| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Allmänt banåkaforum
Ännu ett tips i raden av hur man kan montera kamerafäste
|
1310 besök totalt |
|
Handlade lite grejer på Bauhaus: - Fyrkantsprofil i alu - Svarta plaständploppar som passar just den profilen - Två vagnsbult (tror jag det heter, under skallen så är det en fyrkantig bit som gör att den inte snurrar när man drar åt. Jag filade upp motsvarande fyrkantigt hål i alu.profilerna och knackade dit bultarna så de sitter helt fast) - Två vingmuttrar och sen köpte jag ett justerbart kamerastativ där man lätt kan plocka loss kameran utan att råka justera om vinkeln och läget på stativet. Hela schabraket är supersnabbt att flytta till annan bil med snarlik lösning på nackstöd, dvs de flesta bilar.
(Mycket bra IMHo) filmresultat med superbillig Creative-kamera: http://www.youtube.com/magnusthome#p _________________ Magnus Thomé
|
||
|
Hoppas jag inte förstör glädjen nu, men jag gjorde ett sånt stativ i träf för många år sedan och det var otroligt kasst.
Varför? Jo, för att det skakade så in och spontant ser inte dina stolar stabilare ut än de jag hade. Snarare tvärtom.
Testa själv, stolen rör sig ganska mycket när du rör dig själv eller hur? Tänk dig på bana... Hoppas det funkar bättre för dig, men du har blivit varnad. Sugpropp på rutan eller monterat i bur är det enda storkameramontage som suttit stumt för mig. Kör du med bulletcam blir det lite lättare, då funkar montering med silvertejp i backspegel etc. _________________ Erik B Såld: Megane RS Cup 250 |
||
|
Jag har gjort ett i stort sett identiskt fäste. Precis som Erik säger så kan det bli skakigt, ett ryggstöd är fladdrigare än man tror.
Men det funkar hur bra som helst om man sätter det på passagerarstolen och spänner stolens ryggstöd bakåt med en "bagagerem". Jag har förankrat remmen i baksätets midjebältesinfästning, brukar sträcka remmen lite och sedan knuffa fram stolen eller tippa upp ryggstödet lite så att remmen sträcks ytterligare. Då blir det bergstadigt.
|
||
|
Jag satte det först på passagerarstolen men den vibrerade lite vilket kameran inte gillade, filmen gick i skumma vågor. Med Falks knep hade det säkert blitt bra men jag flyttade över till min sida o det funkar bra IMHo. För att bedöma resultatet själva, kika på filmerna på jotuub: http://www.youtube.com/magnusthome#p
_________________ Magnus Thomé
|
||
|
Re:
2009-10-10 Mantorp BMWSC pass 1 (kalla hala däck sen soppatorsk) 2009-10-10 Mantorp BMWSC pass 2 (rödflagg) 2009-10-10 Mantorp BMWSC pass 3 (punka) Ditt kamerafäste skulle gå att förädla lite till Magnus. Ett litet stag med fot upp mot taket t ex skulle nog döda en del vibrationer. Vikten på själva kameran har väl stor betydelse också. Egenfrekvenser och sånt där... _________________ Fredrik Ljungkvist |
||
![]() |
Allmänt banåkaforum
|
1310 besök totalt |