| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Allmänt banåkaforum
Montera och justera in AST coillovers.
|
1605 besök totalt |
|
Hej! Jag har köpt stötdämpare till min Evo9. AST suspenions tävlingsdämpare. Hjälp mig att montera dem och justera in höjden på dem! Monteringen är redan gjord, nu vill jag ha en ungefärlig höjd bilen skall vara på, helst lite lägre än inna med "vanlig" sänksats. På bilden som visas nedan så tycker jag det känns som bilen blir väldigt mjuk och endast vilar på kolven (det kan inte vara nyttigt??), sen höjde jag upp den lite, men då blir den som ett höghus...!!!! KAN det bero på själva stötdämparens inställningar att den kändes mjuk när den kördes i läget som bilden visar??
Det sitter separata gasbehållare på dämparna oxå, de har 2st rattar där de är märkta med "low speed" och "high speed" , vad justerar de respektive? Undertill på benen så sitter en "rebound" ratt, hur fungerar det? HJÄLP MIG nu med alla tips och ideer, framför allt höjdjusteringen. Bilen skall visseligen till JRM för Cornerweight i början av maj. Men jag vill lära mig lite själv. |
||
|
Re: Montera och justera in AST coillovers.
Vet inte om jag förstod dig riktigt men det bilden visar så är inte hjälpfjädern komprimerad. Hur långt infjädrar är den i viloläge med hjulen på backen Hur lång slaglängd har dämparen ? Vid viloläge hur mycket finns kvar för infjädring respektive utfjädring? Low speed = lågfarts kompression (dämparens justering vid långsamma rörelser (hoptyckning)) High speed = högfarts kompression (dämparens justering vid snabba rörelser(hoptryckning)) Rebound = returdämpningen (utdragning) _________________ Michael Bäck BMW 328is -84 BmwCup #50 |
||
|
Re: Montera och justera in AST coillovers.
Vet inte om jag förstod dig riktigt men det bilden visar så är inte hjälpfjädern komprimerad. Hur långt infjädrar är den i viloläge med hjulen på backen Hur lång slaglängd har dämparen ? Vid viloläge hur mycket finns kvar för infjädring respektive utfjädring? Low speed = lågfarts kompression (dämparens justering vid långsamma rörelser (hoptyckning)) High speed = högfarts kompression (dämparens justering vid snabba rörelser(hoptryckning)) Rebound = returdämpningen (utdragning)[/quote] på bilden så hänger fjäderbenet i "luften", på domkraft. Annars så är hjälpfjädern komprimerad. Jag har tyvärr ingen info om slaglängd eller hur mkt som finns kvar vid infjädring eller utfjädring ännu. |
||
|
som fjädern är på bilden så skramlar den när benet är i luften, tycker jag nästan räknas som "kapad" fjäder vid eventuell kontroll hos SBP.
vågar man skruva ned den undre sätet ännu längre ned på benet för o få rätt höjd?
|
||
|
Re:
nej, fjädern ska sitta lite i spänn när dämparen är helt utfjädrad. vill du ha bilen lägre får du skaffa kortare huvudfjäder. samt justera upp muttern så hjälpfjädern håller den i spänn vid utfjädring _________________ A l e x l i n d a h l |
||
|
ajdå, nya fjädrar blir det då inte iaf, då måste jag skicka ned dämparna till holland för det sitter behållare på ovansidan som måste tas bort då.
|
||
|
Hänger fjädrarna löst när du lyfter bilen så fixar ett par längre hjälpfjädrar problemet.
Jag kan nästan garantera dig att du inte behöver plocka isär själva stötdämparen för att byta fjädrar, på den där typen av ben med "upsidedown" dämpare så kan man kruva lös stötdämparen från själva kroppen(det spindeln sitter i) det är enkelt
Ang. injusteringen så är mitt tips att försöka läsa på vad om vilka justeringar som ger vilka effekter på ett ungefär och därefter prova sig fram själv det kommer göra dig snabbare i det långa loppet. _________________ Mattias Holmgren |
||
![]() |
Allmänt banåkaforum
|
1605 besök totalt |