Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
GT3 Dyno graph looks strange
1137 besök totalt
VincentM
Stockholm
Här sen Jan 2004
Inlägg: 862


Trådstartare
GT3 Dyno graph looks strange



Looks like Porsche had to program the ECU to limit torque
Wonder if there is any reason why it has a double peak otherwise ?

_________________
Vincent Mannent
Porsche 964 3,3T
Citera
beepbeep
Uppsala
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3459



Varioram?

_________________
G o r a n A m c o f f
Citera
Magnus K
Linköping / Vikingstad
Här sen Jul 2003
Inlägg: 3886



Är det Porsches egna mätning eller någon annans?
(Jag funderar bara på hur det är mätt, lufttillgång/kylning, etc)

Mvh
Magnus

_________________
Magnus Karlsson, Scott Genius 750
The older I get, the faster I was...
Citera
VincentM
Stockholm
Här sen Jan 2004
Inlägg: 862


Trådstartare

_________________
Vincent Mannent
Porsche 964 3,3T
Citera
ILiveToRide
Skogen, utanför Grängesberg.
Här sen Dec 2003
Inlägg: 2232



Ser ju ut som de fått till en ganska linjär hk kurva och det känns ju viktigare.

_________________
Thorbjörn Nilsson
Brukar: Alfa Romeo Giulia Super 2.2JTD, Toyota LC90 (VZJ95)
Pallbocksräser: Mitsubishi Evolution IX, M3 breddad E30
Citera
johann
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4121



Notera att vridmomentskalan börjar på 250 Nm vilket får vridkurvan att se mer spetsig ut.
Citera
Y-Maleky

Här sen Sep 2003
Inlägg: 197



Nm liknar ju en tredjegrads ekvation

_________________
Yashar Maleky Borås
M3 E46
Citera
Anders T
Skåne
Här sen Jan 2003
Inlägg: 157

Namndispens
Namndispens

beepbeep skrev:
Varioram?

Stämmer.

http://www.porsche.se/911/gt3/engine/airintakesystem.htm

_________________
Anders T
Citera
Pontus Fyhr
Lund
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5295



i många rescensioner har det ju skrivits att det känns som att motorn drar fint från lägre varv och sen får en "second comming" vid högre varv, det verkar väl stämma ganska överens med kurvan?

_________________
Pontus Fyhr
Citera
VincentM
Stockholm
Här sen Jan 2004
Inlägg: 862


Trådstartare
Anders T skrev:
beepbeep skrev:
Varioram?

Stämmer.

http://www.porsche.se/911/gt3/engine/airintakesystem.htm



thumbs up OK
Correct me if I am wrong but I think you can see this 2 ways, either Porsche found a way to get excellent low end torque (that's what they tell us) or they felt the engine would produce to much pic torque and they had to restrain it (since they tried to lighten the components and rev faster may be they wanted to avoid taking risks).
I just can't stop thinking it's not a very elegant, I did some research on rennlist some of the drivers do notice the blip in the torque curve (but nobody complains about the car )

_________________
Vincent Mannent
Porsche 964 3,3T
Citera
PatrikT
Norrköping
Här sen Jul 2003
Inlägg: 193



Det är ju så vackra kurvor så man blir ju tårögd.....

_________________
Mvh
Patrik Toftered
Citera
Allmänt banåkaforum
GT3 Dyno graph looks strange
1137 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande