Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Varning! Farlig väg!!
1, 2   >>
1 besök senaste veckan (4882 totalt)
m_straat
Mölndal
Här sen Aug 2008

Trådstartare
Varning! Farlig väg!!

http://maps.google.se/maps?f=q&source=s_q&hl=sv&geocode=&a . . . .

Vägen som heter Stora Håltevägen och ligger i närheten av Landvetter flygplats är mycket populär bland hojåkare och sportvagnsåkare eftersom den är väldigt rolig och knixig. Nu har den dock blivit direkt farlig efter att man huggit ned skogen i den C-formade sektionen på vägen, se kartbild, vilket gör att man inte kan se att vägen svänger. Det finns också ett krön innan kurvan (om man kommer söderifrån) som ger dåligt marktryck i kurvan, väldigt likt Mohlins knäpp på Kullen men med kurvan mer direkt efter krönet. Kör man aktivt och inte är beredd så går man av (vilket jag gjorde under helgen). Jag var dock inte ensam i min olycka, 4 MC-killar och en bärgare stod vid vägen då han 5 min tidigare dragit upp en MC i exakt samma kurva. Bärgaren berättade att detta var 3:e avåkningen här denna vecka. MC-killarna har försökt markera kurvan hjälpligt, men jag tänkte att det kunde vara på plats att varna andra som också är ute på första vårturen.

Säkert finns andra, liknande farliga vägar på andra ställen i Sverige, det skulle därför vara bra om man fler kunde berätta om farliga vägsektioner.

Lund
Här sen Jun 2004

eller så kunde du köra lagligt på allmän väg

Citera
GREYHOUND
Norrköping
Här sen Okt 2005

Tycker du att vägen är för farlig

Här sen Jun 2009

Gillar inte när folk buskör på allmäna vägar utan att veta hur vägen ser ut. Jag förstår om du gillar att vara ute och åka på slingrigare vägar och jag bryr mig inte nämnvärt om det sker över laglig hastighet heller, men då tycker jag att du i alla fall ska se till att ha marginaler och inte utsätta någon annan för fara.

Relevansen till ämnet är alltså att om vägen svängde, men inte Martin, så hade Martin tydligen inte tillräckliga marginaler för att sträcka på fjäderbenen på ett säkert sätt?

Sverige
Här sen Aug 2003

Nu kan ju vissa vägar vara farliga även under laglig hastiget kommer inte ihåg just denna
väg var länge sen jag körde den, men ska man ut & köra aktivt ska man nog kunna vägen
innan annars är det lätt hänt.

BMW 328is -84 BmwCup #50

Citera
Fredrik Nyström
Linköping
Här sen Jun 2004

Re: Varning! Farlig väg!!

m_straat skrev:
http://maps.google.se/maps?f=q&source=s_q&hl=sv&geocode=&q=landvetter&sll=61.606396,21.225586&sspn=30.541533,79.013672&ie=UTF8&hq=&hnear=Landvetter&ll=57.653691,12.359147&spn=0.008186,0.01929&t=h&z=16

Vägen som heter Stora Håltevägen och ligger i närheten av Landvetter flygplats är mycket populär bland hojåkare och sportvagnsåkare eftersom den är väldigt rolig och knixig. Nu har den dock blivit direkt farlig efter att man huggit ned skogen i den C-formade sektionen på vägen, se kartbild, vilket gör att man inte kan se att vägen svänger. Det finns också ett krön innan kurvan (om man kommer söderifrån) som ger dåligt marktryck i kurvan, väldigt likt Mohlins knäpp på Kullen men med kurvan mer direkt efter krönet. Kör man aktivt och inte är beredd så går man av (vilket jag gjorde under helgen). Jag var dock inte ensam i min olycka, 4 MC-killar och en bärgare stod vid vägen då han 5 min tidigare dragit upp en MC i exakt samma kurva. Bärgaren berättade att detta var 3:e avåkningen här denna vecka. MC-killarna har försökt markera kurvan hjälpligt, men jag tänkte att det kunde vara på plats att varna andra som också är ute på första vårturen.

Säkert finns andra, liknande farliga vägar på andra ställen i Sverige, det skulle därför vara bra om man fler kunde berätta om farliga vägsektioner.

thumbs up Jag tycker att det är bra att du skriver om detta. Tycka vad man vill om "aktiv körning" på allmän väg men om man kan undvika olyckor genom att informera om riskerna så tjänar faktiskt alla på det.

Citera
GREYHOUND
Norrköping
Här sen Okt 2005

Re: Varning! Farlig väg!!

BOFH skrev:
m_straat skrev:
http://maps.google.se/maps?f=q&source=s_q&hl=sv&geocode=&q=landvetter&sll=61.606396,21.225586&sspn=30.541533,79.013672&ie=UTF8&hq=&hnear=Landvetter&ll=57.653691,12.359147&spn=0.008186,0.01929&t=h&z=16

thumbs up Jag tycker att det är bra att du skriver om detta. Tycka vad man vill om "aktiv körning" på allmän väg men om man kan undvika olyckor genom att informera om riskerna så tjänar faktiskt alla på det.

om man kör lagligt så är inga vägar farliga..men ska man köra "aktivt" som en del kallar det så får man nog skylla sig själv om man hamnar i spenaten + att jag tycker inte att man ska hjälpa varandra att köra för fort på vanliga vägar (som den här tråden går ut på tycker jag) rätta mig om ni tycker jag har fel.

Göteborg
Här sen Nov 2002

Dumheter, finns mängder med vägar där det inte går att köra skyltad hastighet.

BMW 330i -05
Citera
firefish
Stockholm
Här sen Apr 2009

Namndispens
Namndispens

Håller med, det är bra att varna för vägar som kan vara dragna lite olyckligt! Det finns flera exempel på hela vägavsnitt eller enstaka kurvor där det kan gå precis hur som helst trots moderata och lagliga hastigheter.

Porsche 968 CS
Citera
Michael Bäck
Sverige
Här sen Aug 2003

Re:

MaZ skrev:
Dumheter, finns mängder med vägar där det inte går att köra skyltad hastighet.

Helst nu på våren när vägverket får för sig att strycka lite tjära här & var på vägarna
fär att seda toppa det med massvis av lösgrus gärna bakom dolda kurvor & krön.

Helt livsfarligt speciellt på tvåhjuling, även i farter långt under gällande hastighet på vissa vägar thumbs down

BMW 328is -84 BmwCup #50

Citera
Jörgen (Jet)
Stockholm/Skogås
Här sen Apr 2003

Det vi kan fundera över är om det här inlägget har hamnat i rätt forumdel.

Uppsala
Här sen Jan 2003

Re:

Jörgen (Jet) skrev:

Eller ens i rätt forum? mtp reaktionerna?

EX Marcos 1600 GT
Nu Lotus Elise S1 KR1
Citera
UlfG
Vimmerby
Här sen Mar 2008

Re:

Edit: glöm det...

Stavanger Norge
Här sen Jul 2004

jag kan passa på att varna för den berömda knickarpsvägen i skåne som är väldigt rolig och kurvig(gamla lundavägen). Dessutom väldigt farlig i laglig fart då hälften av kurvorna e gömda.
De lägger nu ny asfalt på hela sträckan thumbs up så delar av vägen e avstängd och använder ljus och pace car för att köra förbi vägarbetet.

Marcus J arlson
Ängelholm
Här sen Nov 2008

Jag tycket der är bra att få denna informationen. Tycker själv om att köra aktivt på småvägar ibland och det finns många ställen bara i närheten där man skulle köra av om man höll "laglig" hastighet. Även om man kör med goda marginaler så kan en kurva som dyker och svänger hårt förpassa en av vägen rätt snabbt

Citera
NiklasFalk
Bromma
Här sen Nov 2002

Re:

cat7even skrev:
Jörgen (Jet) skrev:

Eller ens i rätt forum? mtp reaktionerna?

Ja, rejsa är ju trots allt ett banåkaforum. Inte ett allmänt bilforum, som många verkar tro.

Här sen Feb 2003

Jag vill passa på att varna för Essingeleden. den är livsfarlig och inte alls dimensionerad för de klåpare som trafikerar den. Dessutom är den skittråkig som bana betraktat.

om vi håller oss till banorna vill jag varna för Skaprnäck. Någon har placerad en massa hus mitt i banan och änsrat sträckningen. allmänheten varnas härmed

Citera
Lars Falk
Bromma
Här sen Nov 2002

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Re:

Bosse L skrev:
...Skaprnäck.

Jag tycker att ett varningens ord är på plats även vad gäller Brooklands. Taskigt underhållen och halvdan...

Rice and shine
Citera
steffe
Stockholm N
Här sen Feb 2003

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Re:

Bosse L skrev:
Jag vill passa på att varna för Essingeleden. den är livsfarlig och inte alls dimensionerad för de klåpare som trafikerar den. Dessutom är den skittråkig som bana betraktat.

om vi håller oss till banorna vill jag varna för Skaprnäck. Någon har placerad en massa hus mitt i banan och änsrat sträckningen. allmänheten varnas härmed

Essingeleden är nysopad nu, båda hållen, och Bosse, jag tycker inte om att bli kallad klåpare och du antyder dessutom att jag är fet

Skämt åsido, heders åt trådskaparen att erkänna en fadäs på ett så bra sätt, någonting är ändrat vad gäller riktmärken vad man minns från förra året och sen är man utanför vägen, alltid väcker det någon person som är ute och finåker i det vackra vädret

Citera
m_straat
Mölndal
Här sen Aug 2008

Trådstartare
Det verkar som om vissa har förstått mitt meddelande och vissa bara är ute efter att spela viktigpettrar.

För att förtydliga för den senare gruppen: Hastighetsbegränsningen för vägen (70) överskreds INTE vid tillfället, däremot körde jag aktivt dvs med ett visst tryck i kurvorna. Jag var noga med att hålla mig långt innanför marginalerna för vad man kunde förvänta sig, men slarvade med detta vid just denna kurva. Låt mig poängtera en gång till för viktigpettrarna: DET VAR INTE FRÅGA OM REJSKÖRNING.

De som läst inlägget ordentligt bör ha fått klart för sig att den nedhuggna skogen, som tydligt markerade kurvan tidigare, nu fick det att se ut som om vägen gick rakt framåt, rakt över kalhygget. Att två personer kör av i samma kurva inom loppet av 15 min indikerar ganska tydligt att kurvan är farlig. Jag är tämligen övertygad om att det finns fler än jag på detta forum som tycker om att köra aktivt på småvägar, aktivt men inte vansinnigt. Huruvida detta är rätt forum eller inte är en annan fråga, jag valde det där jag antog att flest personer skulle läsa inlägget, för att på så sätt sprida informationen på bästa möjliga sätt.

om du kan lägga handen på hjärtat och säga "Jag har aldrig kört för fort, jag har aldrig slarvat med marginalerna, jag har alltid kunnat bromsa till stopp på den del av vägen jag kan övervaka", då får du gärna läsa inlägget och mysa i godan ro över ditt förträffliga omdöme och fälla spydiga kommentarer om min brist på omdöme. Om du känner ett liitet styng av samvete, då bör du tänka "Ahaa. Jag bor i Göteborgs närområde, detta bör jag lägga på minnet".

Det kan tilläggas att problematiken kring nedhuggna skogar som får vägens sträckning att verka annorlunda finns beskriven i bl.a. körkortsboken som en fara att se upp med vid landsvägskörning och att det är framförallt under våren (då sportbilarna kommer ut) som denna typ av olyckor sker, innan vägverket har hunnit sätta upp skyltar. Nu var det 14 år sedan jag tog körkort, så förlåt mig om minnet inte var det tydligaste vid denna situation. Det kan tilläggas att det här var första gången jag har kört av vägen, jag har kört de normala 1500 mil/år och har en hel del erfarenhet av att köra på småvägar, dock bor jag numer i Göteborg och har börjat glömma viktiga detaljer. Min förhoppning är att genom att dela med mig av detta, kan eventuellt fler olyckor undvikas.

Jag är inte perfekt. Det är inte du heller.

Bålsta
Här sen Dec 2004

Re:

m_straat skrev:
En massa vettigheter..
om du kan lägga handen på hjärtat och säga "...... jag har alltid kunnat bromsa till stopp på den del av vägen jag kan övervaka",
..... "mera vettigheter"

Det räcker inte.. Om den du möter också kör aktivt och räknar med att kunna stanna på samma yta som du, så smäller det likt fbt.
Båda ser samma yta, men ni ser inte varandra.
Man måste kunna stanna på halva sträckan man kan övervaka, eller vara beredd på att ta en spontan-escaperoad.

Varning! Farlig väg!!
1, 2   >>
1 besök senaste veckan (4882 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande