Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Lbs angivelse på fjädrar???
1, 2, 3   >>
5822 besök totalt
Kunta
Karlstad
Här sen Apr 2003
Inlägg: 1411


Trådstartare
Lbs angivelse på fjädrar???

Har fått lite tips på justering av min bil med 2,25' fjädrar. Det skumma är att detta angivs med Lbs. Jag misstänker att detta är en slarvig förkortning av amerikanernas mått: Pound force-inch

Vi i den moderna världen anger väl Nm-mm för fjädrar?

Värdena jag fick iaf var 800Lbs fram och 625Lbs bak

Vill veta hur mycket det är för som sagt, detta var en rekomendation för en likadan bil som jag har

_________________
//Kenth Wiklund

Alfa 75 3.0 Potenziata #75
A4 Avant T
Citera
Arne
Vejbystrand
Här sen Dec 2002
Inlägg: 1268



Lbs = Pounds/inch
motsvarande SI-enhet är N/mm eller N/m

1 Lbs = 5,6 N/mm

_________________
/Arne Lindgren
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8366

Hjälpmoderator

Det är uggler i mossen, hmm 1lbs/in=5,6N/mm

800Lbs---> 800*5,6 -->4480N/mm ---> ca 448kg/mm
Snabbt över slag, säg att vi har ett förhållande hjul fjäder på 0,7 och en fjädrad vikt på 300kg
f=(4480*1000*0,7^2/3000)^0,5/2/pi ---> f=13,6Hz
om jag nu mins rätt ligger en F1-bil på 6-8Hz så 13,6Hz = HÅRT typ järnstätt är mjukt
Tar vi därimot 800*0,175 ---> 140N/mm ---> ca 14kg/mm verkar mer troligt
f=(140*1000*0,7^2/3000)^0,5/2/pi ---> f=2,4Hz mer troligt

Skriver vi 5,6lbs/in=1N/mm stämmer det bättre.


citat från tråd https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=5948&highlight=lbs
1 lbs = 4,43 N

1 inch = 25,4 mm

1 lbs/inch = 4,43/25,4= 0,175 N/mm

Så alltså stämmer det att 1029 lbs/inch *0,175 = 180 N/mm


ps I USA inför de SI-enheter in by in

_________________
Johan Sjölinder
Citera
Daniel L
Sollentuna
Här sen Okt 2003
Inlägg: 137



Bra tips:

Skriver man in:
800 lbs/inch in N/mmi googles sökfält poppar resultatet:
800 (lbs / inch) = 140.101468 N / mm
upp

_________________
-------------------------------------------------------
Daniel Lindgren
Citera
Arne
Vejbystrand
Här sen Dec 2002
Inlägg: 1268



fuling skrev:
Det är uggler i mossen, hmm 1lbs/in=5,6N/mm

800Lbs---> 800*5,6 -->4480N/mm ---> ca 448kg/mm = HÅRT typ järnstätt är mjukt

Skriver vi 5,6lbs/in=1N/mm stämmer det bättre.

Tar vi därimot 800*0,175 ---> 140N/mm ---> ca 14kg/mm verkar mer troligt


citat från tråd https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=5948&highlight=lbs
1 lbs = 4,43 N

1 inch = 25,4 mm

1 lbs/inch = 4,43/25,4= 0,175 N/mm

Så alltså stämmer det att 1029 lbs/inch *0,175 = 180 N/mm


ps I USA inför de SI-enheter in by in


Ursäkta mig... det blev lite fel ordning på enheterna..

_________________
/Arne Lindgren
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8366

Hjälpmoderator

Arne:
Ursäkta mig... det blev lite fel ordning på enheterna..

Ja det är jäv..... lätt hänt, dessa jä...... idiot enheter
Jag dubbel kollar, tom trippelkollar alltid omvandlingstal.

Jag försöker ALLTID kolla rimligheten i siffrona jag får fram vid omvandling mellan olika enheter.

_________________
Johan Sjölinder
Citera
Kunta
Karlstad
Här sen Apr 2003
Inlägg: 1411


Trådstartare
Vilket innebär:

140N/mm fram
109N/mm bak

Bilen skall väga till våren ca 1125kg med mig i och 20l bensin
Fram= 608kg
Bak=517kg

_________________
//Kenth Wiklund

Alfa 75 3.0 Potenziata #75
A4 Avant T
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8366

Hjälpmoderator

Kunta:
Har du ett hum om vad det ger för Hz-tal fram och bak???

_________________
Johan Sjölinder
Citera
Kunta
Karlstad
Här sen Apr 2003
Inlägg: 1411


Trådstartare
fuling skrev:
Kunta:
Har du ett hum om vad det ger för Hz-tal fram och bak???


Inte ett dyft. Vad saknas för att kunna räkna på det?

_________________
//Kenth Wiklund

Alfa 75 3.0 Potenziata #75
A4 Avant T
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8366

Hjälpmoderator

Vad är det för typ av fram och bakvagn på ditt åk????

Här är en tråd med en hel del om mått, vikter mm som behövs. Se
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=5160&highlight=fj%E4der

_________________
Johan Sjölinder
Citera
Per Hansson
Norrtälje + Bromma
Här sen Apr 2003
Inlägg: 7292



Rejsa enhets-konverteringstabell kanske skulle vara en idé?

lbs/in - N/mm
lbf - Nm
ci - cm²
cft - l
psi- kp/m²
kp/m² - kPa
radianer - °

osv?.....

Vilka bilrelaterade konverteringar är vanligast (förutom EUR/GBP/USD - SEK)? Jag eller nån annan skulle nog kunna få till en konverteringsmatris för dessa för utskrift och inramning om det är intressant.

Förresten, de vanligaste konverteringarna man gör är kanske EUR/GBP/USD - SEK, men det

_________________
Per Hansson
https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/

(har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass)
Citera
Kunta
Karlstad
Här sen Apr 2003
Inlägg: 1411


Trådstartare
fuling skrev:
Vad är det för typ av fram och bakvagn på ditt åk????

Här är en tråd med en hel del om mått, vikter mm som behövs. Se
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=5160&highlight=fj%E4der


Dubbla bärarmar med K fjäder fram, Torsionsstavar.
Där skall det ersättas med en Coilover istället.

DeDion bak med separat fjäder och dämpare

_________________
//Kenth Wiklund

Alfa 75 3.0 Potenziata #75
A4 Avant T
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8366

Hjälpmoderator

ok vad vi nu behöver för att få fram frekvensen är
1. Den fjädrade vikten per hjul bak och fram (m) i kg
2. Fjäderkonstenten (Fn) i N/m (eller N/mm)
3. Korrigeringesfaktorn fram och bak. (k)

f=(Fn*k^2/m)^0,5 / 2 / pi f har sorten Hz (Hertz)

k är lite knepig att förstå men det är förhållandet mellan fjäderkonsten och vad den blir på hjulet.
Typ hävstång. Nästa fråga kan man ju fråga sig varför skall den vara i kvadrat??? Jo för kraften ökas/minskas och då sammtidigt sträckan som hjulet kontra fjädern rör sig. Vart det förståligt????
Kunta:
Hmm har du en bild/skiss på fram och bakvang????

_________________
Johan Sjölinder
Citera
Kunta
Karlstad
Här sen Apr 2003
Inlägg: 1411


Trådstartare
Skiss:






Vad gäller mått så har jag inga konkreta utan mäter isf upp det som behövs
Detta är bilder på orginaljulupphängning

Tanken är att ersätta T.stavarna och dämparen fram med en Coil-over lösning och 2.25 fjäder
Bak så montera en justerbar dämpare och en 2.25 fjäder med justerbar "kopp"

_________________
//Kenth Wiklund

Alfa 75 3.0 Potenziata #75
A4 Avant T
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241



Kunta skrev:

Bilen skall väga till våren ca 1125kg med mig i och 20l bensin
Fram= 608kg
Bak=517kg


Lite OT för denna tråden, men jag reflekterar över att den är rätt framtung för att vara en bil med transaxellåda. Gissar på att det till stor del beror på att förarplats och torpedvägg är betydligt längre bak i Porschen och motorn till största delen ligger bakom framaxeln (som ju har ca 50/50 i orginalutförande).

_________________
Pär Hylander
Citera
Kunta
Karlstad
Här sen Apr 2003
Inlägg: 1411


Trådstartare
Pär Hylander skrev:
Kunta skrev:

Bilen skall väga till våren ca 1125kg med mig i och 20l bensin
Fram= 608kg
Bak=517kg


Lite OT för denna tråden, men jag reflekterar över att den är rätt framtung för att vara en bil med transaxellåda. Gissar på att det till stor del beror på att förarplats och torpedvägg är betydligt längre bak i Porschen och motorn till största delen ligger bakom framaxeln (som ju har ca 50/50 i orginalutförande).


Bilen har nästan 50/50 orginal men all lättning har i princip skett bakom torpeden hittils. Ca 260kg försvann nu i första rundan och den lättning som kommer nu så kommer ordningen att återställas någorlunda. 4orna är givetvis lättare i nosen från början. Dock sitter 6:an längre bak än 4orna.
Sedan sitter fortfarande bojsänket fram kvar på bilen, den har america kofångare som skall klara 7km/h krockar utan deformering. Enligt uppgift så väger den främre biten närmare 30kg och den ca 10kg lättare. Dom hanns inte med o bytas förra året men när dom försvinner kommer ordningen att återställas en del.
Projeket med framvagnen kommer om beräkningarna stämmer att lyfta bort ganska prick 22kg över framvagnen så förhoppningsvis så återställs ordningen snart

_________________
//Kenth Wiklund

Alfa 75 3.0 Potenziata #75
A4 Avant T
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8366

Hjälpmoderator

Var kommer ciolover sitta fram???? (i övre e undre bärarm)

Är du med på hur man får fram k ?????

_________________
Johan Sjölinder
Citera
Peter Eklöf

Här sen Nov 2002
Inlägg: 1647



fuling skrev:
ok vad vi nu behöver för att få fram frekvensen är
1. Den fjädrade vikten per hjul bak och fram (m) i kg
2. Fjäderkonstenten (Fn) i N/m (eller N/mm)
3. Korrigeringesfaktorn fram och bak. (k)

f=(Fn*k^2/m)^0,5 / 2 / pi f har sorten Hz (Hertz)

k är lite knepig att förstå men det är förhållandet mellan fjäderkonsten och vad den blir på hjulet.
Typ hävstång. Nästa fråga kan man ju fråga sig varför skall den vara i kvadrat??? Jo för kraften ökas/minskas och då sammtidigt sträckan som hjulet kontra fjädern rör sig. Vart det förståligt????
Kunta:
Hmm har du en bild/skiss på fram och bakvang????



Nån som har Korrrigeringsfaktorn - k för en BMW E30?? för det vore inte alls dumt att ha
tänkte att jag skullé slippa ta fram den själv
Citera
Arne
Vejbystrand
Här sen Dec 2002
Inlägg: 1268



PSE-R skrev:
fuling skrev:
ok vad vi nu behöver för att få fram frekvensen är
1. Den fjädrade vikten per hjul bak och fram (m) i kg
2. Fjäderkonstenten (Fn) i N/m (eller N/mm)
3. Korrigeringesfaktorn fram och bak. (k)

f=(Fn*k^2/m)^0,5 / 2 / pi f har sorten Hz (Hertz)

k är lite knepig att förstå men det är förhållandet mellan fjäderkonsten och vad den blir på hjulet.
Typ hävstång. Nästa fråga kan man ju fråga sig varför skall den vara i kvadrat??? Jo för kraften ökas/minskas och då sammtidigt sträckan som hjulet kontra fjädern rör sig. Vart det förståligt????
Kunta:
Hmm har du en bild/skiss på fram och bakvang????



Nån som har Korrrigeringsfaktorn - k för en BMW E30?? för det vore inte alls dumt att ha
tänkte att jag skullé slippa ta fram den själv


E30:
Fram är den 0,94 och bak ca 1,02 om man kör med coilover...
Fjäder på originalplats bak ger ca 0,67.

_________________
/Arne Lindgren
Citera
Peter Eklöf

Här sen Nov 2002
Inlägg: 1647



Arne skrev:

E30:
Fram är den 0,94 och bak ca 1,02 om man kör med coilover...
Fjäder på originalplats bak ger ca 0,67.


thnx! thumbs up
Citera
Kunta
Karlstad
Här sen Apr 2003
Inlägg: 1411


Trådstartare
fuling skrev:
Var kommer ciolover sitta fram???? (i övre e undre bärarm)

Är du med på hur man får fram k ?????


Pallade upp bilen igår och har börjat det mek som skall utföras först nu på bilen.
Coilovern kommer att sitta med samma mått som orginaldämparen på den undre bärarmen.

K?

Vilka mått behövs på hjulupphängningen?, så skall jag ta fram mätstickan o mäta

_________________
//Kenth Wiklund

Alfa 75 3.0 Potenziata #75
A4 Avant T
Citera
Allmänt banåkaforum
Lbs angivelse på fjädrar???
1, 2, 3   >>
5822 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande