Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Can Am -69 Kitcar - Saab 2.0 TURBO
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6
9 besök senaste veckan (78590 totalt)
Tänndal
Sthlm
Här sen Maj 2009

Trådstartare
Re:

Mats Klinglöf skrev:
Bärarmarna bör du göra av 25*3 för att inte de skall bli för klena - i alla fall om du tänker

låta SFRo titta på den senare.

Kikade lite i SFRos bygghandbok och är lite fundersam.
Dom skriver:
Citat:
Bärarmar på lätta bilar (750kg eller mindre), som Lotus Seven, ska vara av stålrör med minsta dimensionen 20*3

mm....

Tycker det låter väldigt grovt?

En enklare beräkning av eulers knäckfall, beroende av e-modul, böjtröghetsmoment och längderna på stagen i a-armarna visade att lateralt skulle den undre armens främre stag går av först:

Fall A (lateralt):
undre främre skulle gå av vid 95 m/s2
undre bakre 101 m/s2

Fall B (inbromsning)
övre främre 8000 m/s2
undre bakre 709 *10^3 m/s2

och detta beräknat med bilens dubbla vikt!

Dvs, det som först går av är undre bärarmen och då vid 10 G!

Skulle bara va gla om bilen lyckas dra 10 G lateralt

undra hur mkt man kan förhandla med sfro, känns ju som om armar av 25*3 kommer väga hur mkt som hällst

therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002

Du kan ju enkelt räkna på vikten...

Bärarmarna ska hålla för växlande laster och att man kör på mer eller mindre fasta saker, och våra (SFRos) rekommendationer kommer från viss erfarenhet av vad som håller. Det finns flera bilder A-armar på engelska Sevens som knäckts på lite olika sätt.

/Gustaf

Citera
Tänndal
Sthlm
Här sen Maj 2009

Trådstartare
okej, antar att det bara är att bita i sura äpplet och acceptera
Har dock inte hittat några rör av rätt dimensioner men har fått tag på fyrkantsrör...inte lika snyggt men det kommer göra sitt jobb.

Händer inte mkt just nu, men har letat delar iaf och köpt en del grejer

Mapsensor, magnetventil, tändkasset & org dump.

Även 4 st fälgar (17") med halvslitna däck:

Huvudcylinder för koppling

Hittade även ett par nya bromsok på tradera som budades hem, trevligt med nya rena grejer

Saab 9-5 turbo (fram) orginalok

En annan grej som är på G är pedalstället föresten.
Är på laserskärning nu, att svetsa ihop borde inte ta allt för lång tid.
Jons konstruktion i grunden, lite moddad för att passa i min bil och med mina grejer.

Kommer se ut typ såhär...fattas dock cylindrarna och bromsvågen.

väldigt enkel konstruktion men kommer göra jobbet bra

Även svarvat klart det sista för a-armarna.

Blir nog trevligt att svetsa i sen

Måste bara fundera ut nått finurligt sätt att göra en bra jigg för a-armarna

Tänndal
Sthlm
Här sen Maj 2009

Trådstartare
Dax för en liten update igen då.
Snön smälter och man inser att man står utan rullande bil
dax att rappa på!

Fått kalldragna sömlösa runda 25x3 rör gratis! Så det kändes som om det var dags att göra a-armarna.

Började med att cadda upp fästen för jiggen, skrev sedan ut dessa i skala 1:1

Sen skars de ut ur plåt.

Tanken är att ha en jigg där justeringar ska vara relativt enkla, och det är viktigt att få axlarna genom bussningarna i linje. Därför valde jag att montera dom på en M16 gängstång men för att inte smälta bussningarna vid svetsningen svarvade jag ett antal par sånna här:

För att få geometrin rätt gjordes hålen i träskivan genom en ritning

och såhär ser jiggen ut...

Går att få hyfsad passform med vinkelkap utan att skriva ut ritningar på ändarna

Ludde var het med tigsvetsen!

Skön färg av värmen fick dom

Ska bara brotscha och se till att lagret kommer i med presspassning sen kan jag lacka och pressa i bussningarna.

och jigg för de undre (lite större) bärarmarna är på g.

La bara ut en ritning med markeringar och borrade hål i skivan för fästena efter den.

Väntar på att ytterändorna till de undre armarna ska komma hem från laserskärning. ev skär jag ut dom själv om jag inte orkar vänta

Tänndal
Sthlm
Här sen Maj 2009

Trådstartare
Det går sakta i garaget just nu men tänkte att det var dax för en uppdatering!
Det undre fästet på ramen är klar, va tvungen att fota Marcus svets

Inte helt dumt för att vara MIG

Eftersom förra ratten trots att den va relativt liten slog i knäna så behövdes en annan.
Så jag köpte i höstas en gammal ratt från en formelbil på skolan.

Var sedan iväg till elfa och köpte knappar, liknande dom vi har på formelbilarna. Rätt dyra men dom e sjukt sköna, så det är värt. Men sen har bygget legat på hyllan ett ta.

Men kände att det var dags nu.

Började rita upp hur jag ville ha det på datorn och skrev ut ritningar

Testade sen på en pappbit

Hålsågen jag hade först för mittenhålet var sämst :/ men kommer inte synas ändå...

Tanken var först att ha den borstad bara men slutade med att jag lackade den svart.

Så blev det med knapparna monterade

och med varningslampor:

Lite mer cleant än paddlarna ja gjorde förut :P kändes lite larvigt i efterhand

Har svarvat inserts för div fästen. Bla för staget som går från rullbågen framåt, och samtliga motorfästen.

blev en del grejer som ska svetsas:

fattas lättningshål i plattorna som sitter ytters på a-armarna

Även ordnat en ny kylare

Sen har jag börjat planera framdelen av bilen, ska ha kylaren monterad i fronten av två anledningar:
enklare montering för bra tillgång till kall luft och få mer vikt framåt.

Hade tänk göra någon typ av bottenplatta för fronten, version 1 blir av plywood.
Låter kanske konstigt men bilen är låg, så jag vill börja med att se hur och var den tar i när jag kör, så kan jag plasta en schysst platta med förstärkningar på dom ställena. Vill ju absolut inte skada kylaren eller tanken.

Har tagit bort tanken och den "lilla" ramen som höll i den, ca 20 -25 kg :P
har dock ingen bild på det.

Dom ska ersättas med en tank i alu och ett par lättare stag för att hålla kylaren.

Vek en tank i papp för att se vilka mått som blir bäst, tanken kommer ha en trekantig profil för att leda lyften efter kylaren uppåt mot hålet som jag sågat ut i "huven". Tror ni 33 liter räcker som tank?

ska fixa lite här och avsluta med nån typ av galler...

Sen har jag rivit ur all el ur bilen, och även brädan. Ska göra en ny härva som passar mot saabmotorns härva

Väntar på ett par delar, men slutgiltiga monteringen av motor och lådan är nära.
Ska få byta min transmissionskåpa mot en från en 9-3 för att generatorfästet ska fungera, så ikväll åkte den av

Kände mig tvungen att luta en fälg för att se hur det kan komma att sluta

Gustav_H78
Lerum
Här sen Feb 2009

33 liter räcker gott! Bygger du med mindre än 30l så minskar problemen vid vagnboksbesiktning om du tänker skaffa någon sådan. Annars är det bara att köra på! Har en 30l fuelscell på rejsbilen, och den räcker tillräckligt många varv, sen måste chauffören ändå in och fylla på vätska och vila upp sig lite.

VW Lupo 3L Antiräsern, work in progress
Citera
Tänndal
Sthlm
Här sen Maj 2009

Trådstartare
Mkt velande och funderande har lett till att jag säljer bilen men behåller saabmotorn och ramen/upphängningen.

Efter ett missförstånd med sfro så kommer det jag gjort/planerat inte fungera.
Blir tvungen att bygga om så pass mkt för att få använda det jag byggt om hittills att det känns fel att börja kapa sönder gammal svensk historia.

Men har ju kvar allt utom hjul och motor/låda så köparen behöver inte bygga mkt för att få den körklar.
Lite trist att det blev såhär...kommer förlora en del pengar på det hela...

http://www.blocket.se/vi/27981260.htm

Återkommer med fortsättningen på bygget...va det nu ska kallas...

Borlängeracing
Borlänge
Här sen Jan 2005

chassi till kitcar!

Hej!

Läste igenom din tråd med allt arbete som du lagt på kitcar projektet. Hur gick det i slutändan? Jag har i dagarna köpt på mig också lite gammal racehistoria men inser att folkvagnsupphängningen inte kommer att fungera på sikt om det blir mer motoreffekt. Vet du någon som har något chassi liggandes eller finns det möjlighet att få del av dina ritningar om man ska utveckla den mer.

Tack på förhand.

M.v.h/Lars-Åke Östlin

Borlänge
Här sen Jan 2005

Lars-Åke i Borlänge

Hej och tack för ett mycket trevligt samtal idag. Jag ska fundera vidare på hur man kan utveckla mitt kitcar projekt på rätt sätt. Som jag sa till dig bör man nog överväga att göra ett rörchassi för att bilen ska få rätt vägegenskaper i framtiden. Det vore tacksamt om jag kunde få ta del av dina perfekta ritningar och se ifall de kan passa in mot karossen. Jag har själv inga cadprogram i min dator och är inte så insatt i den världen. En bekant till mig jobbar med cad dagligen och har säkert möjlighet att kunna ta emot ritning.

Vi kan väl höras framöver när du har tid över från studierna.

Med vänlig hälsning

Lars-Åke Östlin
023-585 53 arb
lao@du.se

Sthlm
Här sen Maj 2009

Trådstartare
Re: Lars-Åke i Borlänge

Borlängeracing skrev:
Hej och tack för ett mycket trevligt samtal idag. Jag ska fundera vidare på hur man kan utveckla mitt kitcar projekt på rätt sätt. Som jag sa till dig bör man nog överväga att göra ett rörchassi för att bilen ska få rätt vägegenskaper i framtiden. Det vore tacksamt om jag kunde få ta del av dina perfekta ritningar och se ifall de kan passa in mot karossen. Jag har själv inga cadprogram i min dator och är inte så insatt i den världen. En bekant till mig jobbar med cad dagligen och har säkert möjlighet att kunna ta emot ritning.

Vi kan väl höras framöver när du har tid över från studierna.

Med vänlig hälsning

Lars-Åke Östlin
023-585 53 arb
lao@du.se

Hej!

Satt och väntade på ett PM, så missade att du skrivit i tråden

Jag har alla filer lagrade på en dator som jag kommer ha tillgång till först om någon vecka men skickar dom så fort jag kan!
Du får gärna maila lite bilder så man får se kreationen sen!

Mvh
Jocke

Våra race- och banåkarbilar
Can Am -69 Kitcar - Saab 2.0 TURBO
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6
9 besök senaste veckan (78590 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande