Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Bilder o videos
Campogalliano Skärtorsdag 2010 - Bugatti fabriken
1116 besök totalt
Eddie Varvstopp
Kävlinge
Här sen Nov 2002

Trådstartare
Nu är jag på djupt vatten och vet inte om jag postar rätt så flytta gärna tråden om det inte platsar.

Vad gör man om man har en kväll i Modena att slå ihjäl. Slutar jobbet vid 17 snåret så mycket hinns inte med innan allt stänger och solen går ner. Lite frustrerande då alla italienska sportbilstillverkare finns i kommunen. För min egen del var prioriteringen given, Buggattifabriken i Campogalliano. Hanns det med så skulle Maranello besökas. Ni får ursäkta de usla mobilbilderna.

För er som inte vet så följer här en liten resume. 1987 skaffade en herre vid namn Romano Artioli rättigheten till namnet Bugatti och bildade Bugatti Automobili SpA. Bugattinamnet hade i princip inte används sedan 1970 talet och bilar med namnet hade inte sets sedan 1960 talet. Målsättningen var att bygga den bästa supersportbilen värden skådat för att leva upp till det anrika namnet. De bästa ingenjörerna samlades och resultatet blev Bugatti EB110. En 4-hjulsdriven supersportbil som drevs av en 3,5l V12 med överladdning från 4 turboaggregat. Man byggde en helt ny fabrik i Campogalliano, designad av Giampaolo Benedini för att bygga de nya underverken. Kruxet i denna historia är att bilen lanserades och började tillverkas vid samma tidpunkt som större delen värden led av finanskris. M.a.o. gick företaget i princip i konken. Bugatti som vi känner i dag är som bekant VW koncernen och bilarna byggs i en fabrik i Molsheim, som ni förstår en helt annan historia.

Så med efter lite efterforskning så slänge jag mig den hyrda Fiat Pandan och bombade bort till Campogalliano ca 15min från Modena. Ett tips för er som inte har gps är att det är industriområdet efter motorvägen och inte efter tågbanan . Efter en stunds irrande i industriområdet hittade jag fram till fabriken.

På andra sidan muren såg underhållet eftersatt ut.

Jag tog mig runt fabriksområdet till baksidan där testbanan skulle vara. Jag möttes av den tuffaste varningstext jag någonsin läst..

På andra sidan muren såg det lika eftersatt ut som på framsidan. Vad jag förstår skulle testbanan ligga till höger i bilden. Lite svårt att föreställa sig..

Innanför dessa glasväggar var det tänkt att produktionen skulle vara..

Jag tog mig över motorvägen för att se om man kunde se komplexet lite bättre och jag hade tur.

Med den muggiga mobilkameran lyckades jag fånga logotypen som pryder fabriksväggarna.

Vad jag förstår är det en grossist i klädesbrachen som använder lokalerna idag. Känner man de ekonomiska krafterna rätt är det väl bara tidsfråga innan marken "omplaneras för annan verksamhet". Jag kände att man borde ta tillfälle i akt innan denna kvarlevan av en bit bilhistoria går i graven.

P.S. Jag hann med Maranello också men det finns skildrat av andra och med bättre kvalitet så det får ni inte av mig . D.S.

FredrikÅ
Skåne
Här sen Nov 2002

Eddie Varvstopp skrev:
Ett tips för er som inte har gps är att det är industriområdet efter motorvägen och inte efter tågbanan . Efter en stunds irrande i industriområdet hittade jag fram till fabriken.

"Largo Ettore Bugatti" heter gatan. Och om det var lite extra svårt att hitta dit, så kan det bero på att
skylten med gatunamnet råkar finnas hemma hos en nära bekant...

Kävlinge
Här sen Nov 2002

Trådstartare
FredrikÅ skrev:
Eddie Varvstopp skrev:
Ett tips för er som inte har gps är att det är industriområdet efter motorvägen och inte efter tågbanan . Efter en stunds irrande i industriområdet hittade jag fram till fabriken.

"Largo Ettore Bugatti" heter gatan. Och om det var lite extra svårt att hitta dit, så kan det bero på att
skylten med gatunamnet råkar finnas hemma hos en nära bekant...

Era förbenade huliganer .

Bilder o videos
Campogalliano Skärtorsdag 2010 - Bugatti fabriken
1116 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande