Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Vad byggdes om på Sturup Raceway?
1095 besök totalt
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare
Trådstartare

Jag har köpt lite fler flygbilder

Men jag behöver lite hjälp för att använda flygfotot som är från innan ombyggnaden av Sturup.

Vad jag vet så rakade man väl ut kurvan mellan 1 & 3, dvs högern vid 2 finns inte längre utan där är en kort raksträcka.

- Flyttades knixen vid 1 eller ligger den kvar som förut?

- Ligger 3 kvar exakt eller gjordes ytter eller innerkant om?

- Var det något annat som justerades?

Lund
Här sen Jan 2003

Den karta som finns i banguiden stämmer bättre överens med verkligheten.

Jag har inte kört på den gamla men enligt de som har så har framförallt partient1-3 förändrats ordentligt. Det var värre höjskilnader innan med ett skarpare krön och mer kurvor. Numera kan man hålla stum där, det kunda men inte innan. Partiet är också rakare än innan, men exakt hur de har byggt om vet jag tyvärr inte.

Banan bredda hela vägen runt.

porschedriver
Malmö
Här sen Maj 2003

Banskissen som du har är gjord direkt efter de nya till banan(skalenligt). Flygfotot måste vara flera år gammalt=(

Som Borg skrev så är hela banan mbreddad mellan 1-2 meter samt armco flyttat på flera ställen.

Största förändringen är dock krönet som i stort sett byggts helt om från högfartsböjen hela vägen ner till depåkurvans andra hälft. Du ser direkt skillnanden mellan flygfotot och banskissen du har.

Sedan är det nya utbyggnader på gång, främst en förlägning av rakan efter krönet genom att depåkurvan "flyttas 150 meter bort. Denna kurva blir mycket vidare än den existerande och kommer troligtvis att ha en utgångschikan mot en förlängd depåraka. Kommer förhoppningsvis redan i år.

- There are places were only a racecar can take you -
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
oki, men jag hade väldigt svårt att få något att stämma överens alls mellan flygfotot o skissen

Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Det är så extremt annorlunda på ställen som jag undrar om man verkligen byggde om på? Kika här:

Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
porschedriver skrev:
Sedan är det nya utbyggnader på gång, främst en förlägning av rakan efter krönet genom att depåkurvan "flyttas 150 meter bort. Denna kurva blir mycket vidare än den existerande och kommer troligtvis att ha en utgångschikan mot en förlängd depåraka. Kommer förhoppningsvis redan i år.

Eslöv / Skåne
Här sen Jun 2003

Tror absolut inte att de byggde om ravinen!!

Sen ska knycken(krönet) vara mycket tidigare!

/Ted
Citera
porschedriver
Malmö
Här sen Maj 2003

Man återkommer till frågan vilket som är rätt. Verkligheten eller ritningen

Ritningen är uppmätt från byggritningen när de gjort om banan. Det är möjligt att de gått efter den ritningen men "så att säga" byggt efter hur banan gick.

Jag vet inte om man blir lurad av perspektivet (dvs är flygfotot tagit rakt uppifrån???) På flygfoton så tar man ju en större bild. Om objektet ligger mitt i bilden tas bilden ovanifrån, ligger det vid ytterkanten får man en perspektivförskjutning.

Annars kan jag tänka mig att ritningen för ombyggnaden är baserad på ursprungsritningen och att man sedan ändrat lite här och där när man byggt första gången. Vid ombyggnaden så har man sedan "följt" den gamla sträckningen så mycket som möjligt.

Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Man kan se på husen att det inte är 100% rakt uppifrån. Så lite perspektivfel räknar jag med

Vad jag undrar för att jämka ihop de två är:

- Flyttade ravinenkurvan så drastiskt som det ser ut eller justerades den bara där den låg?

- Högfartsböjen verkar ha gjorts om ganska ordentligt så den blev snabbare och inte lika snäv?

- Flyttades verkligen depåkurvan så rakan blev kortare (som det ser ut på bilden)

- Gjordes depåkurvan vidare (större diameter) som det ser ut på bilden?

Många frågor Men det blir nog tjusigt när det blir klart med spårvalsskissen

Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Här har jag jobbat med en ihopjämkning. Det är tre bilder:

- Flygfoto gamla banan
- Svagt röd = nya layouten som ritning
- Svarta sidostreck = min ihopjämkning

Är jag på rätt spår? Se frågorna i inlägget ovan....

Malmö
Här sen Maj 2003

Jag tycker att det hoplänkade alternativet fungerar bra förrutom att depåkurvan har en jämn kurvatur/radie. Sedan har det ju även tillkommit en ny byggnad på parkeringen (modell jättestor), så jag tycker nog att det stämmer tillräckligt väl med verkligheten, man upplever ju ändå banan helt annorlunda på en flygbild och när man kör.

Citera
Allmänt banåkaforum
1095 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande