Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3 17392 besök totalt |
Här har du en lämplig tråd att läsa ang E30 & fjäderval
![]() https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php _________________ Michael Bäck BMW 328is -84 BmwCup #50 ![]() |
||||
Re:
Tackar! Jag har skummat igenom den tidigare men jag ska ta mig en närmare titt. _________________ Klas Eriksson Alfa Romeo 75 2.5 -87, BMW 318is -90, BMW 318i(s) Touring -93 mm |
||||
Karossgubben riktade som sagt ut tröskeln som var ganska tilltryckt. Lite mer riktning behövs, ska se om jag ska köpa en glidhammare som jag kan punkta fast för att dra ut det sista. Det blir nog inte perfekt men det syns inte så mycket där nere.
![]() Den gamla bärarmen böjdes närmare 90 grader så en begagnad har införskaffats. Tyvärr är det en spricka i ena gummimanschetten så den kulleden kommer jag att byta. Nytt krängningshämmarfäste är beställt också. ![]() Den här ser inte heller så fräsch så det blir nytt i delrin: ![]() Tyvärr upptäcktes det här när den gamla skärmen togs bort, på förarsidan är det hål också... ![]() På tröskelsidan syns gamla spackelrester från en gammal lagning som gick upp över nederkanten på framskärmen. ![]() Det är ingen som har en fräsch dörr liggande? ![]() _________________ Klas Eriksson Alfa Romeo 75 2.5 -87, BMW 318is -90, BMW 318i(s) Touring -93 mm |
||||
Re:
Jag håller precis på och skrotar en e30 BMW 318is, visserligen mörkblå men dörren är hyffsat fin. Skall till mantorp 7-8 maj och kan ta med dörren dit om du skulle vara intresserad? 400kr. _________________ Niclas Stolt Banbil: BMW 318IS -90 *såld* |
||||
Re:
Ajdå, min brorsa bor i sandviken och han är och hälsar på här nere denna helgen. Det hade ju varit perfekt att han tagit dörren med sig. ![]() _________________ Klas Eriksson Alfa Romeo 75 2.5 -87, BMW 318is -90, BMW 318i(s) Touring -93 mm |
||||
Kul att det går framåt Klas
![]() Du passar väl på att blästra, måla och byta alla leder och bussningar nu när du ändå har en anledning? ![]() Kikar nog förbi garaget imorgon och kollar hur det går för dig ![]() _________________ Fredrik Boivie ![]() Kör nu Lotus Elise S1, tidigare Westfield & Opel Speedster |
||||
Re:
Nja, lite långsamt går det just nu. Bakvagnen låter jag vara tills vidare, det blir tajt att hinna med ändå. Planen är ju att hinna få ihop allt och besiktiga innan Gelleråsen med CAR 15 maj. Fram blir det däremot lite uppfräschning. Lyckats ta dig hem trots vulkanutbrott? Du missade ett fin gokarttävling med 19 deltagare. Vann gjorde en gammal gubbe som frågade om han inte kunde få vara med oss unga förmågor... ![]() ![]() Farsan kommer på besök imorgon och hjälper mig lite i garaget samtidigt, vi är förhoppningsvis där nån gång efter lunch och framåt. _________________ Klas Eriksson Alfa Romeo 75 2.5 -87, BMW 318is -90, BMW 318i(s) Touring -93 mm |
||||
Glömde kameran hemma igår, men nu har i alla fall lite mer plåt och ett fjäderben åkt av. Tyvärr fick jag problem med att få av bakhjulsnavet. Muttern lossade till slut, men navet sitter fast kring axeln som berget! >
![]() På chassisidan har jag, efter att ha läst på lite, nästan bestämt mig för att satsa på Bilstein B8 Sprint (modellnr P36-0335 och B36-2027) samt 2.25"-fjädrar på 70 N/mm fram och 100 N/mm bak. Frågan är vilken längd som krävs på fjädrarna? Bilen ska ju bli lagom hög och helst inte tappa fjädrarna. Jag ska komma ihåg att mäta max utfjädringslängd imorrn, men kan detta funka? ![]() Fram: Huvudfjäder K=70N/mm, L=6"= 152mm Hjälpfjäder K=8.8N/mm, L=3"= 76 mm Bak: Huvudfjäder K=100N/mm, L=5"= 127mm Hjälpfjäder K=8.8N/mm, L=3"= 76 mm Det vore intressant att höra vad alla andra E30-ägare (och ni andra) här har för erfarenheter. ![]() _________________ Klas Eriksson Alfa Romeo 75 2.5 -87, BMW 318is -90, BMW 318i(s) Touring -93 mm |
||||
Re:
Men vänta nu Klas, gatbilar trailar man väl inte? ![]() ![]() Det är inte ofta en 318is får åka så ståndsmässigt... ![]() ![]() _________________ Fredrik Boivie ![]() Kör nu Lotus Elise S1, tidigare Westfield & Opel Speedster |
||||
Re:
Jag kör ca 120N/mm fram och 150N/mm bak tillsammans med Grup N-dämpare och ska du köra gata med bilen så är detta INTE att rekommendera. Stenhårt! Besiktningsmannen var övertygad om att allt var stumt monterat innan han hissade upp bilen ![]() _________________ ![]() BMW 120d BMW M3 E92 |
||||
Fick lite paparazzibilder från garaget, Klas ser nöjd ut!
![]() Så vad skall hända med bakvagnen nu? ![]() Nämen, låg det inte något där borta i bakgrunden med? Jojjomen! ![]() Så vad är på gång nu Klas? ![]() _________________ Fredrik Boivie ![]() Kör nu Lotus Elise S1, tidigare Westfield & Opel Speedster |
||||
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3 17392 besök totalt |