tanka biofri diesel, utan man tvingas att köra på raps/palmolje blandadat helsike som dessutom ger 10-15 % högre bränsleförbrukning (eller om man så vill 10-15% lägre effektuttag) men eldningsolja och fartygsbränsle funkar kanon, där slipper man bio-skiten Statoil är ganska kritiska mot beslutet att inte tillåta den svavelfria europa dieseln i sveriges, http://www.statoil.se/FrontServlet?s Hade vi fått köra på Eu diesel, hade den rena dieselkonsumtionen minskat och det inblandade biobränslet kunde skippas helt. de arealer som tidigare varit bränsleproducerande kunde åter bli regnskog eller matproducerande. Men tyvärr verkar biomaffian ha politikerna i sina knän _________________ Erik Lange. Snabbare än Gullabo i superstage
|
||||||
|
Re:
Inte långt bort, Ni får hjälpa till att tanka där så Vpower är kvar på orten !!
_________________ Cédric Nyberg Porsche 924 Turbo Toyota GT86 Formel Vee Veemax MKIVB 1970 www.instagram.com/garagecedric/ |
||||||
|
Dog tråden?
Är det verkligen bara jag som råkat ut för att alla tappar med 98 oktan försvunnit på en 3-4 mils radie från bostaden? _________________ Mvh /Pär Martinsson PCS: 1509 Drivers Club: 22 NS: 143 varv / BTG: 7,56,48 |
||||||
|
Re:
Var inga problem för mig att tanka 98 i Kristianstad i förra veckan. _________________ Anders Eriksson Nu med fröken senap. Renå Twingo -96. Aka Mlle Dijon. |
||||||
|
Det här med kvalitet på bränsle är rätt intressant. Vissa säger att man märker en jäkla skillnad bara genom att byta till 98. Vad skulle man märka för skillnad?
Har haft lite kontakt senaste tiden med en kille som idag äger min gamla USA-M3:a. Han har precis chippat/mappat om bilen då den tydligen var optimerad för USA-bensin. Nu kör han på 98 och menar att skillnaden är klart märkbar. Kan man verkligen känna sån skillnad beroende på bensinkvalitet? |
||||||
|
Re:
Du får helt enkelt börja tanka på Preem, dem har 98 oktan på flera mackar i Kristianstad området, till exempel ute vid Näsby, intill Maxi, i Vä och i Åhus. Dessutom så har dem rabatter för medlemmar i Porscheklubben. _________________ Erik Danielsson |
||||||
|
Re:
Dock är det inte så stor skillnad som man kan tro då usa / europa mäter oktan tal på olika sätt vi mäter i RON usa mäter i ett medeltal av RON & MON kallat AKI det är 4-5 enheter lägre än motsvarande RON för samma bränsle. _________________ Michael Bäck BMW 328is -84 BmwCup #50 |
||||||
|
Re:
Shell Gislaved är där jag brukar tanka för Anderstorp. Hur mycket dunkar man får ha med sig enligt regler ska man inte fråga
|
||||||
|
Mina egna, synnerligen ovetenskapligav, undersökningar på en hyggligt modern (2001) tvålitersmotor på 150 hk gav följande resultat: Det enda jag märkte på två varandra följande tankar 98, jämfört med 95, var att det blev dyrare med 98. Det lät inte annorlunda, luktade på samma sätt (ingenting) och inte tusan kunde jag läxa upp några Porschar.
Jag har förstått att det finns de som tror att energiineehållet skiljer de två bränslekvaliteterna åt. Så är det inte. Kanske infinner sig magin med Shell V-Power? Vad vet jag? _________________ Jörgen Eriksson |
||||||
|
Re:
Alla kanske inte åker hyggligt modern motor, vissa kanske åker turbobil med 70tals teknologi och uppskattar den extra marginal man får med vpower. För den är klart tåligare mot spikningar än 98okt
_________________ Cédric Nyberg Porsche 924 Turbo Toyota GT86 Formel Vee Veemax MKIVB 1970 www.instagram.com/garagecedric/ |
||||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
98 oktan ???
|
1, 2 >> 6008 besök totalt |
