| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Lämpligt oljefilter Höpresterande torrsumpsmotor...
|
2212 besök totalt |
|
Jag tror inte det är några direkta problem alls med några filter men känns ändå värt att undersökas då det är livsviktigt att det fungerar...... Det är ju inte jätteenkelt att veta hur bra ett oljefilter fungerar egentligen..... Jag har inget större intresse i en jättestor filterarea i mitt tycke då serviceintervallerna är väldigt täta.... Jag kan i princip montera vilket filter som helst då jag bestämmer gänga osv själv.... Storleken är ju problemetisk ur platssynpunkt..... Amerikanska filter är ju gärna väldigt stora tyvärr men det kanske går att lösa... Kostnaden har en viss betydelse men inte så stor då funktionen ses väldigt mycket viktigare.... Några ideer och uppslag?? Tacksam för hjälp..... _________________ Mikael"Diket" Borggren Kör:Saabsther ss7 Särskilt TNX till: Millway,Ralphs Däck, Jolisvets,Kalmar bläster och lack, Esther.se,Jeppsson,Jimmy,Molle m.f.l |
||
|
Vad renar ett normalt bilfilter? Ner till 20micron är en siffra jag fått för mig?
Sen kan man ju titta på hydraulbranchens returoljefilter(som har lämplig tryckklass för bil), här kan man få ner till 2micron utan några större bekymmer, men 10 är vanligt. Nu minns jag inte vem som sysslar med hydraulik i Kalmar, har vi Hydroscand där nere? Specma/slangsnabben? Kolla spin on-filter: http://www.terling.se/typ-filt1.shtm _________________ Brukshäcksarsenalen: Citroën Xsara Picasso 1,8 -05 Opel Vectra 1,8 -09 |
||
|
Re:
Ett filter som är dubbelt så tätt(tex 20 vs 40 micron) behöver dubbla arean för att flöda lika bra. Det är inte bara serviceintervallen som styr storleken, du vill ju inte ha en strypning direkt efter pumpen som ger lägre tryck och flöde i resten av motorn _________________ Peter Strandberg Alfa Kombi |
||
|
Re:
Precis..... Och jag vet det... det är ju en simpel självklarhet Men därför vill jag ha kvalificerade svar och inget skit som ovan även om det är i all välmening... Dom på en sån firma har ju inge pejl om vad jag vill ha för några grejor.... oprovade prylar nejtack.... Jag vill ha bra grejor som funkar till hundra procent inget annat...... det handlar ju inte bara om att rena från partiklar utan flöden osv trycktålighet mm _________________ Mikael"Diket" Borggren Kör:Saabsther ss7 Särskilt TNX till: Millway,Ralphs Däck, Jolisvets,Kalmar bläster och lack, Esther.se,Jeppsson,Jimmy,Molle m.f.l |
||
|
Se till att du köper ett filter med bypass om du är orolig för tryckfall. Vet att Honda har det på sina filter som f.ö. flödar mycket bra, hur stora partiklar dom släpper igenom vet jag inte men orginalpumparna ger närmare 100 l/min på vissa modeller.
|
||
|
"Ett filter som är dubbelt så tätt(tex 20 vs 40 micron) behöver dubbla arean för att flöda lika bra."
- hmm... stämmer det verkligen ?? Ser man filtret som en sil (vilket det iof är) så får det plats betydligt fler 20 um hål än 40 um hål givet en filterarea, så dubbla lär det välan inte bli. _________________ Mats Andersen |
||
|
Re:
Det var en ödmjuk attityd.
Ska du köra högre oljetryck eller mer flöde än tidigare, eller varför vill du byta från original? |
||
|
Kimmen - Jag vet tänkte åka ett s2000 oljefilter då dom verkar fungera bra och vana vid höga tryck men diametern på o-ringen var lite lite för liten så det kändes inte safe mot hållaren.....
Åker ju an 12 slang där med så alla europeiska fjollhållare har så små tramsiga anslutningar som inte matchar min amerikanska slang
_________________ Mikael"Diket" Borggren Kör:Saabsther ss7 Särskilt TNX till: Millway,Ralphs Däck, Jolisvets,Kalmar bläster och lack, Esther.se,Jeppsson,Jimmy,Molle m.f.l |
||
|
Re:
Samtidigt flödar 20-hålen betydligt sämre än 40-hålen också. Man kan väl likna med trådtjockleken på silen (tänk en stålväv) tar bort flödande area från filtret. Så med dubbelt så tät väv är det dubbelt så många ståltrådar på samma area. Jag läste om det i Corky Belläs supercharged!, där mitt påstående stod under rubriken om flöde genom luftfilter. Det är nog turbulens i det fallet också. _________________ Peter Strandberg Alfa Kombi |
||
|
Jeppsson - Jag ber så mycket om ursäkt men tröttnade bara.....
jag kan en hel del om det mesta och var ute efter kvalificerade svar baserade på avancerad kunskap eller helst verkliga erfarenheter kanske skulle specificerat det.... hmm... Jadu av befintlig motor finns vevaxeln kvar annars är allt ombyggt vid detta laget..... orginalet är inbyggt och matas genom orginal galleriet vilket inte längre används då jag har torrsumpen att sköta allt externt.... Jag har inte orkat forska i oljefilter sådär förbannat då det finns miljarder andra saker på bilen att lägga ner en halv evighet på..... Därför hade det varit trevligt med ett par trevliga förslag med grund... oljetrycket kommer nog inte bli så mycket högre kanske men jag vill ha ett tåligt filter som inte ger sig i kroppen heller inte för jag tror det är någon större risk..... Det enda som verkar intressant här är ju filtrering och det är ju bara en faktor.... Mvh _________________ Mikael"Diket" Borggren Kör:Saabsther ss7 Särskilt TNX till: Millway,Ralphs Däck, Jolisvets,Kalmar bläster och lack, Esther.se,Jeppsson,Jimmy,Molle m.f.l |
||
|
Det är ju just det du får när du köper ett hydraulfilter, ordentliga specar på filtrering, flöden och tryck, köper du ett bilfilter har du ingen aning.
_________________ Brukshäcksarsenalen: Citroën Xsara Picasso 1,8 -05 Opel Vectra 1,8 -09 |
||
![]() |
Skruva banåkabil
|
2212 besök totalt |