Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Nürburgring
![]() |
6090 besök totalt |
Bästa vägen till ringen från Göteborg?
Vilken är bästa, snabbaste vägen till ringen, båt från Gbg till Keil eller köra till Malmö/Köpenhamn via Rödby/Puttgarden? _________________ Henrik Sirath / Porsche 997 GT3 RS /Golf GTI / Porsche 993 C2 NS 7.28.4 BTG (Golf GTI) |
||
Re:
Bil till Puttgarden från Gbg är ca 45 mil och kombibiljett HH + Rödby-Puttgarden kostar runt tusingen för enkelresa. Puttgarden och Kiel ligger nog ungefär lika i avstånd från Ringen. Biljettpriserna varierar kraftigt för båtresan Gbg-Kiel om jag ser rätt och kan du få tag på de billigare turerna så kan det vara fördelaktigare ekonomiskt men troligen blir det inte så. Priserna varierar mellan 1400 och 4500kr för en enkelresa. Plus hyttpris. Fördelen med båt blir nog mest att man slipper köra så långt. Fördelen med bil+färjor blir att det går snabbare, troligen billigare och flexiblare. Man behöver inte boka någon resa utan åker när det passar. Startar man lagom tidigt borde man utan problem kunna vara nere på ringen vid kvällstid. _________________ Anders Eriksson Nu med fröken senap. Renå Twingo -96. Aka Mlle Dijon. |
||
Åkte Göteborg-Kiel ner för att kunna sova på båten (startade i Västerås) men tog Rödby-Puttgarden hem, utan sömn. Gick att köra ett streck Adenau-Västerås. Men som sagt, rekommenderar bara Göteborg-Kiel till de som behöver sova på vägen ner...
![]() _________________ Andreas Ekström |
||
Jag körde GBG-Kiel med räserbilen på släp i somras. Inte billigast men perfekt att minimera körtid med släp. Färjan ankom kiel vid 0900 och sen hade vi en lagom dagsetapp till Adenau.
_________________ Stefan Löfström BMW 320is -90 BMWSC #719 |
||
Resa
Körde Gbg-Kiel ner förra veckan och Puttgarden hem. Ner via Hannover, bättre väg trefiligt, framme ca kl 14, kom av färjan vid 0915. Rullade på fint. Utvilad. Hem startade från Nurburg kl 04 ![]() _________________ Bernt Sjögren Cayman S -06 BTG 8.20 Driftboxad Member of Bongard Sponsors |
||
Re:
Jag har 120 ned till malmö och den där bron ![]() ![]() _________________ Jonathan Danell Kör svart E34 touring och svart E30 touring med plast från www.specialsvarv.se |
||
Du har färja direkt till Danmark från Göteborg sen är det bara att gasa efter plånbok. Danmark är dyrt med fortkörning. Själv tog jag nog Helsingborg/Helsingör-Rödby/Puttgarden. Lagom att åka så man tar sen frukost på första färjan och lunch på andra färjan...
_________________ Björn Ågren 75räser "stödlänk": https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=52875&start=0 156an https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=74988&highlight= |
||
Färjan är bra för att kunna vila lite och bara ha 65 mil kvar. Men det är seeegt att köra till ringen, eller ännu värre hem. (Ålderstecken?) Har man max otur kan det ta hur länge som helst, typ fr Stockholm 05,00 och framme 01,00.
Är man inte stressad och bor någotsånär på den sidan av Svea, så är nog färjan ett väldigt bra alternativ. _________________ Stefan Larsson |
||
Har testat broar och färjor i olika kombinationer och för egen del kommit fram till att Helsingborg-Helsingör i kombination med Rödby-Puttgarden är det som funkar bäst. Kostar runt 1650-1900 kr TOR, tänk på att det finns goda möjligheter till rabatter på färjorna. (Bensinkort, Motormännen etc). Mina 105 mil mellan Huskvarna-Köln (45 minuter till NS) brukar ganska avspännt ta max 12 timmar inklusive tanka, färjor, äta etc.
![]() ![]() Undvik att köra de tyska avsnitten på fredag kl 14-19 och söndag 16-20 så slipper Du alla veckopendlare. Hamburg-Hannover-Dortmund-Köln-Adenau är det som gäller. Glöm Bremen, de behöver bygga färdigt där först - sedan kanske det kan vara ett alternativ, men det kommer att ta några år till. ![]() _________________ Anders Jonsson, 77,3 Km från NS Åk: BMW 2500, 2800, 3,0S, 3,0Si mfl "Bei BMW Automobilen ist der Fahrer nicht Zuladung, sondern integrierter Bestandteil" |
||
Det som har funkat bäst för oss från Göteborg har varit att köra ner till Malmö och ta bron och sedan Rödby-Puttgarden.
Tar ca 11 timmar från Göteborg inkl. matpauser har jag för mig. A1 till Hamburg där man viker av till A7 ner till Hannover. Vid Hannover övergår man till A2 för att sedan komma in på A1'an igen. Sen kör man i princip A1 tills den "tar slut" och då är man nästan framme. Nu var det ju ett år sen jag var nere men jag har för mig det är så vi kör ![]() /Magnus |
||
Re:
+1 ![]() _________________ Mattias Narin 101xBTG-8:22 Porsche GT4-20 ![]() |
||
![]() |
Nürburgring
![]() |
6090 besök totalt |