Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1095 besök totalt |
Vad byggdes om på Sturup Raceway?
Jag har köpt lite fler flygbilder ![]() Men jag behöver lite hjälp för att använda flygfotot som är från innan ombyggnaden av Sturup. Vad jag vet så rakade man väl ut kurvan mellan 1 & 3, dvs högern vid 2 finns inte längre utan där är en kort raksträcka. - Flyttades knixen vid 1 eller ligger den kvar som förut? - Ligger 3 kvar exakt eller gjordes ytter eller innerkant om? - Var det något annat som justerades? ![]() ![]() _________________ ![]() |
||
Den karta som finns i banguiden stämmer bättre överens med verkligheten.
Jag har inte kört på den gamla men enligt de som har så har framförallt partient1-3 förändrats ordentligt. Det var värre höjskilnader innan med ett skarpare krön och mer kurvor. Numera kan man hålla stum där, det kunda men inte innan. Partiet är också rakare än innan, men exakt hur de har byggt om vet jag tyvärr inte. Banan bredda hela vägen runt. _________________ Lotus Exige S1 // Pontus Borg |
||
Banskissen som du har är gjord direkt efter de nya till banan(skalenligt). Flygfotot måste vara flera år gammalt=(
Som Borg skrev så är hela banan mbreddad mellan 1-2 meter samt armco flyttat på flera ställen. Största förändringen är dock krönet som i stort sett byggts helt om från högfartsböjen hela vägen ner till depåkurvans andra hälft. Du ser direkt skillnanden mellan flygfotot och banskissen du har. Sedan är det nya utbyggnader på gång, främst en förlägning av rakan efter krönet genom att depåkurvan "flyttas 150 meter bort. Denna kurva blir mycket vidare än den existerande och kommer troligtvis att ha en utgångschikan mot en förlängd depåraka. Kommer förhoppningsvis redan i år. _________________ Christian Merheim ![]() - There are places were only a racecar can take you - |
||
![]() ![]() _________________ ![]() |
||
Man återkommer till frågan vilket som är rätt. Verkligheten eller ritningen
![]() Ritningen är uppmätt från byggritningen när de gjort om banan. Det är möjligt att de gått efter den ritningen men "så att säga" byggt efter hur banan gick. Jag vet inte om man blir lurad av perspektivet (dvs är flygfotot tagit rakt uppifrån???) På flygfoton så tar man ju en större bild. Om objektet ligger mitt i bilden tas bilden ovanifrån, ligger det vid ytterkanten får man en perspektivförskjutning. Annars kan jag tänka mig att ritningen för ombyggnaden är baserad på ursprungsritningen och att man sedan ändrat lite här och där när man byggt första gången. Vid ombyggnaden så har man sedan "följt" den gamla sträckningen så mycket som möjligt. ![]() _________________ Christian Merheim ![]() - There are places were only a racecar can take you - |
||
Man kan se på husen att det inte är 100% rakt uppifrån. Så lite perspektivfel räknar jag med
![]() Vad jag undrar för att jämka ihop de två är: - Flyttade ravinenkurvan så drastiskt som det ser ut eller justerades den bara där den låg? - Högfartsböjen verkar ha gjorts om ganska ordentligt så den blev snabbare och inte lika snäv? - Flyttades verkligen depåkurvan så rakan blev kortare (som det ser ut på bilden) - Gjordes depåkurvan vidare (större diameter) som det ser ut på bilden? Många frågor ![]() ![]() _________________ ![]() |
||
Här har jag jobbat med en ihopjämkning. Det är tre bilder:
- Flygfoto gamla banan - Svagt röd = nya layouten som ritning - Svarta sidostreck = min ihopjämkning Är jag på rätt spår? Se frågorna i inlägget ovan.... ![]() ![]() _________________ ![]() |
||
Jag tycker att det hoplänkade alternativet fungerar bra förrutom att depåkurvan har en jämn kurvatur/radie. Sedan har det ju även tillkommit en ny byggnad på parkeringen (modell jättestor), så jag tycker nog att det stämmer tillräckligt väl med verkligheten, man upplever ju ändå banan helt annorlunda på en flygbild och när man kör.
_________________ Christian Merheim ![]() - There are places were only a racecar can take you - |
||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1095 besök totalt |